Mc verkstad/duktig meck i Sthlm?

Mackant

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2007
Hoj
Gsxr750-96 gammal häck
Börjar tröttna på att försöka hitta felet på min hoj nu...sommaren hinner väl ta slut innan jag lyckas lösa problemet.

Jag behöver tips på vettig verkstad eller privatperson som har tid nu och inte i höst/vinter att felsöka. Klart det är en prisfråga också, hojen är ju inte värd så mycket plus att jag inte är pojken med guldbyxorna.

Objektet: GSXR750-96
Felet:
Slår på tändningen och allt startar upp förutom oljetryckslampan, bensinlampan och det två digitala displayerna som visar antal km och temp, de ska börja lysa/funka men det gör det inte. Startar motorn och då hoppar oljetrycketslampan, bensinlampan och displayerna igång. Lampan lyser upp och släcks precis som det gör när man slår på tändningen normalt.

Nu till nästa märkliga sak. Kör iväg och varvar upp motorn lite, då dör dessa tre saker igen. Släpper av på gasen och då "startar" dessa tre saker om igen. Oljetryckslampan, bensinlampan lyser till och sen slocknar, displayerna börjar visa km och temp. Så håller det på ett tag vid olika varv på motorn men efter en stund så funkar allt oavsett varvtal.

Sen inträffar nästa grej. Om jag kört ett tag och sen hamnar vid ett rödlyse, så kan det hända att att allt bara börjar blinka, eller startar om, stänger av, startar om, stänger av....

För övrigt så går hojen skitbra, därför är det sjukt störande med detta jävla fel!

Batteriet är nytt.

Tacksam för svar här eller PM.

M

Om du orkar kan du dra isär alla kontakter och spraya med WD40 eller elektronikspray, oxiderade kontaktytor och allmän glappkontakt kan ge en massa sjuka symptom. Kolla också hur det ser ut där jordsladden sitter fast i ramen, gör samma med instrumentets jordpunkt.

Om du orkar kan du dra isär alla kontakter och spraya med WD40 eller elektronikspray, oxiderade kontaktytor och allmän glappkontakt kan ge en massa sjuka symptom. Kolla också hur det ser ut där jordsladden sitter fast i ramen, gör samma med instrumentets jordpunkt.

Jo jag har försökt det ett antal gånger utan resultat. Är så sjukt osugen på att plocka isär hela kabelhärvan och gå igenom alla kablar. Antar att en duktig meck vet var man ska börja leta och mäta sig fram, det vet inte jag vilket skulle resultera i en sjukt massa onödigt jobb och tid...

Ett vanligt fel när hojarna börjar lite till åren är att kablaget runt styrhuvudet börjar bli glappa / gå av.
Snitta upp isoleringen på kabelstammen där och vicka och dra i alla kablar för att se om nån gått an innanför isoleringen.

Ett vanligt fel när hojarna börjar lite till åren är att kablaget runt styrhuvudet börjar bli glappa / gå av.
Snitta upp isoleringen på kabelstammen där och vicka och dra i alla kablar för att se om nån gått an innanför isoleringen.

Ok, det har jag inte testat. Bra tips:tummenupp

Mät upp spänningen över batteripolerna vid olika varvtal. Håller din laddregulator eller generator på att balla ur så ser du att du får keff värden. Runt 14-15 volt skall det hålla sig när du varvar. Är det stabilt när du varvar så är det nog vibrationerna som gör att dina lampor glappar och de tips du fått innan är det som gäller. Men om den sticker iväg till 18-50 volt ibland/när du varvar så får du felsöka generator och regulator först.

Mät upp spänningen över batteripolerna vid olika varvtal. Håller din laddregulator eller generator på att balla ur så ser du att du får keff värden. Runt 14-15 volt skall det hålla sig när du varvar. Är det stabilt när du varvar så är det nog vibrationerna som gör att dina lampor glappar och de tips du fått innan är det som gäller. Men om den sticker iväg till 18-50 volt ibland/när du varvar så får du felsöka generator och regulator först.

Jag har mätt upp batteriet och det är laddat. Vid tomgång laddar det som det ska, strax över 14V om jag inte mins fel. Där emot går laddningen ner till strax över 12V när jag varvar 4000-5000rpm. Så något är knas med där också. Eftersom den laddar bra vid tomgång så antar jag att laddregulatorn har packat ihop. Frågan återstår om det är något glapp, jordfel eller annat som gör att instrumenteringen inte startar upp när jag vrider om tändningen:confused: Ström finns ju...

Jag rekommenderar skarpt Sportbike om han har tid! :tummenupp.
Man får ha överseende att han börjar bli lite till åren dock :D :tungan

"Sportbike" till åren??:va Han har klart passerat bäst före datum sedan länge - förvirrad värre än någonsin med dagliga minnesluckor och egna förvirrade fantasier om saker han själv påstår att han gjort!!:såjaponken

Du e ju inte precis ett under av klartänkande själv :krama

Om du orkar att åka till Norrtälje så kan jag rekommendera Magnus. Han har frima och har bra priser och fixar det mesta.

Magnus Jansson
Mob. 070-593 04 68
Röllingen 37
76015 GRÄDDÖ

Om du orkar att åka till Norrtälje så kan jag rekommendera Magnus. Han har frima och har bra priser och fixar det mesta.

Magnus Jansson
Mob. 070-593 04 68
Röllingen 37
76015 GRÄDDÖ

Tack för förslaget, lite väl långt bort tyvärr...

Ska ge det en sista chans med ny laddregg och kabelstam. Funkar det inte då blir det bojsten av skiten.

Kan rekommendera "Svenska Motorcykelaktiebolaget" i Järfälla. Tel 08-28 79 39
Tobbe är väldigt vettig och brukar ha tid.

JÄVLA SKIT HOJ

Bytte laddregg (begagnad som var kontrollerad) och det var ingen skillnad. Nästa punkt på programmet är vadå?????????????? Jag är så in i helvete less på det här nu.

Ska man behålla baklyset och skrota resten, det är frågan just nu.

Kan rekommendera "Svenska Motorcykelaktiebolaget" i Järfälla. Tel 08-28 79 39
Tobbe är väldigt vettig och brukar ha tid.

Tack för tipset!

Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey