Mc för oss som är lite korta i rocken!

Sofiiaa

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2005
Ort
Borås
Hoj
Honda CB400N
Tjena!

Jag kör för tillfället en gammal 400-kubikare och känner att det börjar bli dags att byta upp mig till minst 600 så att den går lite bekvämare på motorväg osv.

Nu behöver jag lite tips på hojar som passar oss som är lite kortare i rocken (160cm). Jag tänker mig att det säkert är fler som har upplevt samma problem, vad har ni i så fall valt för cyklar? Jag tänker mig i sport/touring-arean.

Jag tänker mig en prislapp på 20000-30000 så det blir ju någon med ett par år på nacken, men det skiter jag i.

ABS är ett plus i kanten.

Någon som har några personliga erfarenheter/tips? :)

Tack så mycket på förhand!
 
Vad är det för stuk på hoj du tänker dig?

Touring / Sport / Offroad ?
 
Jag föreslår en sänkt er6. Om det nu skulle passa damen.

Sambon har en, hon är 155cm i strumplästen med korta ben. Sköt upp gaffelbenen i kronan ca tre cm och monterade sänkningssats bak för att det skulle kännas bra för henne.

Jag har kört den på gata och KNIX-kurser. Kan säga att den funkar gott. Skrapar lätt fotpinnarna men det årgärdas till kommande säsong med uppflyttning.
 
Ducati Monster. :tummenupp

Annars finns det säkert en och annan sänkt CB750 eller GSX750 på blocket (aka gamla skol/övk hojar).
 
Ducati Monster 600, 620, 695 eller 696 funkar, låga och fina. Min fru mäter 163 och når ner bra på Monster 696 med sina taxben. Sen vilken modell är bara en fråga om tycke, smak och prislapp men det blir ingen ABS för dom pengarna.

Suzuki Gladius är låg om man är lagd åt det japanska hållet.
 
Föregångaren till Gladius heter Suzuki SV650S och är även den ganska låg.
Finns även en SV650N (N för Naked) utan kåpa och med mer upprätt körställning, men den är inte lika vanlig.
Den är rätt populär att sänka.
En mycket trevlig och kompetent hoj.
Årsmodell 99-02 går att få för 15-30k, 03 och senare är en helt ny modell.
Tror inte den senare finns inte med ABS.
 
Ser bara en hoj som fyller hela kravlistan till punkt och pricka: BMW F650cs "Scarver".

Det är en riktigt bra hoj med ABS, perfekt för korta förare och kvalar lätt in under 30k.
Har inte hittat någon som tycker den ser bra ut men det fanns ju inte med på kravlistan heller.
 
Ser bara en hoj som fyller hela kravlistan till punkt och pricka: BMW F650cs "Scarver".

Det är en riktigt bra hoj med ABS, perfekt för korta förare och kvalar lätt in under 30k.
Har inte hittat någon som tycker den ser bra ut men det fanns ju inte med på kravlistan heller.

Visst men det måste vara den fulaste hojen någonsin byggd tyvärr. Så ännu ett plus i kanten för INTE stöldbegärlig :banana
 
Visst men det måste vara den fulaste hojen någonsin byggd tyvärr. Så ännu ett plus i kanten för INTE stöldbegärlig :banana

BMWs K1 och R1200C tycker jag är nog så bra kandidater också fast Victory Vision tar hem priset för mest kräks i munnen i min bok.:fakta
 
Visst men det måste vara den fulaste hojen någonsin byggd tyvärr. Så ännu ett plus i kanten för INTE stöldbegärlig :banana

Fördelen med en lite groteskful hoj är att oavsett vad man hittar på för att styla den kommer det bli bättre. :fakta
 
Scarver är ju ett lysande exempel på en mycket lyckad hoj (egenskapsmässigt) som så totalt faller på designen.

Å andra sidan kommer ingen att kalla en för fegis, om man kör omkring på en sådan med rak rygg.
 
Suzuki SV650S har redan föreslagits, min såldes till en tjej med din längd.
http://www.motorcyclenews.com/bike-reviews/suzuki/sv650/
Men även den lite större SV1000S är låg, bara 10mm högre sadel än SV650S.
http://www.motorcyclenews.com/bike-reviews/suzuki/sv1000/
Men tänk på att det inte bara är sadelhöjden utan också bredden på sadeln som spelar in.
Bred sadel är bekvämare att sitta på men gör det svårare för stövlarna att nå ner till gatan.
När jag (också korta ben) skulle köpa hoj så föreslogs som alternativ till SV650S
Ducati monster.
Och Kawasaki ER6 är väl Sveriges mest poppis hoj idag. Av goda skäl.
Bara prova runt. Du har ju fått många tips i tråden ! :)
Och för motorvägskörning finns ju också låga Suzuki GSX1300R !
http://www.motorcyclenews.com/bike-reviews/suzuki/gsx1300r-hayabusa/
Låg men en riktigt tung hoj att dra omkring med, tex upp från garaget.
Då är SV650S ett lätt fynd jämförelsevis.
 
Last edited:
Några hojar som är låga.

Suzuki. S,F = Kåpa
Gladius
Sv650(s,n) med utan kåpa
Gsr600 inte förväxlas med gxr600.
GSX 650F

Honda. F = kåpa
Hornet 650
Hornet 600
CBF600(F)
CB(r)650(F)
CB600F. Osäker men honda har en hög med olika 600/650 med och utan kåpa.

Kawasaki
Z800
Er6

Yamaha. S=kåpa
FZ6S Fazer
Xj6 Diversion eller sök endast "Diversion" kåpa
Xj6 vet ej vad föregångarna hette till denna
 
Last edited:
Suzuki Bandit GSF600 måste kunna passa in här tycker jag. Jag har en sån och sätter lätt ner bägge plattfötterna i backen.. Jag är ju då 182cm lång men om jag bottnar totalt så borde en tjej på 160 kunna köra den utan problem tycker man..?
 
Tack för alla sjukt bra tips! Jag skall kolla in dem allihopa! Jag har alltid haft en nedärvd förkärlek för BMW, så den skall jag definitivt kolla in. Att ha en snygg hoj är inte så jäkla viktigt just nu, då kan jag byta upp mig längre fram. :rock. Jag e snygg nog själv så det räcker, haha! :banana

Jag kör till och från jobbet i stort sätt varje dag under rätt halva av året, så den skall mest fylla sitt syfte. Jag har hittat någon enstaka med ABS för under/runt 30, men inte särskilt många så förstår om det är lite önsketänkande.

Tack igen för alla tips!
 
SCarver har ju väldigt nöjda ägare (även om de bara kör nattetid pga skammen... nädå).

Jag tycker att den är fräck och skiljer sig från mängden på ett positivt sätt. Dessutom tokbra egenskaper i vått och torrt. Billig att köpa och äga = mer köra. ABS. Lätt. Remdrivning. Bra komfort. Handtagsvärmare.

http://www.blocket.se/kalmar/Bmw_650_cs_scarver_58342413.htm?ca=1_9&w=3 Sa jag billig? Gratis, menade jag.
 
Tack för alla sjukt bra tips! Jag skall kolla in dem allihopa! Jag har alltid haft en nedärvd förkärlek för BMW, så den skall jag definitivt kolla in. Att ha en snygg hoj är inte så jäkla viktigt just nu, då kan jag byta upp mig längre fram. :rock. Jag e snygg nog själv så det räcker, haha! :banana

Jag kör till och från jobbet i stort sätt varje dag under rätt halva av året, så den skall mest fylla sitt syfte. Jag har hittat någon enstaka med ABS för under/runt 30, men inte särskilt många så förstår om det är lite önsketänkande.

Tack igen för alla tips!

Alla svensksålda BMWs på denna sida millennieskiftet har ABS så det är inte något alla kommer ihåg att skriva ut i annonsen. Med det i åtanke är Scarvern i länken ovan troligen ett bra köp.
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top