MC app ide!

Tom123

Ny hoj!
Gick med
20 Dec 2008
Hoj
hojlös
Tack för input men jag tar bort min originalinlägg om jag nu skulle få för mig att genomföra min app ide ;)

Last edited:
Tycker det lät som en härlig grej. Helt klart användbar om man kör i grupp eller bara tröttnar på att glida själv när man är ute och far.
En funktion där man kunde varna andra för dåliga vägar/olyckor/poliskontroller som skickar meddelandet till andra som är i närheten hade ju varit toppen. Fixa ihop det med en push-notice så är saken biff.
Uppläsningsfunktion till headset är kanske lite overkill men nog jäkligt användbart så man slipper kolla luren varje gång det piper till.

Den delen med att märka ut bra vägar finns redan och heter "Greatest Road". Har själv lagt in två vägsträckor i den men om det ska bli riktigt bra måste fler använda den och lägga in sina favoriter. Sen skulle man ju vilja att man kunde välja att logga sina körningar.

Men annars låter det inte som att det är en dålig ide, men som alla sociala program/sajter krävs en viss kritisk massa för att det bli riktigt bra. Sen låter det som att din tilltänkta app skulle behöva ha lite infrastruktur bakom som t.ex. en databasserver. Annars kan det bli svårt att knyta ihop användare till grupper och att logga bra vägar

Klart OK idé.
Finns dock 2 appar som ligger inom området, testa dem och se om de skulle kunna vara bra utgångsläge!

Jag och några polare använder Latitude för att se varandra och den funkar ganska bra oavsett om man har iPhone eller Android (funkar nog även i nyaste Nokian smartphonen). Man behöver bara google maps och aktiver latitude. Vill man "sluta" dela med sig så gör man det.. Man kan tillochmed välja olika noggranhet beroende på vilken polare man vill ska se var man är.

Waze är en annan app som jag ofta har aktiverad när jag kör både hoj o bil. Rapport om både trafik och polis samt navigation och ikoner för andra användare. Man kan lämna kommentarer efter vägen som den som kommer efter får se samt även "varna" för grus som kommer in i hörlurarna när det är 500m kvar. Kungligt bra app. Audio i hörlur/högtalare/headset för full navigation, polis, vägarbete, fara på vägen, trafikstockning.
Jag använder hellre denna app än min garmin navigator om jag bara har datatrafik.

Fördelen med båda är att det finns ett brett stöd till alla OS och de är redan godkända av apple och googleplay

Last edited:
Låter helt OK. :tummenupp
Jag, och några polare, använder Endomondo Sports Tracker för vanlig cykel.
Finns delar av vad du beskriver i den men inget om att annordna gruppåkning osv.

Jag skulle köpa din app om du fixar till WindowsPhone7 också. ;)

Cool ide för app, men har du såna skillz så kanske du borde sälja dina tjänster istället :)

Okej, några som tyckte det var onödigt strunt och några som tyckte det var en bra idé och använder liknande appar. Men jag tycker ingen av dom (Lattitude eller Edomondo) är särskilt bra för motorcyklister och den sociala biten med gruppkörningar osv finns inget stöd för.

Cool ide för app, men har du såna skillz så kanske du borde sälja dina tjänster istället :)

Finns sätt sånna här appar kan generera pengar även om dom är gratis men jag tror dom måste vara gratis för att folk ska använda dom. Betalversion med lite mer funktioner eller nånting brukar vara en populär variant.

Det var en skopa ironi i mitt inlägg ;) Jag har minsann ett gammalt 300bps-modem hemma i gömmorna, det var grejer det :hihi Det gick ju mördarfort när man gick från 28.8kbps till 33.6kbps :näsblod Bah, nu blev jag ju nostalgisk och började sakna BBS-tiden :gnissla

US Robotics :yoparty

Snabb reflektion.. Kul idé! tror på den om det ligger focus på användarvänlighet. Glöm inte att ge användaren möjlighet att stänga av positioneringen mot andra eller starta trackingen när du trycker kör eller liknande.

Reflektion med eftertänksamhet.. Har du inte egen kompetens inom området att programmera, göra layout mm så kommer det bli en dyr historia.. Dina konkurrenter som ex. Greatest roads kommer inte dröja länge med en uppdatering om du hittar på en kanonfunktion tyvärr plus att de redan är etablerade..

Summa summarum,

Ekonomiskt hållbar idé, nja.
Ett förbannat bra och lärorikt projket, absolut!

Se det inte som ett nederlag om du gör det som ett projekt och det inte blir vad du hoppades.. Du kommer lära dig mycket genom att försöka!

Bah, nu blev jag ju nostalgisk och började sakna BBS-tiden

Glöm nu inte gopher-rymden med ständigt hängande mosaic. :3freak

Till TS:
Lägg dom sociala delarna med gruppåkning i betalversionen.
Och nä, tycker inte heller Endomondo e bra för MC, men kart-/rutt-delen kan man ta inspiration från.

Nyheter
Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup