MC batteri - Låg vikt - Vad/vart införskaffa?

Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Ptjae det finns ju ändå en del vikt att spara, kanske inget prio på nuvarande skorv men kan va bra att veta iaf. Vilka spec är minimum för att det ska fungera som ett "vanligt" batteri, alltså inge racetänk med starthjälp eller så.

De här verkar trevliga men lite halvknixigt med åf inom EU:

http://www.fullspectrumpower.com/products_pulse.html

Några andra bra tillverkare som levererar starka/lätta batterier på ca 1kg?
 
Last edited:
Jag har ett Shorai i min hoj, sparade 5.5 kg på det, väger strax under 1 kg.
Billigare än HD-originalbatteriet dessutom
 
Richo här på forumet tipsade mig om detta batteri http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__14070__ZIPPY_Flightmax_4200mAh_4S1P_30C_LiFePo4_Pack.html monterat det på hojen och det funkar kanon :)

Hrm nja jag undrar jag vad handläggaren från fb säger när bara skorstenen är kvar ;) Har han kopplat någon snilleladdare till det där annars verkar det farligt. Rekommenderas att dom förvaras i brandsäkra påsar eller lådor vill jag minnas från RC-tiden.

http://www.youtube.com/watch?v=-DcpANRFrI4&feature=youtube_gdata_player
 
Banhoj.com har nån variant med olika celler beroende på kubik och antal cylindrar.
 
Tjenare har själv köpt Shorai av http://www.nfracing.se/start.htm till min ducati 1198 och är mycket nöjd. från 5 kg till 700 gram :) och mycket effektivt, har en vän som köpte ett föra våren till sin Honda 1000 rr 08 som också har ett mycket litet batteri orginal och är mycket nöjd med den extra bosten som dom ger samt låga vikten.
Lycka till
 
Kolla Tre65.se och Ultrabatt Racing.. Ska tydligen va både MYCKET lättare och starkare än ett vanligt batteri, helt vätskefritt och så också vilket är tacksamt om olyckan är framme.
 
Jag har också ett Shorai som jag köpt från www.nfracing.se, körde förra säsongen med det och är väldigt nöjd. Jag köpte också den "speciella" laddaren för detta batteri. Har inte fått ut hojen i år än efter massa moddar denna vinter, men jag ser inga problem med batteriet efter vintern. Bra killar att göra affärer med.
 
Måste man köpa en särskild laddare från Shorai för underhållsladdning eller kan man använda en CTEK laddare? Nu är jag själv inte i behov av ett nytt batteri, men såg att man sparar lite drygt 3 kg i vikt jämfört med original den dagen man ska köpa nytt. Sedan undrar jag verkligen om ett Shorai batteri håller 20 år det vill säga dubbla livslängden jämfört med mitt Yausa originalbatteri som är inne på sitt 10 år vid det här laget och fungerar fortfarande perfekt.

lång livslängd, normalt minst dubbelt mot ett blybatteri

Från www.nfracing.se om Shorai
 
Hello du kan inte använda en C-tek laddare eller andra sk : interligenta laddare till shorai batterier, du kan använda en gammal laddare som ej laddar mer än 14V men bäst är att köpa den shorai laddare som rekomenderas.
/ Mvh Björne:tummenupp


Måste man köpa en särskild laddare från Shorai för underhållsladdning eller kan man använda en CTEK laddare? Nu är jag själv inte i behov av ett nytt batteri, men såg att man sparar lite drygt 3 kg i vikt jämfört med original den dagen man ska köpa nytt. Sedan undrar jag verkligen om ett Shorai batteri håller 20 år det vill säga dubbla livslängden jämfört med mitt Yausa originalbatteri som är inne på sitt 10 år vid det här laget och fungerar fortfarande perfekt.

Från www.nfracing.se om Shorai
 
Hrm nja jag undrar jag vad handläggaren från fb säger när bara skorstenen är kvar ;) Har han kopplat någon snilleladdare till det där annars verkar det farligt. Rekommenderas att dom förvaras i brandsäkra påsar eller lådor vill jag minnas från RC-tiden.

Är ju en viss skillnad på LiPo och LiFePo4 :fakta
 
Hrm nja jag undrar jag vad handläggaren från fb säger när bara skorstenen är kvar ;) Har han kopplat någon snilleladdare till det där annars verkar det farligt. Rekommenderas att dom förvaras i brandsäkra påsar eller lådor vill jag minnas från RC-tiden.

läs på... sitter samma typ av celler i det där packet bully messade om som i shorai batterierna. skillnaden är att du inte får en fancy låda till och massa black magic och att du inte blir fattig på kuppen och det väger mindre.
Dvs LiFe. Inte LIPO.
Sedan har dem blivit stabilare med åren dessutom.

Men Shorai är väl vanligast och ligger i en fin skyddad låda så det är väl ett säkert kort om du inte vill koma billigare undan.
 
Last edited:
Måste man köpa en särskild laddare från Shorai för underhållsladdning eller kan man använda en CTEK laddare? Nu är jag själv inte i behov av ett nytt batteri, men såg att man sparar lite drygt 3 kg i vikt jämfört med original den dagen man ska köpa nytt. Sedan undrar jag verkligen om ett Shorai batteri håller 20 år det vill säga dubbla livslängden jämfört med mitt Yausa originalbatteri som är inne på sitt 10 år vid det här laget och fungerar fortfarande perfekt.



Från www.nfracing.se om Shorai

Underhålsladdning är knappt nödvändigt då du inte har självurladdning på li. Det är om du har tjuvström eller larm på hojen men då är det nästan bättre att koppla ur batteriet för långförvaring. Dvs kablarna...

Som sagt. Inte för smart laddare. Inte för hög laddSPÄNNING... Men helst en laddare som stabiliserar cellerna individuellt om man skall vara noggran. Eller så stabiliserar du själv ett par ggr om året med hjälp av en blinkerslampa eller liknande och multimeter. Det går att köpa billigare på länken bully slängde in med men kanske du får meckla till en egen kontakt för att passa in i shorai just...

Eftersom applikationen mc är rätt ny med LiFe är ålder svår att utröna. Jag skulle tro att en blyack generellt håller bättre om man utgår från att man underhåller vardera batteri optimalt.
 
Måste man köpa en särskild laddare från Shorai för underhållsladdning eller kan man använda en CTEK laddare? Nu är jag själv inte i behov av ett nytt batteri, men såg att man sparar lite drygt 3 kg i vikt jämfört med original den dagen man ska köpa nytt. Sedan undrar jag verkligen om ett Shorai batteri håller 20 år det vill säga dubbla livslängden jämfört med mitt Yausa originalbatteri som är inne på sitt 10 år vid det här laget och fungerar fortfarande perfekt.



Från www.nfracing.se om Shorai

LiFePo batterier har inte funnits så länge men att de skulle hålla 20 år är inte särledes troligt. De har ju väldigt låg självurladdning så de är inte lika känsliga för klåpare som inte underhållsladdar på vintern men lever ditt originalbatteri 10 år lär du inte tillhöra dem. Alla batterier dör av mycket vibrationer, de vibrerar sönder och drabbas av intern kortis. Kör man Shorai i högvibrerande applikationer läs storstånka i offroadrace så dör Shorai i ungefär samma takt som Yuasa.
 
Är ju en viss skillnad på LiPo och LiFePo4 :fakta

Viss skillnad ja, klarar urladdning och antal laddningscykler bättre men ej tänkta för MC eller dess förbrukning.



läs på... sitter samma typ av celler i det där packet bully messade om som i shorai batterierna. skillnaden är att du inte får en fancy låda till och massa black magic och att du inte blir fattig på kuppen och det väger mindre.
Dvs LiFe. Inte LIPO.
Sedan har dem blivit stabilare med åren dessutom.
Men Shorai är väl vanligast och ligger i en fin skyddad låda så det är väl ett säkert kort om du inte vill koma billigare undan.

Ska ju dock skilja en del mellan dem = ämnade för olika ändamål.
 
Viss skillnad ja, klarar urladdning och antal laddningscykler bättre men ej tänkta för MC eller dess förbrukning.

Ska ju dock skilja en del mellan dem = ämnade för olika ändamål.

Sitter prismatiska lifepo4 i bägge. Skillnad eller ej. Ändamål eller ej. Bägge fungerar bra.
Återkom med fakta om du har någon.
 
Haft länge/fungerar bra? Tips på någon åf?

Funkar bra i min hoj iaf, inne på andra säsongen nu. Köpte mitt batteri av en Ebay-butik som heter Bohemian racing någonting.
Men det var för två år sedan. Sedan dess har dock Lasse "PTB59", en av medlemmarna här på SH, blivit återförsäljare, se hans nick http://www.sporthoj.com/forum/member.php?50787-ptb59.
Så när jag för ett år sedan köpte till Shorais egna laddare köpte jag den av honom.
Den laddaren balanserar dels cellerna, dels kan den (via laddning eller urladdning) försätta batteriet i en "store mode" i vilken batteriet endast är uppladdat till 60%. Den använder jag innan tex vinteuppehållet. Shorais LiFePo-celler åldras enligt Shorai långsammast vid 60% uppladdning. Laddare var inte så dyr.

Rätt skönt för mig att ha en laddare så att jag kan återställa laddning efter tex ett kompprov, eller efter att ha kört upp oljetrycket på startern, eller efter att ha haft tänding och sonder påslagen vid tex omprogrammering av ECU eller programmering av Innovate-loggern.

Men som normal hojägare kan man ju vänta med att köpa laddaren tills man vet om man gillar batterietypen.
Man får inte använda sk "smarta" laddare (som tex CTEK) med aut desulfaterings-mode på Shorai LiFePo, det ska vara en gammal "dum" laddare. Men bäst är säkert Shorais egna laddare.
 
Last edited:
Sitter prismatiska lifepo4 i bägge. Skillnad eller ej. Ändamål eller ej. Bägge fungerar bra.
Återkom med fakta om du har någon.

Det ena är gjort för leksaker, den andra för andra leksaker =0) Ska hålla utkik i Filmer/Media när första brasan kommer upp :tummenupp

Funkar bra i min hoj iaf, inne på andra säsongen nu.

Tackar för utförligt svar! Ska se vilket av alternativen som blir smidigast.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top