Mc import england

sluggo

Det går som en saga
Gick med
12 Feb 2004
Ort
halmstad
Hoj
suzuki r1000 racer . detomaso pantera på 4 hjul Gsxr 1000 till glasskiosken
Är det någon som vet vad som gäller vid import från england, för utom sånt som lampor mm pga v-trafiken.
 
Lamporna är väl designade att visa annorlunda ljusbild på högersidan än på vänstersidan eller är jag ute och cyklar ?
 
Last edited:
Så har jag fattat det också. Från land inom EU. Räknas den inte som ny så betalar man ingen moms/tull, det är bara att köra ombord på färjan och rulla hemåt. Sedan har du en vecka på dig hemma att fixa trafikdetaljerna (lyse/ev mätare)regbesikta och avregga den i hemlandet. Så om du bokat tid för regbes. och förberett innan så hinner du.

Om du vill ha mer tid på dig så kan du skaffa en tillfällig reggning.
Det kan man läsa om här. Det verkar betydligt mer avstressat.
Så det skulle jag göra.
http://www.vv.se/templates/page3____1008.aspx


Här står det mesta om import inom EU
http://www.vv.se/templates/page3____989.aspx
 
Det stora problemet är försäkringsfrågan, jag undersökte möjligheterna att importera från England för ett par veckor sedan och efter kontakt med engelska motsvarigheten till Vägverket och de engelska försäkringsbolagens branschorganisation tvingades jag konstatera att det är omöjligt för en utländsk medborgare utan engelsk adress att försäkra ett engelskregistrerat fordon. Eftersom de engelska försäkringarna är knutna till en person och inte till ett fordon fungerar det inte heller att datera överlåtelsen några dagar senare och tro att säljarens försäkring täcker hemfärden. Om en olycka skulle inträffa eller du blir stoppad i en trafikkontroll blir det problem både för dig och för säljaren, du har kört utan giltig trafikförsäkring och han har släppt iväg dig på ett fordon utan att kontrollera att du hade en försäkring för fordonstypen, något han är skyldig att göra.

Nu går det här enkelt att lösa på andra sätt, du kan åka över med lämpligt transportfordon, säljaren kan köra cykeln till färjan åt dig, det finns också många firmor som enbart sysslar med mc-transporter, du kan lätt hitta dessa genom att söka på t.ex "delivery" eller "transport" under engelska eBays mc-avdelning. Väl i Sverige påstod sig vissa svenska försäkringsbolag vara beredda att teckna en försäkring med ramnumret som enda information, men här är jag inte helt säker på att vi förstod varandra rätt, de kan ha trott att det rörde sig om ett fordon som redan hade en tillfällig registrering. Kolla detta noga ifall det är aktuellt, så du inte riskerar att köra oförsäkrat. Viktigt är också att du får med dig registreringsbeviset och ett kvitto på köpet. Registreringsbeviset förekommer i två varianter, det gamla V5 och det nyare V5C, exportprocedurena skiljer sig lite åt beroende på vilken typ som finns till det aktuella fordonet, läs mer här.


Förutom transporterna och anpassningen till högertrafik hittade inte jag några svårigheter med en engelsk import, tyvärr tvingades jag lägga ner projektet pga tidsbrist men jag hoppas det går bättre för dig. Skriv gärna om dina erfarenheter här på forumet när du är hemma igen!
 
sluggo skrev:
604036 Är det någon som vet vad som gäller vid import från england, för utom sånt som lampor mm pga v-trafiken.

Det viktigaste är väl att man inte svarar på en annons i Tyskland o får till svar att hojen, den finns just nu i England. KÖP INTE OM INTE PENGAR VID LEVERANS.
 
Det som henlin anförde om försäkring ovan är även min slutsats. För den hoj jag håller på att ta hem nu från England så kör vi den helt enkelt på släp till färjan inom U.K
Vi tar över den till Esbjerg och det lutar åt att även släpa den vidare därifrån..
Så importera från England är normalt för dyrt. Men i detta fallet handlar det om en oljekyld gixxer i nyskick och då gäller tillfälligt andra ekonomiska lagar.
 
Last edited:
Tänk på att det förekommer mycket bedrägeri utomlands, speciellt riktat mot folk som skall importera till annat land. Om dom insisterar på att skicka hojen till dig så är det granaterat bedrägeri.
 
I mitt fall är det inga sådana problem. Men det blandades egentligen två ämnen i denna tråd (1) att det är svårt att lagligen köra en hoj för egen maskin hem från visa länder eftersom en svensk inte kan få den försäkrad innan den beträder svensk mark och (2) att det finns folk som försöker lura andra att köpa hojar till villkor som är för bra för att vara sanna eller liknande.

Så nu har vi nog snackat klart om båda dom grejorna :pannkyss
 
Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Back
Top