MC-priser 2022?

Mingves

Old Fart
Gick med
2 Mar 2005
Hoj
Husqvarna 701E x2, KTM 890 Adv R, Husqvarna 701SM Tenere 700 -20 KTM EXC300 -12, -04 KTM 660 SMC, -03 Triumph speed four, -00 Husaberg FE400e
Nu i pandemitider har ju efterfrågan på nya och begagnade motorcyklar varit stor. Men vad spår ni om 2022? Nu öppnar samhället upp i många delar av världen och fler kommer att kunna resa istället för att åka MC på hemmaplan. Samtidigt ser vi komponentbrist och containerbrist. Så ligger priserna stabila 2022, sjunker de eller ökar de?

Jag tror det kommer att bli den största prisökningen på många, många år. Centralbankerna trycker pengar i oförminskad takt och inflationen är på väg att bita sig fast.

Jag ser framför mig att det kommer finnas stort urval av svinbilliga begagnade hojar som köpts de senaste två åren och knappt har rullat till macken. Folk vill ha tillbaka pengar så de kan åka till Thailand och bo i samma by som 2017-18-19.

Delar samma tankegång som Mäkinen. Det kommer finnas mycket hojar på marknaden som knappt rullat mer än inkörning då de köptes i förhoppning om resor. Framför allt touringmodeller av alla dess slag kommer ligga ute.
De modeller som har några år på nacken kommer falla i pris då efterfrågan minskar på hojar i takt med öppnande av samhället. Vissa typer av hojar har ju varit väldigt låga i antal på blocket som annars brukar finnas ett 5-10st av vid given tidpunkt.
De nya modellerna för 2022 kommer inte öka nämnvärt i pris jämfört med året innan. Containerbristen påverkar absolut men handlarna styrs ändå av agenternas prissättning antar jag.

Intressanta tankar.
När det gäller husvagn, husbil och båtar så tror jag att de höga priserna under pandemin har lagt prisnivån generellt högre än innan.
Jag köpte min husbil 2014 och skulle fått mer för den i somras om jag sålt då.

Motorcyklar kanske är svårare att sälja nästa år, om inte pandemin tar fart igen, vilket jag befarar.

Jag tror det kommer att bli den största prisökningen på många, många år. Centralbankerna trycker pengar i oförminskad takt och inflationen är på väg att bita sig fast.
Håller med. I kombination med brist på halvledare och annat kan priserna skjuta i höjden.

Bytte in min RSV4 RF, 220 mil - mot en Tuono värd 30k mindre, men den ger mig mkt mer glädje och vardagsåka. Probikes annons kommer till våren, I bet dem lägger ut den för 30k+ lagom till april ^^ än så länge ingenting.. Nästan dagens blocket - samma hoj men 50k mindre extragrejer, och ngt skumt med abs urkopplad @ 125k och 800 mil för 125. Kommer bli osåld.

Probike kommer nog sälja den lätt för 139 ^^

Priserna på beg hojar är helt galna. Men det beror tror jag till största del på att handlare har drivit upp priserna under så många år att privatmarknaden har justerats upp av sig själv. Det är samma priser på samma årsmodell av hojar nu som det var för 5-6år sedan. Enda skillnaden är att dom haft fler ägare och har mer mil.

Priserna på beg hojar är helt galna. Men det beror tror jag till största del på att handlare har drivit upp priserna under så många år att privatmarknaden har justerats upp av sig själv. Det är samma priser på samma årsmodell av hojar nu som det var för 5-6år sedan. Enda skillnaden är att dom haft fler ägare och har mer mil.

En ägare till, 4000 mil ytterligare. Värdeminskning noll.

Bra affär för mig som köpte 2017.

Gamla R6or som jag har verkar ha gått upp i pris till och med, att en ny har gått från 109 när jag köpte -08 till 159 påverkar ju såklart en hel jäkla massa.

För några år sen annonserades de för en 55-60 om den var fin och det var lätt att hitta för under 50, idag annonseras de för 70-80...

Minns när jag blev erbjuden en race-08 för 35 men tyckte det var dyrt då det inte var något mer än hojen med, fiiiina tider det....

Det har ju till och med blivit en marknad att lura av folk deras hojar som stått i 10år. Tvätta byta batteri och sälja för 10 gånger pengarna.

Jag ser framför mig att det kommer finnas stort urval av svinbilliga begagnade hojar som köpts de senaste två åren och knappt har rullat till macken. Folk vill ha tillbaka pengar så de kan åka till Thailand och bo i samma by som 2017-18-19.
Tror jag också. Många har "blivit med hoj" 2021 i brist på annat, men upptäckt att det inte var deras grej. Det är trots allt en mindre skara som trotsar klimatet i Sverige och framhärdar i sitt hojåkande år efter år. Så många kommer vilja sälja, och väntar till våren. Kan man ju hoppas i alla fall.

Tror jag också. Många har "blivit med hoj" 2021 i brist på annat, men upptäckt att det inte var deras grej. Det är trots allt en mindre skara som trotsar klimatet i Sverige och framhärdar i sitt hojåkande år efter år. Så många kommer vilja sälja, och väntar till våren. Kan man ju hoppas i alla fall.
Annars så blir de en del av den stora massan som kör mindre än 200 mil och på soliga dagar.
Men skulle begagnatpriserna sänkas blir jag inte ledsen iaf. :hihi

Trenden med begagnade fordon, av alla dess slag, är tydlig. Det blir dyrare. Inflationen globalt i kombination med brist på delar för nyproduktion gynnar begagnatmarknaden.

Att begagnatpriser stiger ser jag som något bra ur ett hojägarperspektiv. Kalkylen för värdeminskning blir mycket bättre. Då kan man köpa fler hojar utan att skämmas. ?

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back