MC försäkring och rökare...

demo1

Ny medlem
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
Yamaha WR250 supermoto
Enligt bolagen, regeringen, polisen osv... så är det tydligen en självklarhet att sporthojar är mördarmaskiner och inte kan resultera i annat än olyckor. (har alldrig orsakat en MC olycka, känner mååånga mc förare och ingen i min närmsta kretts har någonsinn orsakat en olycka) men tydligen är det så att "alla" total klotar och bryter vartända ben i hela kroppen. :kocko

Hur som helst, det är juh argumentet för att fortsätta att bara höjja och höjja försäkringspremiena på sporthojer. Tippar på att det är mycket pengar som går till alla 60 talister med gratis lappar som köper en wildstar 1600 som förstahoj och tappar den i första korsningen vilket dom sedan får lagat på sin helförsäkring som dom betalat 10% av och sporthojs åkarna betalat 90% räknat= Custom försäkring ca: 1900:-/hel/hel sporthoj ca: 15.000:- + hel/hel.
Klart att man fixar minsta lilla repa på försäkringen när självrisken bara e 2000:- på vagnskada. Till skillnad mot spothojarna som förlorar lysen, kåpor osv.. och byggs om till streetfighters för att självrisken ligger högre än repparationskostnaderna! :huvet

Men,men nu till det jag igentligen tänkte skriva. Varför får rökare gratis vård när dom får lungcancer? Utan att dom fått betala mer pengar i skatt eller försäkringar p.g.a detta? Tycker det är en bra gämförelse då alla vet att det är 80% säkert att rökning påverkar hälsan och förkortar livet. Har för mig att man har 40% schans att få lungcancer eller andra farliga sjukdommar om man röker hela livet. Gämför nu inte detta med att -AAA men om man dricker en bira har man oxå påverkat kroppen negativt. För det är knappast samma sak!
Menar med detta att sporthojsåkare blir straffade på förhand med förklaringen -Ja men du kommer hamna på sjukhus och kosta andra massa pengar. Men rökare får en varningstext på paketet, i annat fall fritt fram.. Jag tar gärna en liten varningstext på hojen. "SPORTHOJAR DÖDAR" och slipper senn allt ansvar precis som rökare :tummenupp

Hum, ja upplever de mer som att alla trillar o slår sig. Gubbarna höjer inte trafikförsäkringen så mkt för övrigt. De har kort tid kvar o leva så de kostar inte så mkt om de blir invalidiserade.

är det inte så att rökarna de facto betalar mer i skatt då detta är påslag på priset för cigaretter? och på så sätt faktiskt betalar sin egen sjukvårdskostnad?

xfader skrev:
är det inte så att rökarna de facto betalar mer i skatt då detta är påslag på priset för cigaretter? och på så sätt faktiskt betalar sin egen sjukvårdskostnad?

Nej, dom kostar bra mycket mer än dom betalar, precis som alkoholisterna.

Bara en liten grej. Rökare och vurpade knuttar får vård på sjukhus. Ingen av dem betalar det via sin försäkring. Man kan möjligen få tillbaka ersättnig för utgifter man haft i samband med sjukhusbesök.

D.v.s. Din hojförsäkring betalar din hoj, dina kläder, värk, invaliditet, dödsfall och skador som du orsakat motparten (om du är skyldig till olyckan) men sjukhus besöken går via skattsedeln. Oavsett om du röker eller åker hoj.

Jag röker inte men åker hoj. D e skåj :banana

bsajanne skrev:
Bara en liten grej. Rökare och vurpade knuttar får vård på sjukhus. Ingen av dem betalar det via sin försäkring. Man kan möjligen få tillbaka ersättnig för utgifter man haft i samband med sjukhusbesök.

Frågan var väl om rökarna ska betala skatt/sjukförsäkringsavgift i förhållande till sin kostnad.

demo1 skrev:
Enligt bolagen, regeringen, polisen osv... så är det tydligen en självklarhet att sporthojar är mördarmaskiner och inte kan resultera i annat än olyckor. (har alldrig orsakat en MC olycka, känner mååånga mc förare och ingen i min närmsta kretts har någonsinn orsakat en olycka) men tydligen är det så att "alla" total klotar och bryter vartända ben i hela kroppen. :kocko

Hur som helst, det är juh argumentet för att fortsätta att bara höjja och höjja försäkringspremiena på sporthojer. Tippar på att det är mycket pengar som går till alla 60 talister med gratis lappar som köper en wildstar 1600 som förstahoj och tappar den i första korsningen vilket dom sedan får lagat på sin helförsäkring som dom betalat 10% av och sporthojs åkarna betalat 90% räknat= Custom försäkring ca: 1900:-/hel/hel sporthoj ca: 15.000:- + hel/hel.
Klart att man fixar minsta lilla repa på försäkringen när självrisken bara e 2000:- på vagnskada. Till skillnad mot spothojarna som förlorar lysen, kåpor osv.. och byggs om till streetfighters för att självrisken ligger högre än repparationskostnaderna! :huvet

Men,men nu till det jag igentligen tänkte skriva. Varför får rökare gratis vård när dom får lungcancer? Utan att dom fått betala mer pengar i skatt eller försäkringar p.g.a detta? Tycker det är en bra gämförelse då alla vet att det är 80% säkert att rökning påverkar hälsan och förkortar livet. Har för mig att man har 40% schans att få lungcancer eller andra farliga sjukdommar om man röker hela livet. Gämför nu inte detta med att -AAA men om man dricker en bira har man oxå påverkat kroppen negativt. För det är knappast samma sak!
Menar med detta att sporthojsåkare blir straffade på förhand med förklaringen -Ja men du kommer hamna på sjukhus och kosta andra massa pengar. Men rökare får en varningstext på paketet, i annat fall fritt fram.. Jag tar gärna en liten varningstext på hojen. "SPORTHOJAR DÖDAR" och slipper senn allt ansvar precis som rökare :tummenupp

Faan, jag som kör sporthoj OCH röker! Fucked for life eller.... *ironi*

Allvarligt, jag håller med. Försäkringsbolagens snack om att dom förlorar på sporthojjarna är inget annat än bullshit. Allt beror på hur man räknar. Dom kanske inte tjänar lika mycket på oss som förut men gå back, ett försäkringsbolag!!! Snickesnack!!! Kanske är dags att betala tillbaka till oss konsumenter som betalat sina premier i årtionden.... Min klotning har jag betalat tiofalt tillbaka genom åren...

xfader skrev:

xfader : Hmm... kankse sant . Alldrig rökt så jag vet inte äns vad cigaretter kostar...

Men ändå sjukt att man försöker tvinga bort sporthojar men väljer att se lite mellan fingrarna på alla som vill gå runt och brinna i munnen. Visst finns det lagar mot var man får röka osv... men hur många följer dom?

Jag har hört att rökare och alkoholister inte betalar mer i skatt/försäkringskostnad för att dom är beroende, men att åka hoj är frivilligt och man kan sluta när man vill, så därför högre försäkring, anser dom... :kocko

KalleNorton skrev:
Jag har hört att rökare och alkoholister inte betalar mer i skatt/försäkringskostnad för att dom är beroende, men att åka hoj är frivilligt och man kan sluta när man vill, så därför högre försäkring, anser dom... :kocko
Vart har du "hört" detta o vilka är "dom"?

xfader skrev:
helt rätt! fan att folk ska gnälla ur sig varje gång dom kommer på att försäkringen är dyr! å jämnför med dit å datt....börja bowla då!
:pannkyss

Snacket om att försäkringsbolagen skulle tjäna en massa pengar på sporthojsåkare är nog bullshit om något. Vissa bolag vägrar ju att försäkra sporthojar och det kanske kan bero på att de inte alls tjänar något på sporthojar :rolleyes:

KalleNorton skrev:
"dom" är försäkringsbolag, och jag hörde det för länge sen, kan därför inte säga vem det var.
Sen när började man försäkra sig mot rök och alkoholskador?

HanneZ skrev:
Sen när började man försäkra sig mot rök och alkoholskador?

Sen man betalar skatt och använder sjukvården / sjukvårdsförsäkringen som alla i vårt land har. Det är också en försäkring...

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman