Matte D uppgift

skruven

Långsam
Gick med
27 Jan 2004
Hoj
old
Hej! Vi har ett miniprojekt i matte d där vi ska lösa ett problem, men vi har kört fast och hoppas någon kan hjälpa oss.

Med Jeep in i öknen

En jeep kan samalnalgt ta 200 liter bensin i tanken och i lösa dunkar. Jeepen kommer 2.5 km på 1 liter bensin.

Anta att du ska färdas 1000km in i öknen och att bränsle bara finns vid startpunkten och vid målet. Vill du klara färden måste du först placera ut bensin i depåer längs färdvägen. Hur mycket bränsle går det åt och var ska dunkarna placeras ut? Finn en lösning på problemet, gärna en som är "så bra som möjligt".

:)

klotter skrev:
2648492 Hej! Vi har ett miniprojekt i matte d där vi ska lösa ett problem, men vi har kört fast och hoppas någon kan hjälpa oss.

Med Jeep in i öknen

En jeep kan samalnalgt ta 200 liter bensin i tanken och i lösa dunkar. Jeepen kommer 2.5 km på 1 liter bensin.

Anta att du ska färdas 1000km in i öknen och att bränsle bara finns vid startpunkten och vid målet. Vill du klara färden måste du först placera ut bensin i depåer längs färdvägen. Hur mycket bränsle går det åt och var ska dunkarna placeras ut? Finn en lösning på problemet, gärna en som är "så bra som möjligt".

1000km/2.5km/l = du behöver 400 liter soppa

Tanka fullt och placera 200 liter soppa på mitten?
Annars kan man ju tanka i en liter varje 2.5 km för att få en lätt bil :)
Det var en törstig jeep förresten.....

klotter skrev:
2648492 Hej! Vi har ett miniprojekt i matte d där vi ska lösa ett problem, men vi har kört fast och hoppas någon kan hjälpa oss.

Med Jeep in i öknen

Är det verkligen en matte D-uppgift??

Been there done that... :)

Nu var det några år sedan, men jag tror att jag kommer ihåg...
Om du räknar bakifrån så löser det sig, räkna på hur långt du kommer ifrån målet och bakåt, där behöver du en depå, sen räknar du på hur du får dit den bensinen och hur långt du kommer innan det, och så fortsättar du tills du är i starten...

Nu är jag kanske inte den bästa på att förklara (speciellt inte på nätet), men tänk lite så löser det sig...

Edit: För er som inte förstår så finns all bensin i starten i från början, och man ska ta sig fram genom att använda så lite bensin som möjligt...
Alltså måste du åka med din Jeep och placera ut dunkarna (vilket i sin tur drar bensin)...

Last edited:
klotter skrev:

Med Jeep in i öknen

HAHAHAH, exact den uppgiften hade jag när jag läste matte D. Ska se om jag har kvar redovisningen och allt på datorn när jag kommer hem. :tummenupp

Dubble0zero skrev:
2648519 Been there done that... :)

Nu var det några år sedan, men jag tror att jag kommer ihåg...
Om du räknar bakifrån så löser det sig, räkna på hur långt du kommer ifrån målet och bakåt, där behöver du en depå, sen räknar du på hur du får dit den bensinen och hur långt du kommer innan det, och så fortsättar du tills du är i starten...

Nu är jag kanske inte den bästa på att förklara (speciellt inte på nätet), men tänk lite så löser det sig...

Edit: För er som inte förstår så finns all bensin i starten i från början, och man ska ta sig fram genom att använda så lite bensin som möjligt...
Alltså måste du åka med din Jeep och placera ut dunkarna (vilket i sin tur drar bensin)...

Haha. Ok. Det förändrar ju saken en aning.

klotter skrev:

Med Jeep in i öknen

Kan detta hjälpa dig :tummenupp

http://www.maths.lth.se/query/faq/jeep.pdf

Nu är det väl iofs bättre om de tänker lite själva också, och inte bara skriver av lösningar i från nätet...
Men det är klart, det kan vara skönt att ha nått att verifiera med när man tror att man har gjort rätt...

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon