Max hur stor offset mellan framhjul och bakhjul?

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Hoj
Triumph Tiger 955i
Hur mycket kan framhjulet ligga i offset gentemot bakhjulet utan att körningen påverkas nämnvärt? Jag ska byta framgafflar på min hoj och sätta på ett radialmonterat ok och jag behöver då flytta hjulet 5-10mm i sidled för att skivan ska sitta rätt.

Jag skulle säga att det kommer att påverka körningen. Hade tio mm på en gammal FJ1100 och den spårade och hade sig.
Varför flyttar du inte bromsoket istället?

Svårt att flytta ett radial ok. Shimsa ut skivan lite annars.

Jaså det var Radialmonterat.
Det går väl att flytta men ja, flytta skivan är lättast.

Köra med 10 mm krabbgång är ju inte så värst kul.

Svårt att flytta ett radial ok. Shimsa ut skivan lite annars.

Måste "shimsa" in den isf och det är svårt.

Ett alternativ är att plocka isär hjulet och fräsa ner fästerna men det känns lite väl omständligt. Kan man inte göra ett nav till skivan som ligger 5 - 10mm i offret?

Last edited:
Beror ju på om du tänker köra hojen eller ha den för utställning. Ska det vara för bankörning så är det så nära noll som möjligt som gäller.

Aha du måste förflytta hjulet åt andra hållet? Då blir det lite svårare kanske.
Japp, när hjulet ligger där det ska så är skivan för nära fästena.

ISR fixar nav på bromsskivorna åt dig så som du vill ha dem.
Förskutna hjul är inget man vill ha på något vis.
Ja jag får nog ta och prata med Acke, känns lite läskigt att förskjuta skivan inåt men vad ska man göra. Tror inte det rör sig om så mycket mer än 5mm så det är nog lugnt, men ändå... Kan ju diffa lite i oket också.

Finns det något smart trick för att få hjulet i exakt symmetri? Jag köpte en husagaffel i höstas för att jag så småningom vill bygga om hojen till motard, men jag vill gärna köra med mina originalfälgar under tiden. Jag läser till CNC-operatör och har tillgång till diverse olika maskiner.

Last edited:
Jag är Cnc operatör så skicka ett pm om du behöver hjälp eller tips.
Det är simpla grejer :)

Men går oket fritt från ekrarna då om du flyttar in skivan? Ibland kan det ju vara på håret när det sitter där det ska?

Men går oket fritt från ekrarna då om du flyttar in skivan? Ibland kan det ju vara på håret när det sitter där det ska?

Tveksamt. Fick en tokig idé dock, kan man inte spänna om ekrarna så att fälgbanan är förskjuten gentemot navet? :näsblod

Tveksamt. Fick en tokig idé dock, kan man inte spänna om ekrarna så att fälgbanan är förskjuten gentemot navet? :näsblod

Visst kan man göra så.
Finns hojjar som är ekrade så från början.

MEN, sluteffekten är ändå densamma som att flytta hela hjulet. :fakta
Det vill säga hjulen spårar inte.

:hej

/e

Hade inte gamla V-Max problem med spårningen?
Har för mig det kunde slå på 5 mm.
Någon som har MÄTT sin spårning på hojen efter ett par år?

Och varför använder du inte hjulet från hojen du tar gaffeln ifrån så det blir rätt från början?

Hur många av er har provat att köra cykel med icke centrerade hjul?

Det låter betydligt värre än vad det är i verkligheten. Skall man montera häftigare däck på en tidig BMW GS (som har enkelsving) så shimsar man ut bakhjulet 7-10mm från centrumlinjen och det ger inte konstiga egenskaper. samma sak med motardhojar där man vill trycka in så breda bakdäck som möjligt, där har man experimenterat med att ekra så att fälgen inte blir centrerad för att få frigång från kedjan och det fungerar utmärkt.

Jag tänker på faran med att ha spända ekrar på ena sidan och slappa på andra sidan. Hur väl fördelas kraften då? Låter i mina öron som att endast hälften, ena sidans ekrar, tar emot trycket, andra sidan gör ingenting. Längre ekrar på ena sidan, men med samma spänning, vore väl en annan sak. Har jag fel så har jag fel.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT