Mazda 626 -98 - vanliga fel etc

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Efter nästan ett halvår av bilbrist har abstinensen blivit för stor (plus att jag ska flytta om en månad så behöver något att köra grejer med). Har letat fram en till synes ok 626a för lagomt bra pengar. Nybesiktad. Gått 18k mil.

Vad ska jag kolla efter?

En snabb glutt på bilprovningens hemsida avslöja att handbromsen gärna kärvar, men iom nybes så känns det ok. Sedan är väl rost som vanligt på japsar man ska kolla efter, var brukar den sätta sig på dessa bilar? Saker som brukar gå sönder?

En modell som är ett av det tryggaste man kan köpa begagnat, samt även ett av det tråkigaste.

Det som är att ha koll på är servicehistoriken, då att kamremsbyte o dyl är utfört

En modell som är ett av det tryggaste man kan köpa begagnat, samt även ett av det tråkigaste.

Det som är att ha koll på är servicehistoriken, då att kamremsbyte o dyl är utfört

Jo, att det är en bil som är så tråkig att man nästan somnar vet jag om, men jag vill ha en bil som funkar. Alltid.

626 är troligtvis en utav världens bästa bilar, men grymt tråkiga.

det du skall kolla är bromsoken bak, rostar i handbromsmekanismen och börjar kärva = byte ok. nästa sak är kolla tomgången på 2,0. ibland läcker det från insugspackningarna = ojämn tomgång. kolla även rost i bakskärmar, insida dörrar samt bagage.

annars är det en förjäkla bra bil som i princip aldrig går sönder.

Läckage i insugpackningar
Kass p-broms
Drivknutar/knutdamaskar (egentligen alla FWD bilar)
Avgassystem
Tändsystem

Vi har förutom BMW även Mazda på jobbet och delarna på Mazda är DYRA! Mekonomen osv finns visserligen men ändå. 626 är ett bra köp men du får nog ett billigare ägande om du köper en Toyota eller Honda. Oavsett så Lycka Till!

Vi har förutom BMW även Mazda på jobbet och delarna på Mazda är DYRA! Mekonomen osv finns visserligen men ändå.

njaa, dyra? snarare konstig prissättning.

vissa delar är löjligt billiga andra vansinnigt dyra. i det stora hela så jämnar det nog ut sig med mekonomen. jag hade helst sett till att man höjt priserna på servicedetaljer och sänkt på udda delar.

som exempel, oljefilter kostar 45.-

Det blev Mazdan. Tänkte ta och köra en service på den snart, mest för säkerhetsskull. Hann köpa bilen innan jag såg det med tomgången, men skönt att det bara är en insugspackning. Packningen precis mellan toppen och insugsröret? Lätt att byta eller ett mindre helvete? Kostar ett set packningar?

Det är inte jättekul att byta utan man får lägga 2-3 timmar, skala bort den gamla packningen osv så det är inte jätteskoj men inte tokjobbigt heller. Priset har jag ingen koll på i huvudet tyvärr.

Kan för övrigt instämma med "konstig prissättning".

Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...