MC kanske inte är så farligt ändå

Ja, och som hon sa i reportaget "olyckor kommer alltid att hänga" och så är det med allt. Så Transportstyrelsens nollvision är rena haschskador dessa personer lider av.

Jag känner ett par häst tjejer och alla har skadat sig mer eller mindre, en tjej har till och med legat i koma 1år och fått skador i huvudet och kropp för resten av livet.

Hårdingar hoppar kombinationer med häst på fredagar och kör hoj på lördagar!
Vad gör ni andra??? Gråter???

Det värsta är att våra försäkringar baseras på deras olyckor beroende på hur många hk vi har...

Jo, för hästtjejernas stukade fötter och handleder är ju precis jämförbara med den genomsnittlige sporthojsavåkningen?

Antalet skador må vara stort, men dom flesta skulle av en crossåkare anses som blessyrer...

Däremot ifrågasätter jag stakt att 9 åringar släpps ut i trafiken med ett djur som skenar om det blåser förbi en plastkasse...

Ja, och som hon sa i reportaget "olyckor kommer alltid att hänga" och så är det med allt. Så Transportstyrelsens nollvision är rena haschskador dessa personer lider av.

Jag känner ett par häst tjejer och alla har skadat sig mer eller mindre, en tjej har till och med legat i koma 1år och fått skador i huvudet och kropp för resten av livet.

Vilket påminner mig om när jag, 13 år, skulle hoppa ett hinder på 1.40 och min häst landar på knäna och gör en kullerbytta med mig under och jag trodde min sista stund va kommen. Hände ingenting förutom en knäckt sadelbom.
Dagen efter när jag vaknade va jag så stel att jag inte kunde resa mig, jag va helt övertygad en stund om att jag blivit förlamad, otrevlig känsla.

Jag la ned fälttävlansdrömmarna efter det :) Nu är det bara dressyr.

Jo, för hästtjejernas stukade fötter och handleder är ju precis jämförbara med den genomsnittlige sporthojsavåkningen?

Antalet skador må vara stort, men dom flesta skulle av en crossåkare anses som blessyrer...

Mja är det sant? :va

Skallskador från sparkande hästar borde vara vanligt.

Även rygg och nacke, se på superman.

Edit:
Har väl alltid sagt att ridsport är den farligaste sporten, bortsett från cross.

Mja är det sant? :va

Skallskador från sparkande hästar borde vara vanligt.

Även rygg och nacke, se på superman.

Det förekommer, men jag tror inte att det är speciellt vanligt.

Lyckligtvis har jag sett att dom utrustar sina telningar med en hjälm och numera också en skyddsväst i många fall, så det var nog betydligt vanligare förr.

Jag skulle tro att typskadan är stukning, lite småfrakturer på handleder/båtben, någon trampad fot och lite skrubbsår.

Men eftersom det är väldigt många barn som håller på med hästar och en övervägande majoritet är tjejer så åks det nog in och kollas upp i större utsträckning än i fallet med motorcykelåkning som oftast utförs av pojkar och genomsnittsåldern (knattecrossarna inräknat) är nog betydligt högre hos motorcykelåkarna.

Men visst, hästhobbyn ÄR skadedrabbad den med.

Det förekommer, men jag tror inte att det är speciellt vanligt.

Lyckligtvis har jag sett att dom utrustar sina telningar med en hjälm och numera också en skyddsväst i många fall, så det var nog betydligt vanligare förr.

Jag skulle tro att typskadan är stukning, lite småfrakturer på handleder/båtben, någon trampad fot och lite skrubbsår.

Men eftersom det är väldigt många barn som håller på med hästar och en övervägande majoritet är tjejer så åks det nog in och kollas upp i större utsträckning än i fallet med motorcykelåkning som oftast utförs av pojkar och genomsnittsåldern (knattecrossarna inräknat) är nog betydligt högre hos motorcykelåkarna.

Men visst, hästhobbyn ÄR skadedrabbad den med.

källa

Varje år inträffar i Sverige uppskattningsvis 13 000 personskador i samband med
ridning eller annan hästhantering på fritiden, skador som gör att man söker läkarvård
på akutmottagning. Därutöver sker årligen i storleksordningen 700 skador vid
förvärvsarbete med häst. Bland sporter är det bara fotboll som ligger bakom fl er
skador (ca 31 000 per år).
Fotboll är farligt..

VID FALL FRÅN HÄSTEN skadas axel eller arm i en fjärdedel av
olyckorna. Mer än hälften av dessa skador är frakturer. I en femtedel
av alla fall från häst skadas höft, ben, fot eller tå. Här är kontusioner
(blodsutgjutningar eller ”blåmärken”) vanligast. Elva procent av skadorna
vid fall från häst är hjärnskakningar.
AV DE SKADOR SOM ORSAKAS AV KONTAKT med hästen drabbar
nästan en fjärdedel fötter eller tår, vilket oftast betyder att det handlar
om trampningar. Nästan lika många, en dryg femtedel, är skador på
ben eller höft, och här är sparkar det vanligaste. Handen eller fi ngrarna
drabbas i 13 procent av kontaktskadorna. Då handlar det om olika
typer av händelser, t.ex. att hästen sparkar eller att den rycker när
man håller i grimma, grimskaft, tyglar etc. Bett från hästen hör också
till kontaktskadorna, men det är få sådana som lett till att man sökt
vård. Hjärnskakningar utgör fyra procent av de skador som orsakas
av kontakt med hästen, vilket visar att hjälmen kan behövas också när
man är avsutten.
HÄSTOLYCKOR ÄR OFTA ALLVARLIGA. Av alla hem- och fritidsolyckor
i åldrarna 0-64 år leder 8 procent till inläggning på sjukhus minst en natt.
Andelen inlagda bland dem som råkat ut för hästolyckor i samma åldersgrupper
är 16 procent. Även om man räknar bort hjärnskakningar, som
är betydligt vanligare bland hästolyckorna och ofta leder till inläggning
för observation, är andelen inlagda stor vid hästolyckor – 11 procent.
hest.jpg

Däremot ifrågasätter jag stakt att 9 åringar släpps ut i trafiken med ett djur som skenar om det blåser förbi en plastkasse...
Jag tror att det där har diskuterats någon gång förut på forumet. Någon hästmänniska hävdade att man var ju tvungen att få rida ute i trafiken för att kunna förflytta hästen från en plats till en annan.

Jag tycker att man ska vara tvungen att lasta hästen på släpvagn om den ska förflyttas ute på allmänna vägar. Precis som med en cross.

Jag tror att det där har diskuterats någon gång förut på forumet. Någon hästmänniska hävdade att man var ju tvungen att få rida ute i trafiken för att kunna förflytta hästen från en plats till en annan.

Jag tycker att man ska vara tvungen att lasta hästen på släpvagn om den ska förflyttas ute på allmänna vägar. Precis som med en cross.
japp för dom har då fan inga lampor, regplåtar eller besiktning som en enduro :D

Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing