MC-olycka på Frösundaleden, förhoppningsvis ingen allvarligare skada.

mankan

Godis är gott!
Gick med
28 Aug 2003
Ort
Det burgna Täby, stan på landet!
Hoj
Suzuki DR 650 SE 1999
I dag var jag för första gången med om att bevittna en MC-olycka, men killen som vurpade skadade sig förhoppningsvis inte allt för allvarligt hoppas jag.

Jag kom körande på Frösundaleden mellan rondellen och Statoilmacken vid Solna C i riktning mot Hagalund, hastigheten var väl runt 25-30 Km/h.

I mittenfilen kör en kille på en Suzuki modell äldre och jag ligger i vänsterfilen.

Precis när jag har kommit om honom, i höjd med Skytteholms IP, så ser jag i min högra backspegel hur killen går omkull. Framåt över styret och poff i backen på vänster sida.

Jag kör genast in till kanten och ställer hojen och springer tillbaka för att se hur man mådde. Det fanns det inte så mycket bilar runt omkring oss just då, vilket var tur eftersom hans hoj låg mitt i vägbanan.

Han hade för egen maskin tagit sig upp på gräsrefugen och stod och pratade med en kvinnlig cyklist som också hade sett olyckan. Jag förvissade mig om att han inte var i behov av akut hjälp (typ döende) och reste hans MC och ledde in den till kanten.

Fick honom sedan att sätta sig ned och vila medan jag frågade om han visste vad som hände, men det gjorde han inte. Började inse att han behövde komma till en läkare då han troligtvis hade fått en smäll i skallen, men jag visste inte hur allvarligt det var.

Förvissad om att kvinnan hade koll på honom så körde jag över våra hojar och upp på trottoaren på andra sidan vägen så att inget pundhuvud (bilist) skulle ramma dem där de stod på sidan av körbanan.

Lagom tills jag hade fått upp min hoj på trottoaren kommer killen och kvinnan knallandes över gatan och han verkar helt OK. Tänker då att det inte verkar så farligt och att jag kanske kan köra honom bakpå min hoj till KS, men bestämmer mig som tur är för att ringa akutmottagningen först och fråga om råd.

Svaret kom snabbare än man kan säga flasklock: "Ring en ambulans!"

Sagt och gjort. Jag får killen att lägga sig ned medan jag ringer 112. Har vissa problem att komma på vad vägen heter (trots att jag har bott i Solna), så jag får beskriva det lite fint i stället.

Under tiden vi väntar på ambulansen frågar han mig minst 10 gånger vad som har hänt:

"Varför ligger jag här?"
- Du har vurpat med din MC.
"Är den mycket trasig?"
-Nejdå, kopplingshandtaget är böjt och skrapat, framlyktan trasig och lite smårepor, men den fungerar.
"Jag har ont på vänster sida. Jag har nog brutit nyckelbenet."
-Det verkar troligt, men du har även fått en smäll i huvudet, så ligg ned och håll huvudet stilla annars kan det bli värre.
"Har jag hål i byxorna, varför ligger jag här?"
- Du har vurpat med din MC.

Osv. osv. Börjar då inse att han inte alls är så OK som jag först trodde. Han frågar dessa saker gång på gång och jag svarar på frågorna lugnt och sakligt. Emellanåt måste jag milt trycka tillbaka honom på marken eftersom han försöker resa sig upp i sittande ställning hela tiden.

Så efter kanske 10 minuter kommer polis och ambulans till platsen och tar över killen och jag får ge en redogörelse över händelseförloppet.

Svårt att säga exakt vad som hände, men eftersom han hade skador på vänster sida av kroppen och på hojen så är det troligaste att han på något sätt har låst framhjulet samtidigt som han svängde åt höger. Kanske han sneglade på mig när jag körde förbi på hans vänstra sida, och fick panikbromsa för någonting. Det som talar mot det är att det inte fanns bilar varken direkt framför eller bakom oss, samt att vi hade god marginal till varandra. Det gick inte heller så fort att man hade varit tvungen att tvärnita för någonting, 25-30 Km/h.

Jag vet inte hur det slutade eftersom han fortfarande låg kvar på backen när jag åkte därifrån efter att polisen hade sagt att jag kunde åka. En av ambulanskillarna pratade då i telefon med någon, förmodligen en läkare, samtidigt som den andra pratade med killen (som för övrigt fortsatte med sina frågor om vad som hade hänt o.s.v.).

Det var ett räjält pådrag med två polisbilar och en ambulans. En tredje polisbil vinkades bort av sina kolleger när de hade spärrat av vägen. En av poliserna sa att det var deras andra MC-olycka under dagen, men den hade tydligen gått bra sa han när jag frågade.

En annan polis tackade mig för att jag hade stannat och tog mig i hand för det, men vaddå, det är väl självklart att man stannar och hjälper till om man kan och dessutom är först på plats, eller?

Summan av kardemumman:

Jag skriver det här lika mycket för att komma i håg det själv, samtidigt som det kan ge en liten fingervisning om att det kan gå illa även om man kör sakta. Av allvaret från ambulanskillarna tolkade jag det som om de misstänkte nack/skallskada, men det är bara min gissning.

Om du som vurpade läser detta så hoppas jag att du kryar på dig snart och att dina skador inte var alltför allvarliga.

Mvh/Magnus

Edit: Stavfel rättade och korrigeringar/tillägg på det jag glömt i första inlägget.
 
Last edited:
Bra gjort, det gäller att inte vara för nonchalant när något har hänt eftersom vi är ömtåligare än man kan tro ibland. Satt själv och fixerade en bruten nacke på en polare efter en badolycka :3freak (han är 91% återställd nu).

Hoppas killen klarade sig bra.
 
:tummenupp
Imponerande att du lyckades hålla dig lugn och agera korrekt. Det låter som om det skulle vara alltför lätt att i en sådan situation ta för givet att det är ok med killen.
 
TM skrev:
:tummenupp
Imponerande att du lyckades hålla dig lugn och agera korrekt. Det låter som om det skulle vara alltför lätt att i en sådan situation ta för givet att det är ok med killen.

Håller med! :tummenupp

Det kan nog nästan vara värre att slå i huvvet lite lagom, så att hälmen inte går sönder och tar upp smällen, borde bli en större studs på hjärnan då?
Många gånger kan ju en chock komma lite efteråt, så man ska alltid prata med folk som har slagit huvet!
 
Hoppas det gått bra för killen och härligt att du var där och kunde styra upp det hela. Har själv varit med om andras olyckor, tyvärr inte bar en gång utan tre gånger och då varit med om att personen ställt samma fråga om och om igen.
 
Suveränt bra! :tummenupp Du agerade helt rätt och jag ger dig mycket respekt för detta! :Bugar Inte alla som skulle göra det i den stunden (inklusive jag själv).

Hoppas att han kryade på sig! :pannkyss
 
Liwa1 skrev:
Hoppas det gått bra för killen och härligt att du var där och kunde styra upp det hela. Har själv varit med om andras olyckor, tyvärr inte bar en gång utan tre gånger och då varit med om att personen ställt samma fråga om och om igen.

Jag har varit en sådan person...
Vurpade med crosshojen och slog skallen.

Minns inget förrän kanske 30 minuter efter krashen, då hade polarna redan lastat min hoj på släpet och jag fick förklarat (för 100:de gången visade det sig) vad som hade hänt.

Jag hade frågat hela tiden om och om igen vad som hade hänt...
 
Liwa1 skrev:
Hoppas det gått bra för killen och härligt att du var där och kunde styra upp det hela. Har själv varit med om andras olyckor, tyvärr inte bar en gång utan tre gånger och då varit med om att personen ställt samma fråga om och om igen.

Vad beror det på (förlorar närminnet tillfälligt?), är det frågan om (lindrig/allvarlig) hjärnskakning?
 
TM skrev:
Vad beror det på (förlorar närminnet tillfälligt?), är det frågan om (lindrig/allvarlig) hjärnskakning?

Mycket vanligt symptom vid marksyning med huvudet före. Ofta kan man förlora kortare eller längre tid i anslutning till själva olyckan, ibland också lite längre bakåt. Vanligen är det symptom på hjärnskakning, men allvarligare saker bör uteslutas innan man kan vara säker på detta, särskilt om detta också är kopplat till medvetandeförlust. Man brukar lägga in den drabbade för observation, och/eller göra en skiktröntgen av skallen för att utesluta frakturer och blödningar.
 
jag var själv där och åkte idag, dock tidigare...bra agerat av dig och hoppas killen klarade sig från allvarligare skador...och som sagt, även i låga hastigheter kan det gå käpprätt åt skogen...ta det försiktigt där ute!
 
Ja... som Kjelle redan beskrivit så är det ju med stor sannolikhet en hjärnskakning. Men för säkerhets skull så röntgar man huvet och släpper inte hem en sådan från sjukhuset förräns ett antal timmar förflutit.

Men om vi tittar lite på olyckan hur "vårat" tänk så blir det ju så här...
25-30 km/h är en fart som lätt kan döda en människa om man rasar i marken med huvet före.. även om man har hjälm på sig så innanför skallen ligger hjärnan löst.. den slår i framkanten på insidan av skallbenet och sedan på tillbakavägen slår i bakkant... har man här otur så får man en blödning i hjärnan, det ger i sin tur effekten att hjärnan nu inte får plats där inne längre, eftersom skallbenet är stenhårt och ger inte vika.. hjärnan kommer nu istället att tryckas ihop allteftersom blodansamlingen där inne blir större och större... (står i min tråd om detta )

När jag läste det du skrev och såg att du tänkte ta honom bakpå så blev jag riktigt orolig ... När som helst kunde han ha tappat medvetandet och rasat i backen...
Men dina iaktagelser om honom är ju precis sånt som ambulanspersonal vill höra.. du märkte ju att han hela tiden frågade vad som har hänt... det är ett tecken på att hjärnan fått en smäll .. och att han sen börjar prata om andra saker , han var inte riktigt med helt enkelt.. jättebra notering.

Och särskilt det med att sätta sig ned med personen och försöka att lugna..
kalasbra jobbat.. fortsätt så.. :tummenupp

Hoppas killen gick hem dagen efter med endast en skräckupplevelse :)
 
Suveränt bra gjort Mankan!
Jättebra att du beskrev det hela utförligt, det hjälper alltid nån (inkl. mig) hur man ska agera och undvika misstag om man blir vittne till nåt liknande.

Till killen som vurpade, krypa på dig!
 
Hur är det med dig mankan?
Jag har varit med om 2 mc olyckor själv...menar först på plats en med bra slut bara en bruten handled och en stukad...
Men den andra så hade han ingen arm kvar den låg 30m bort ....tyvärr så finns han inte med oss längre....
Bara undrar om du mår bra?
 
När kroppen hamnar i chock så blir man sån som bara frågar utan o minnas... chocken i sig kan i vissa fall leda till döden om man har otur, det låter som han klarade sig fin fint efter lite omplåstring.. kanske det är egot som fick den värsta smällen i slutändan..
 
Satt i köerna på andra sidan. Hajade inte att någon vurpat, utan det såg ut som två lirare med hoj tog det lugnt vid sidan av vägen..
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top