Mattsvart lack

seizer

Ny medlem
Gick med
7 Apr 2009
Hoj
Triumph Daytona 955i//såld ktm exc 400
Hej
Jag har en mattsvart lackad hoj och undrar hur jag ska sköta om lacken?
Har fått lite ljusare fläckar efter packväskorna och några små repor på tanken.

//Rickard

Det är väl lite det som är grejen med matt lack att den ska få lite patina efter ett tag ?
Suger ju med repor iofs.
Har matt orange själv men är lite osäker på hur den ska skötas jag med. Med eller utan vax i tvättmedlet ? Har kört med bilschampo utan vax nu och det verkar ju funka bra men den blir lätt smutsig.

Det finns ett speciellt vax för Matta lacker.

Jag ska se om jag kan hitta en länk

Här.

får leta reda på Swissvax,verkar kanon.
Tack för tipset :tummenupp

tänkte be min svärfar (lackerare) lacka min bil mattsvart, när han sa att problemet med matt är, förutom att vara jävligt snyggt, är att du kan ej polera den då det blir blank av det (det är klarlacken som är matt) likaså om du vaxar den, så det är bar att vara pedantisk som gäller såvitt jag vet :P

Jag såg en mattsvart AMG-Merca idag. Såg rätt najs ut.

tänkte be min svärfar (lackerare) lacka min bil mattsvart, när han sa att problemet med matt är, förutom att vara jävligt snyggt, är att du kan ej polera den då det blir blank av det (det är klarlacken som är matt) likaså om du vaxar den, så det är bar att vara pedantisk som gäller såvitt jag vet :P

Kolla min länk så ser du att det går fint :tummenupp
Bara man använder rätt produkter.

Nu har jag beställt Opaque bike kit för mattlackad.
återkommer med fedback när jag testat.

Lacka inte helt matt, utan be honom blanda klarlacken/färgen med ungefär 20% gloss. Mycket lättare att sköta än helt matt, men ger iofs en lite mer sidenmatt yta -> https://picasaweb.google.com/trxcorse/ZXR750Mushu#

Last edited:
Hallå, någon som har bra tips på medel/schampo till mattlackad motorcykel? Hur gör ni om ni har olja/smuts som är svårt att få bort?
Andra bra tips?

Jag fick tipset om att använda diskmedel på matt lack, men jag vet inte om det är så bra.
Kör med turtelvax Max Power Schampo på min mattsvarta hoj och de fungerar fint

Fett typ bromsdamm, kedjespray och olja går bort med multispray som också är lite fet. Sen går det utmärkt att tvätta med såpvatten. Luktar gott efteråt också.

Eller vaxfritt bilschampo.

Skickat från min D6603 via Tapatalk

Fett typ bromsdamm, kedjespray och olja går bort med multispray som också är lite fet. Sen går det utmärkt att tvätta med såpvatten. Luktar gott efteråt också.

Eller vaxfritt bilschampo.

Skickat från min D6603 via Tapatalk

Tackar,
Har du exempel på multispray?

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT