Mc-kort i sommar?

Baptisten

Medlem
Gick med
28 Mar 2010
Hoj
KTM Duke II
Hej!
Jag är ny här på forumet. Anledningen är väl att jag hade tänkt att försöka ta mig ett Mc-kort i sommar. Dock så har jag en hel del frågor och hoppas att ni kunde hjälpa mig med svar till dom;

1. Jag har beställt MC-boken, finns det någon annan bok eller datorprogram som rekommenderas?

2. Den praktiska delen med övningskörningen, om man inte äger en egen hoj så lär man ju få ta körlektioner för flera kilo tusenlappar.
Det bästa är väl att köpa sig en egen motorcykel innan och övningsköra med den och ta NÅGRA körlektioner?

3. Jag har tittat på ett gäng motorcyklar på blocket och kikat på försäkringar. I mitt fall verkar en offroad-mc bäst. En med 750 cc verkar ju lämpligast, för då får jag väl köra upp med den och få kort med obegränsad effekt. Har jag förstått allt rätt då?

Tack på förhand och kom gärna med andra tips eller råd om ni vill, Jompe.

Jag gjorde som du sa o köpte en billig hoj att övningsköra med eftersom man ändå vill ha en hoj o köra med när man väl har kortet. I mitt fall blev det en -86 års sporthoj som var i bra skick o kostade 1600kr/år för helförsäkring. Jag fick inte köra upp med den, men lärde mig mycket. Efter det gick jag en intensivkurs på Västerås bil och MC. Riktigt bra utbildning med riktigt bra lärare. 2 helger och en ytterligare lektion sen var kortet klart. Då är det dock bäst att du iaf testat köra lite innan, men jag hade bara rullat lite på parkeringen i totalt 2 timmar kanske, så jag var en nybörjare. Med tanke på läget bör skolan passa för dig väl.

Gällande böcker bör du låna teoriboken för bil o ögna igenom då de flesta frågor på teorin ändå besvaras i denna bok. MC-frågorna är väldigt få. Låna den gärna på biblioteket, det gjorde jag.

Lycka till.

Du behöver bara boken, kan du det som står där, eller rättare sagt, innebörden av det så klarar du provet, och du har mycket bättre förutsättningar både att förstå vad hojen gör och klara dig helskinnad genom hojlivet. Att bara lära sig frågorna är dumsnålt.

Ja, mängdträning är aldrig fel, men det krävs ju att du har någon med dig som kan lära dig så att du nöter in rätt saker. Det är dock inte alls säkert att den bäst lämpade är trafikskollärare.

Det bästa du kan ha att övningsköra med är en GSX750 eller en CB750 från tidigt 80-tal. Dom kostar från 10 papp och uppåt, du får i princip alltid tillbaka pengarna, dom kostar ca 1500kr/år att helförsäkra, grymt lättkörda, grymt slitstarka och faktiskt riktigt kula att köra.

Välkommen!
ladda ner olika program till datorn o öva (finns massor olika program, pm:a mig så kan jag skicka lite torrenter till dig).. det gjorde jag. men läser även lite i böckerna: Körkortsboken från STR & Mc-boken från STR.. så kommer du klara dig galant till teorin!

2:a frågan besvarade du själv=P

3:e frågan har du väl också svarat på själv. stämmer d du säger..

Lycka till!

Köp ett teoritest på nätet, köp en billig hoj att övningsköra med, klara teoriprovet. Kör upp efter lite övningsskörning och en testlektion. Sälj hojen. Köp en ny som du vil ha, eller köp den från början.

Övningskör med någon vuxen i din bekantskapskrets ( hota alt muta )och/eller själv på parkeringar.

När jag tog kortet så köpte jag en egen hoj som jag övningskörde med. Körde en del själv hemma ( bor i ett villaområde)

Sen tog jag 5 lektioner på skola tror jag det var. Just för att lära mig vad som man behöver träna på och vad dom kollar efter osv.

Sen övningskörde jag privat med kollega till min far.

9 st tusenlappar senare var körkortet mitt! tog runt 4 veckor.

Edit: Ska tillägga att detta var 2009!

Pma gärna om mer tips behövs!

LYCKA TILL!!:hojcbr

//Jocke

jag tog kortet förra våren . gjorde teorin under förra vintern, lånade bonniers cd-rom av kompis nötte tills jag hade alla rätt på den , beställde tid för skrivning klarade första ggn, körde 5 st lektioner på körskolan, 3 v senare hade jag kortet, men då hade jag kört ca 100mil innan på egen mc. köpte en mc enbart för att övningköra på och körde första sommaren, sen sålde jag den och köpte en mc som jag ville ha. kortet gick på under 7000:-

LYCKA TILL.

Snabba svar:) Tusen tack.
Nu har jag lite att gå efter, perfekt att jag fick höra hur ni gjorde.

Nu har jag lite saker att lösa, men återkommer med fler frågor inom kort.
Tack än en gång.

Jompe

Kan rekommendera Bonniers trafikskola. Den är för bil men jag använde den till mitt MC kort.

Jag ska förhoppningsvis ta mc kort i maj. Lycka till med kortet :)

Seriöst, pc-program är bara skit, läs böckerna 2-3 ggr, obs läs även finstilta i böckerna.
Pga tog a-kortet förra året, samt använde bonniers-trafikskola, När jag gjorde skrivningen så kom inte bonniers frågorna med i testet (tyckte jag iallafall) men klarade det pga jag läste böckerna.

Lycka till alla som skall ta det i år!

Drygt ett år senare fortsätter jag min tråd.

Mc-kortet fick vänta förra året pga sjukdom och andra personliga skäl.

Nu är jag dock mer laddad än någonsin och har redan införskaffat mig hjälm, ryggskydd, jacka, skor OCH en Yamaha FZ 750 från 1985.

Körkortstillståndet är på gång, fick hem papperena idag som jag har fyllt i, syntest i morgon, sen vänta på svar:gnissla

Det ska bli så jävla kul att komma igång med att förverkliga sin barndomsdröm.

Jag har tjuvkört en gång på gatan där jag bor, "smygandes" mellan 30-40 km/h, vilken känsla det var, längtar som fan tills allt är fixat, tills dess får man väl hålla sig i skinnet...eller ratten:va

Jag vill bara säga att jag inte gav upp kortet, utan jag fick bara skjuta på det. Uppdaterar mina framgångar/motgångar och kommer med fler korkade frågor.

Hur som helst så önskar jag er alla en vansinnigt bra vår, sommar och höst. Vi ses bakom styret...hoppas jag.

kommer göra lika som du...

köpte hoj i höstas och är i full gång med övningskörningen..

svar på fråga 3.
de gamla reglerna säger vid uppkörning ska mc:n ha minst 700cc och 35kw
from 20110401 startar nya regler som säger minst 595cc och 45kw
dock kommer man ha en överlappning på reglerna tror det var tom 2012...

allt du behöver veta om detta hittar du på www.korkortsportalen.se

lycka till

Får väl avsluta denna tråd genom att berätta att kortet blev klart i fredags den 19/8.

Riktigt jävla skönt att ha det avklarat.
Tack alla på Sporthoj för hjälpen jag har fått!

Vi ses på vägarna.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...