Mc-förgasare på bil?

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
la detta här men om nån mod tycker de inte passar får dom flytta till Ot
har en vw buggy med en gti 8v motor som jag fundera på o sätta min kawwa zxr 750 förgasarbrygga på.
cv 36 har jag för mig.
bilen har typ 112 hk orginal o tokvarvar väl inte men de kanske blir lite med en kam.
hur nära kommer jag ligga på bestyckning tro?
har ju sett dessa konverteringar för.
vad kan jag förvänta mig i effekt väg.. sämre el bättre effekt? kanske likn?
det är ett k-jet system.
gör detta för o få bort lite grejer på bilen.

nån som har lite tankar och ideer?

Spontant så tänker jag dåligt gassvar på höga laster på låga varv. Mest för att trottlarna är odämpade (för det är dom väl?).

En kompis till mig kör rally och han har satt dit mikuni rs förgasare.
Det blev bara till det bättre och är ganska vanligt nuförtiden blandannat för dom som åker just golf

Det är en vanlig uppgradering då detta möjliggör trevligare design av insuget. Haken är väl just att få till bestyckningen hyggligt....

frågan är om man måste göra nåt med gasarna el är de bara o försöka bestycka den som vanligt?
är ju lättåtkomligt iaf.
gör de nåt att de är vaccumgasare?

Det är en vanlig uppgradering då detta möjliggör trevligare design av insuget. Haken är väl just att få till bestyckningen hyggligt....

ja jag får bort de mesta och de behövs för den ska ev in i en
bubbla sen.
gti k-jet insprut sticker ut så jäkla mycket därbak.

Last edited:
Här e en firma som vet en del om bestyckning av mikuni RS iaf.
http://www.jpmotorsport.se/

Att använda CV föggar lär du behöva motsvarande orginal luftburkvolym å sedan laborera med vilken öppningsarea som ger bäst tjong...

CV-föggar blir som att sätta dit 4st mindre strombergare som satt på Volvo Amazon/142 typ. Den typen man fyllde på ATF-olja i dämpkolven oppifrån å fick byta membran då de sprack (fornminnen) :D

Så vill man få mera tjonga å gassvar, så är de Keihin CR / FCR eller Mikuni RS som gäller :tummenupp CV blir visseligen lite bättre än org. men budget...

Ett annat trimtips e att leta på weber DCOE, solex eller dellorto DHLA dubbelföggar. :tummenupp

Att använda CV föggar lär du behöva motsvarande orginal luftburkvolym å sedan laborera med vilken öppningsarea som ger bäst tjong...

CV-föggar blir som att sätta dit 4st mindre strombergare som satt på Volvo Amazon/142 typ. Den typen man fyllde på ATF-olja i dämpkolven oppifrån å fick byta membran då de sprack (fornminnen) :D

Så vill man få mera tjonga å gassvar, så är de Keihin CR / FCR eller Mikuni RS som gäller :tummenupp CV blir visseligen lite bättre än org. men budget...

Ett annat trimtips e att leta på weber DCOE, solex eller dellorto DHLA dubbelföggar. :tummenupp

Weber DCOE :tummenupp
Solex :död
Dellorto DHLA (visst e väl de en förgasare för turbo att trycka igenom om jag inte minns fel..

Dellorto DHLA satt org. 40:or på vissa dubbekamms Aflamotorer i Alfetta & GTV bla.
De fanns även lösa trimmvarianter 40-45 typ och så en så kallat trycktätad variant för turbobyggen.

Solex satt det en "enkel" dubbel på VW K-70

Undrar om inte BMW 2002 Ti hade dubbla weber DCOE 40.
DCOE ska finnas i 40-45-48mm
Så finns en serie DCO 50 - 55 , nästan mandarin inkast :D

Å weber hade en drös med stående varianter som suttit på Ferrari, Lambo, Masterati, Porsche med varerande resultat...

Det tror jag inte alls att det är. Vi har dubbla sådana på vår skrotracer och det största problemet med dem är att de inte tycker om "pulser" från insuget och de går knappt att justera.
Mc-förgasare är gjorda för att sitta nära toppen så det går nog utmärkt. De går också att bestycka betydligt enklare än att fila nålar på stromberg/pierburg.

38 mm mc-förgasare motsvarar ungefär weber 45:or. Mikuni CV 34 ska räcka till ca 150 hk enligt nån på internet och då borde 36:or räcka till typ 170 om man räknar på tvärsnittet.

Angående bestyckningen så är bilmotorn en dubbelt så stor motor som varvar hälften på en höft så det kan fungera hyffsat med original bestyckning. Den borde starta och gå iallafall..
Jag tror inte det behövs nån original luftburk, problemen folk har med CV förgasare utan luftburk hänger till 90 % på att de inte är rätt bestyckade.

Kör på mc-förgasarna på bilen, jag har en 42 mm Keihin brygga jag ska hänga på en isbil nån gång.

Förresten tycker jag weberförgasare är 60-talsteknik som kostar betydligt mer än det kostar. Mc-förgasare har sådär 20-30 år mer utveckling och munstyckena kostar en femtedel.

Last edited:
Det tror jag inte alls att det är. Vi har dubbla sådana på vår skrotracer och det största problemet med dem är att de inte tycker om "pulser" från insuget och de går knappt att justera.
Mc-förgasare är gjorda för att sitta nära toppen så det går nog utmärkt. De går också att bestycka betydligt enklare än att fila nålar på stromberg/pierburg.

38 mm mc-förgasare motsvarar ungefär weber 45:or. Mikuni CV 34 ska räcka till ca 150 hk enligt nån på internet och då borde 36:or räcka till typ 170 om man räknar på tvärsnittet.

Angående bestyckningen så är bilmotorn en dubbelt så stor motor som varvar hälften på en höft så det kan fungera hyffsat med original bestyckning. Den borde starta och gå iallafall..
Jag tror inte det behövs nån original luftburk, problemen folk har med CV förgasare utan luftburk hänger till 90 % på att de inte är rätt bestyckade.

Kör på mc-förgasarna på bilen, jag har en 42 mm Keihin brygga jag ska hänga på en isbil nån gång.

Förresten tycker jag weberförgasare är 60-talsteknik som kostar betydligt mer än det kostar. Mc-förgasare har sådär 20-30 år mer utveckling och munstyckena kostar en femtedel.

låter kanon.
jag tänkte ju på dessa eftersom jag redan har dom.
sen de där med större motor mindre varv tänkte jag oså på men va osäker.
funderar på o göra en slags luftburk modell mindre med ett stort öppet filter.
hade dellorto 48 på min gammla opel men dom va de ett jäkla jobb med hela tiden, va dock lite slitna.
blir nog inte mer än 130 hk med trimmkam skulle jag tro.

Nyheter
Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år