Material bakramsbygge

matte_mannen

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Hoj
sc28 fighter (såld) - Nu med XL moppe (xr600r)
Har under lång tid tänk att jag börja bygga min bakram till blejden.
Har sökt på forumet men hittar ingen riktigt bra...

Har tänkt bygga från grunden och använda fyrkantsprofiler.

* Vilket material är bäst: alu, rostfritt eller hederligt stål?

* Var köper jag lämpligast dessa metalprofiler i Göteborg?

* Har ingen svets men tanken är att "punkta" alla delar ihop så som dom ska sitta och sedan lämna bort svetsjobbet. Hur ska jag "punkta" utan svets:rolleyes: Alltså hur ska jag sätta fast de olika delarna i varandra så att svetsaren får allt rätt?

jag körde på hedligt gammalt stål, visst det blir tyngre, men det förenklar jue bara bakhjulsåkningen :yoparty :gnissla

tänk på en mkt väsentlig del i ram byggnationer är att när du hettar upp stål så kan det dra sig nå fruktansvärt, se till att göra nån form av "jigg" så du kan fixera diverse bulthål & sånt.

alu, är självklart det bästa materialet att bygga ramar av då det både är starkt & fruktansvärt lätt jämnfört med svartstål. anledningen till att jag byggde i stål är för att jag behärskar en mig-svets & tyvärr inte svetsat så mkt alu. även fast vi har en sån svets på jobbet, något man lär lära sig med tiden :tungan

Smidigast är någon form av tunnväggiga stålrör då de är lättare att böja lite utan att de spricker. Bäst är någon form av alu om du kan hantera det, går att punkta med hjälp av speciella lod och gasolbrännare.

Smidigast är någon form av tunnväggiga stålrör då de är lättare att böja lite utan att de spricker. Bäst är någon form av alu om du kan hantera det, går att punkta med hjälp av speciella lod och gasolbrännare.

Fyrkantsprofiler är ju snyggare, är dom svårare att böja menar du?

Att punkta med lod går säkert men kräver fruktansvärd värme. Har testat en gång men fick bara till kallödningar.

Angående alu vs vanligt stål eller rostfritt:

Vad bör man räkna med för kostnad för svetsning? Vanligt stål är det ju många som kan, men alu och rostfritt?

Fyrkantsprofiler är ju snyggare, är dom svårare att böja menar du?

Att punkta med lod går säkert men kräver fruktansvärd värme. Har testat en gång men fick bara till kallödningar.

Angående alu vs vanligt stål eller rostfritt:

Vad bör man räkna med för kostnad för svetsning? Vanligt stål är det ju många som kan, men alu och rostfritt?

Fyrkantsprofil är rätt värdelöst att böja i "fel" riktning (tänk diagonalen)....

Punkta alu med speciella lod (alulite från ex claesolsson) går utmärkt...

Några hundra svart till en händig hemmapulare

Jag har lämnat lite prylar i alu för svetsning ett par gånger. Jag skulle tippa på minst 600 för att svetsa i hop en bakram som är riggad/hopsatt/punktad. Om svetsaren måste rigga upp grejorna blir det nog mer.

Limstift (här på forumet) kan kanske hjälpa dig, annars är MC-teknik i Borås jävligt duktig på alusvetsning. Jag tror han kör rostfritt också.

Jag har lämnat lite prylar i alu för svetsning ett par gånger. Jag skulle tippa på minst 600 för att svetsa i hop en bakram som är riggad/hopsatt/punktad. Om svetsaren måste rigga upp grejorna blir det nog mer.

Limstift (här på forumet) kan kanske hjälpa dig, annars är MC-teknik i Borås jävligt duktig på alusvetsning. Jag tror han kör rostfritt också.

Hur riggar man man grejerna på bästat sätt? kan man dra ihop delarna med tvingar eller måste det vara något starkare?

Att sveta vanligt stål eller rostfritt är lungt. Där har jag kontakter. Däremot inte när det gäller alu.

Kanske ändå ska nöja mig med rostritt eller stål:va
Tråkigt om det blir för tungt bara...

Var köper jag metallprofiler då? Är det bara att traska in till nån mekanisk verkstad?
Dessutom: Vad är lämpliga mått att använda när det gäller material tjockleken (rostfritt)? Bör ju kunna vara lite tunnare än motsvarande alu.

Tack för tipsen!

Hur riggar man man grejerna på bästat sätt? kan man dra ihop delarna med tvingar eller måste det vara något starkare?
!

tving lät klent, men vet ej vad du har för supertvingar heller :gnissla

lättast är jue att göra stag som passar mellan diverse fästpunkter.

nu ska jag te sälen & bricka bira & mysa i solen så blev litet snabb svar bara :öl

finns de ingen du kan låna en svets av för en dag?
kanske hyra?
köpa en skitsvets på biltema? kanske blir lika dyrt i slutändan...
att bygga bakram o fästa tillfälligt med "rep o tejp" el annat blir skit direkt.. sen slår de sig som sagt väldigt lätt..
jaf svetsa grejerna direkt när dom sitter på hojen.. bästa riggen :tummenupp

En rigg i trä är kanske enklast, det borde gå bra att göra en rigg för de båda "sidorna" som troligen kan vara likadana. Sedan svetsa samman sidorna när de sitter på ramen som Ozeo säger.
Jag tror inte att rostfritt är sämre än alu, snarare tvärtom. Kanske dyrare dock!? Tyngre är nog mycket marginellt eftersom du kan ha bra mycket tunnare väggar i rören som du själv säger. Kolla i någon formelsamling el.dyl. för att se hållfasthet jämfört alu. Om du inte har kan jag kolla hemma sedan.
Hitta material är inte det lättaste, inte många som pular i städerna. Lättare att fixa sådant i minsta lilla håla än i Gbg verkar det som. De som har det är större företag som inte är det minsta intresserade att sälja lite material till en privatperson. Lycka till!

Visst men svårare att böja och utmattningsbenäget samt meckigare att svetsa.....

jojo det är väll sant... men kollade lite i verkstadshandboken nyss, det finns ju olika sorters alu med. Och bäst till ett ram bygge borde SS-EN 755-2-EN AW-6082 vara den är magnesium och kisel legerad, den är rätt lätt att svetsa i med rätt svetts den tål också mest. Sen finns det en till bra fördel med alu det kan inte börja rosta! det kan däremot rostfritt om man inte hanterar det rätt... rätta mej om jag har fel.

jojo det är väll sant... men kollade lite i verkstadshandboken nyss, det finns ju olika sorters alu med. Och bäst till ett ram bygge borde SS-EN 755-2-EN AW-6082 vara den är magnesium och kisel legerad, den är rätt lätt att svetsa i med rätt svetts den tål också mest. Sen finns det en till bra fördel med alu det kan inte börja rosta! det kan däremot rostfritt om man inte hanterar det rätt... rätta mej om jag har fel.

Nä visst har du rätt en bra aluleglering är det bästa (om man bortser från titan) rnet hållfasthet/vikt mässigt men det är lite pilligt att bearbeta om man inte är van.
Viktbiten anser jag att man delvis kan bortse från på detta bygge då man inte märker någon skillnad om bakramen skulle väga 500gr mer, givetvis skall man inte använda tjockväggigt svartmaterial utan ett lagom tunnväggigt rör av någon CrMo leglering. Husaberg använder det i sina bakramar och de är både lätta och och det spricker inte

finns de ingen du kan låna en svets av för en dag?
kanske hyra?
köpa en skitsvets på biltema? kanske blir lika dyrt i slutändan...
att bygga bakram o fästa tillfälligt med "rep o tejp" el annat blir skit direkt.. sen slår de sig som sagt väldigt lätt..
jaf svetsa grejerna direkt när dom sitter på hojen.. bästa riggen :tummenupp

Att låna en svets hade inte gjort mig nån nytta då jag inte har minsta aning om hur man svetsar:D
Och om jag nu hade fått till någon svetsfog så hade jag inte litat på den för fem öre...
Har ju precis lärt mig lacka ordentligt, har inte råd eller tid att lära mig nått mer för tillfället :rolleyes:

Nja rep och tejp var inte riktigt tanken... förstår att man behöver nått starkare typ ett metalprofiler som är fastskruvade i varandra.

Hitta material är inte det lättaste, inte många som pular i städerna. Lättare att fixa sådant i minsta lilla håla än i Gbg verkar det som. De som har det är större företag som inte är det minsta intresserade att sälja lite material till en privatperson. Lycka till!

Det har jag också varit med om ett antal gånger...
Var hittade du material till din?

Jag tänkte först kolla med nån mekanisk verkstad...

Last edited:

Det har jag också varit med om ett antal gånger...
Var hittade du material till din?

Jag tänkte först kolla med nån mekanisk verkstad...

Min bakram är bara ombyggd, inga nya rör alltså. Jag har därmot gjort massa smågrejor och det materialet har jag fått från en polare i en liten håla i småland :D Lite material har jag köpt på Järnia i Sisjön, de har plattjärn och lite aluprofiler. Tror knappast de har något som kan användas till ramen.

En verkstad är nog helt rätt att kolla upp.

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti