Mc ned till marocco och ta via sicilien uppåt.

Angobe

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2003
Ort
Sthl
Hoj
525 sx
Tja, tänkte ta en mc-semester med gumman i sommar, tänkte åka ned till södra spanien, färja över till marocco och sen åka hemåt via sicilen och uppåt.
Antar att att det är massor som gjort samma resa tidigare så tips och varningar mottages glatt!

//Anders
 
Tja, tänkte ta en mc-semester med gumman i sommar, tänkte åka ned till södra spanien, färja över till marocco och sen åka hemåt via sicilen och uppåt.
Antar att att det är massor som gjort samma resa tidigare så tips och varningar mottages glatt!

//Anders


En omedelbar varning är att färjorna som korsar Medelhavet här och var kan vara fruktansvärt nedgångna.

Det är lätt att bli nedstämd om man har broschyrbilder i hjärnan och minnen från Finlandskryssningar i sinnet. Det här är inte samma sak.

Eller... ....kanske ändå. Man kan hamna ombord på en båt som faktiskt var finlandsfärja. För 30 år sedan.
Mycket vatten har runnit under kölen sedan dess.

See? Det sämsta tonnaget hamnar historiskt på traden över Adriatiska havet till Durrës, men nedköp finns på alla linjer.

Och, hur väl man än förbereder sig, läser recensioner och försöker välja ut en bra båt från ett vettigt rederi så sker det inte sällan rotationer av tonnage med korta varsel. Den friska färjan sätts över på annan rutt för att ersätta något som havererat. Eller sjunkit... In till kaj haltar istället en skorv som levt sitt liv på irländska sjön och nu seglar sina sista år med gästarbetare och frakt innan det är dags för upphuggning i Alang.

För, inte bara båtarna kan vara i dåligt skick. Klientelet ombord är inte det vi svenskar kanske är vana vid. Det kan vara rätt omskakande att konfronteras med närapå den yttersta fattigdomen och hjälplösheten i koncentrerad form under så många timmar - utan att bara kunna köpa sig fri med en allmosa och vandra vidare.

Men okay. Man slipper det mesta av dumfyllan från Finlandskryssningarna. Det finns ett värde i det med.

Jag har ingen egen erfarenhet från seglingar Nordafrika <-> Europa, men jag har bokat tämligen förhärdade chaufförer som sällan klagar över något - men som hör av sig efteråt.
"Du, nästa gång: pröva att hitta en färja som dom inte slaktar getter på, okay?"

Jag avråder inte på något sätt - just do it! Södra Spanien <-> Marocko är en kort rutt och har faktiskt traditionell turisttrafik och dagkryssningar som ger bra standard på båtarna.

Men förbered er på en kulturkrock på andra linjer som är svår att distansera sig ifrån eftersom man är låst ombord, och ha gärna sovsäckar och liggunderlag med er upp från hojen. Många overlanders vittnar nämligen om att det känns säkrare att övernatta ute på däck än i lusasken man tilldelas nere i källaren.

Som sagt, inte en avrådan - knappt en varning ens. Bara ett tips så ni vet vad som finns att vänta: Forewarned is forearmed.

Trevlig resa! Hoppas vi får ta del av ert äventyr.
 
Last edited:
Jag åke Algeciras - Ceuta dagen efter Estonia sjönk.
Det är en av de bättre linjerna över till Afrika men var ändå en obehaglig resa.
Oklar med flytvästar o livbåtar och som Notrightrider skriver troligen en båt som vr på väg till skroten.
2010 var jag ner till samma hamn i ett ärende och båtarna till Ceuta såg inte ett dugg bättre ut då.
Ka ju vara bättre idag, men jag tvivlar.
 
Ska du kuska med hoj ända bort till Tunisien då? Fan, känns jävligt risky att köra hoj i Nordafrika.
 
Jag har ingen egen erfarenhet från seglingar Nordafrika <-> Europa, men jag har bokat tämligen förhärdade chaufförer som sällan klagar över något - men som hör av sig efteråt.
"Du, nästa gång: pröva att hitta en färja som dom inte slaktar getter på, okay?"


Trevlig resa! Hoppas vi får ta del av ert äventyr.
Hur ska man annars få färskt / friskt kött ?
Blev bjuden på jättegod mat tillagad på koleld på färjan från Juba till Kosti.
Och den resan tar ju några dagar.

Samma i Pakistan.
Bra att maten som kan gå på egna ben också går på egna ben till baslägret i Karakoram.
Och så slaktar man av efter behov.

Amundsen hade samma metod för hundmaten på Sydpolsexpedionen 1911.
Nådde förresten Sydpolen 14 december, idag för 111 år sedan.
 
Last edited:
hej
att tänka på är ju den vansinniga hettan som kan vara , körde österike italien ner till stövelspetsen o över till sicilien.
Att köra mitt på dan är förenat med livsfara ,mins med fasa fortfarande körningen från Taormina över Sicilien till Palermo för att ta båten till Napoli fastlandet , att man kan bränna sej på fartvinden ,över 90 km gick inte det var som köra som imot en hårblås eller tänk bastu o blås på armen ,det gick bara inte ,o att körs under 70km så stektes man ihjäl av solen .så siesta är att rekommendera.
Ha en underbar resa

.
 
En sak till kan vara bra att veta:
Varken Marocko eller Tunisien har några krav på ATA-carnet längre, och egentligen inte Algeriet heller. Men, på gränsen till Algeriet kan det ibland krångla lite - se till att ha luft i planeringen.

"Grönt kort"-systemet har inskränkningar i Marocko och Tunisien.
Endast trafikdelen i din försäkring gäller där.
Tar du färjan från Tunis så gäller inte det gröna kortet alls igenom Algeriet.
Det blir till att lösa försäkring på gränsen. Senast jag läste om någon som gjort det så låg taxan på 30 € för några dagar - och självklart bara ansvarsdelen, "trafikförsäkring" så att säga.
 
Var det inte i Marocko några turister som blev halshuggna för några år sen:glömdet

 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top