MC släp ?

Lantis

Ny medlem
Gick med
4 May 2005
Hoj
KTM Superduke 08:a
Funderar på att investera i en släpkärra alt. MC släp. Vet inte ett dyft om detta, vad som är dyrt repsektive billigt, bra eller dåligt.

Har sett att de flesta kör med vanliga släp + spännband (ser rangligt ut, men är det inte säkert) andra har skitproffsiga släp för 2 MC.

Själv vill jag bara kunna ta 1 hoj, och har sällan behov av att frakta annat på släp.

Kan då denna vara något??

http://www.blocket.se/vi/16553236.htm?ca=11_s

Tacksam för lite info.

Att spänna fast hojarna med spännband är väldigt stabilt! Inga som helst problem! Man spänner ju fast hojarna likadant på mc-släp också! ;)
Det är väldigt fiffigt att ha hojen "inomhus", både pga regn, och det är ju inte säkert att allt sitter fast så bra hojen efter en bandag :rolleyes: Sen kan man ju vilja lasta andra saker på släpet också, som inte får plats i bilen, soppadunkar, tält mm.
Dessutom, det är väldigt bra att kunna få på två hojar, det reducerar ju kostnaden per bandag/träning/tävling ganska radikalt om man kan dela soppan dit å hem med nån!

Det där är en klockren kärra. Jag handlade dock en kärra med kåpa och har haft otrolig användning av den även fast jag inte räknade med det från början. Får plats med två hojar.
Planera för framtiden är mitt tips.
Mvh Roberth

Hej Lantis!

Har använt en gammal hästtransport kärra att frakta 2 bågar i utan problem. De står suveränt bra i de två boxarna i vagnen. Lätt att fästa rep på skiljeväggen mellan dem etc!
Mvh
Majjen

Jag skulle satsa på ett vanligt släp. Hojen står hur stadigt som helst och desseutom kan man ha det till annat om man skulle behöva. Det är ju ingen större prisskilnad heller.

Ett vanligt släp kan du ju ha till så mycket mer! :tummenupp

Bra släp om du vet med dig att aldrig behöva ett annat släp för andra saker.....
Jag köpte en bromsad kärra med lastvikt på 750 kg, skattebefriad men ändå full tillräcklig lastvikt för vardagliga nödvändigheter och för hojarna.

Lyfter denna tråden lite igen..

Det var en nyhet för mig att släp för mc-transport inte behöver vara registrerade. Jag har aldrig sett något sånt släp i verkligheten!

Jag funderar på att köpa en banhoj nu och skulle behöva ett släp.

Finns det fler ÅF av sådana släp än den från blocketannonsen i det första inlägget?

Last edited:
Code:
Till en tvåhjulig motorcykel får man koppla en släpvagn som är högst 125 centimeter bred.
Observera att du pratar om ett släp som kopplas till en motorcykel. För att koppla ett släp till en bil gäller vanliga regler...

Observera att du pratar om ett släp som kopplas till en motorcykel. För att koppla ett släp till en bil gäller vanliga regler...

Jaha nu blandade jag bort korten för mig själv :näsblod

Inte så konstigt att jag aldrig sett ett sånt släp då.. Då kan det väl knappast stämma det som står i blocketannonsen "kräver ingen registrering."

Mig veterligen så finns det bara några exempel på släp som inte behöver registreras och det är bl.a. båtkärror (som bara får användas två ggr per år) och kärror till villavagnar som ska ställas ut på permanent plats.

Mig veterligen så får man inte dra MC på ett oregistrerat släp, jag antar att blocketannonsören menar att det är att klassa som ett efterfordon men jag tror inte att det finns utrymme för det i lagstiftningen.

Hittade denna broschyr på vv.se:
http://publikationswebbutik.vv.se/u...atvagnar_och_andra_efterfordon_vad_galler.pdf

edit: Jag mailade annonsören så får han förklara vad han menar med att det inet kräver registrering..

Last edited:
Nyheter
Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...