Mat-Tips! -Pizza

Lugn

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
S1000RR, KX450SR
Hjälp!

Jag hade tänkt baka pizza ikväll och leter efter bra recept. Degen har jag köpt så det är kirrat, men sen...?

Vad finns det för alternativ till tomatsås? Lök är också uteslutet (tyvärr), men vitlök går bra!

Tips o trix mottaget tacksamt! :tummenupp

Lugn skrev:
2680033 Hjälp!

Jag hade tänkt baka pizza ikväll och leter efter bra recept. Degen har jag köpt så det är kirrat, men sen...?

Vad finns det för alternativ till tomatsås? Lök är också uteslutet (tyvärr), men vitlök går bra!

Tips o trix mottaget tacksamt! :tummenupp

Testa tomater.

Se där ja, fler som ska göpizza idag.

Då ska jag hjälpa dig.

Nu har du ju redan handlat degen iof, men det är Maizenas pizzadeg som gäller om du inte handlat den. Den är helt klart bäst.

Tomatsåsen tar du lika delar felix tomatketchup o felix chilisås o i med lite pizzakrydda lr peppar om du vill de.

Fyllning brukar jag köra på skinka, peperoni-korv o räkor o sen på me lite riven ost på de.

Det blir en enkel o jääävligt god pizza.

AndreasNo skrev:
2680075 Se där ja, fler som ska göpizza idag.

Då ska jag hjälpa dig.

Nu har du ju redan handlat degen iof, men det är Maizenas pizzadeg som gäller om du inte handlat den. Den är helt klart bäst.

Tomatsåsen tar du lika delar felix tomatketchup o felix chilisås o i med lite pizzakrydda lr peppar om du vill de.

Fyllning brukar jag köra på skinka, peperoni-korv o räkor o sen på me lite riven ost på de.

Det blir en enkel o jääävligt god pizza.

Fy fan vad det lät räligt.

Kanske ska klargöra att det finns allergier mot tomater och därför är tyvärr all form av tomatsåt, ketchup, krossade tomater osv uteslutna. :gnissla

ozeo skrev:
2680051 taco pizza :yoparty

Det låter gött! :tummenupp

Lugn skrev:
2680090 Kanske ska klargöra att det finns allergier mot tomater och därför är tyvärr all form av tomatsåt, ketchup, krossade tomater osv uteslutna. :gnissla

Det låter gött! :tummenupp

Ahaa, alternativ till tomatsås betydde alltså så :gnissla

Men då tar jag en annan då, denna kommer ses med skepsis men den e faktiskt god, flera som sett på mig frågande men faktiskt tyckt att den va jävligt god.

En keso-pizza :D

En bytta me keso, skriva lite skinka o en burk champinjoner, blanda ihop det o smeta på pizzadegen o på med ost.

AndreasNo skrev:
2680095 Ahaa, alternativ till tomatsås betydde alltså så :gnissla

Men då tar jag en annan då, denna kommer ses med skepsis men den e faktiskt god, flera som sett på mig frågande men faktiskt tyckt att den va jävligt god.

En keso-pizza :D

En bytta me keso, skriva lite skinka o en burk champinjoner, blanda ihop det o smeta på pizzadegen o på med ost.

Det låter inte så himla illa... Vad heter keso på engelska? :va

Vet du Lugn...Caesar (stavning?)salladspizza is the shizzle :fo'real

Ersätt tomatsåsen med antingen en bechamel-liknande sås eller ett tunnt lager creme fraiche och dra på ost (det är en vit pizza).

Ta mindre ost än du skulle normalt och när pizzan kommer ut tar du salladsblad och slänger på ( ceasarsallad..finns ofta på påse) och den dressingen (pallar inte skriva namnet igen :P) och ringlar över samt riven FÄRSK parmesan.

Om du vill grabba till den med kött så ta grillad kyckling. Om du vill skippa kaninmaten tar du bort det, lägger på kycklingen, ringla över lite dressing och ökar på osten och in i ugnen.

Annat asgott tips är tomatsås (inte så mycket), fetaost (smulad), salami (tunna skivor) och rödlök (optional) :yumm

Nursey skrev:
2680125 Vet du Lugn...Caesar (stavning?)salladspizza is the shizzle :fo'real

Ersätt tomatsåsen med antingen en bechamel-liknande sås eller ett tunnt lager creme fraiche och dra på ost (det är en vit pizza).

Ta mindre ost än du skulle normalt och när pizzan kommer ut tar du salladsblad och slänger på ( ceasarsallad..finns ofta på påse) och den dressingen (pallar inte skriva namnet igen :P) och ringlar över samt riven FÄRSK parmesan.

Om du vill grabba till den med kött så ta grillad kyckling. Om du vill skippa kaninmaten tar du bort det, lägger på kycklingen, ringla över lite dressing och ökar på osten och in i ugnen.

Annat asgott tips är tomatsås (inte så mycket), fetaost (smulad), salami (tunna skivor) och rödlök (optional) :yumm

Nu börjar det likan nåt, my drizzle... Det är antagligen "vit" pizza jag är ute efter. :tummenupp

Caesarsallad har jag nog en påse hemma, men kamel-såsen får du gärna utveckla lite... :gnissla

Jobbarkompisarna här envisas med att det ska vara mozarella på pizzan, men det är väl inte vad vi brukar riva på i Sverige... eller? :va

Lugn skrev:
2680155 Nu börjar det likan nåt, my drizzle... Det är antagligen "vit" pizza jag är ute efter. :tummenupp

Caesarsallad har jag nog en påse hemma, men kamel-såsen får du gärna utveckla lite... :gnissla

Jobbarkompisarna här envisas med att det ska vara mozarella på pizzan, men det är väl inte vad vi brukar riva på i Sverige... eller? :va

Mozarella är helt okej på pizza..men inte att riva...ta istället mindre av den andra osten och släng ut några mozarella skivor ovanpå..gött.
Nu kom jag på iof att det finns riven mozarella OCKSÅ men jag tycker den är lite trist o intetsägande i smaken..lite lagrade ostar är roligare på pizza (inte mycket lagrade men lite SMAK skall det ju ha).

Bechamel är en fransk benämning på vit sås. Det är samma sås som man har på lasagne om du lagat det förut? Annars tar du en klump smör eller margarin..smält i en kastrull och sila över lite mjöl medan du rör runt tills det blir en tjockare massa..häll nu på mjölk..lite åt gången och rör så att massan blandas ut i mjölken. Fortsätt röra hela tiden tills mjölken tjocknar till vitsås konsistens. RELATIVT LÅG VÄRME (mjölk bränns vid skitsnabbt)

Om du skall ha det som sås på pizza så gör den lite tjockare än så..dvs mindre mjölk till mer smör o mjöl (glöm inte att krydda med salt o vitpeppar). Du kan ha i ost också men det blir lite mycket om du skall ha det på pizzan OCKSÅ.

Personligen tycker jag att det blir coolare effekt av creme fraiche..friskare smak.

TIPS: gör inte samma misstag som många andra gör och lägg på MASSOR av grönsaker..det blir blött och geggigt..ta måttligt och tunna skivor välutspridda. Om du använder tomat så ta med fördel bort kärnorna i mitten för det är mest vatten ;)

Last edited by a moderator:
UrbanTiger skrev:
2680555 Killen ville ju fan ha tipps på pittsa utan jävla tomatsås.

Klart som fan att den var god. Har du någonsin ätit en äcklig pittsa i Italien, va :va
Det har jag, i Rimini. Den smakade fan faktiskt. Eller bara salt iaf.

Nursey skrev:
2680241

Bechamel är en fransk benämning på vit sås. Det är samma sås som man har på lasagne om du lagat det förut? Annars tar du en klump smör eller margarin..smält i en kastrull och sila över lite mjöl medan du rör runt tills det blir en tjockare massa..häll nu på mjölk..lite åt gången och rör så att massan blandas ut i mjölken. Fortsätt röra hela tiden tills mjölken tjocknar till vitsås konsistens. RELATIVT LÅG VÄRME (mjölk bränns vid skitsnabbt)

Om du skall ha det som sås på pizza så gör den lite tjockare än så..dvs mindre mjölk till mer smör o mjöl (glöm inte att krydda med salt o vitpeppar). Du kan ha i ost också men det blir lite mycket om du skall ha det på pizzan OCKSÅ.

Bättre beskrivet än så blir det nog inte! :tummenupp

Pizzan är färdigbyggd:

"Bulle" i ugnen:

Tadaa!

Lite svårt att se, men detta finns där under salladen:

Bechamel-sås (med vitlök)
Röd paprika
Grillad kyckling
Färsk mozarella
Riven ost
Färsk persilja
Svett & Tårar

Tack Nursey, du är allt lite av en forumsängel! ;) I owe you one...

*/ ?>
Nyheter
Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa

Det händer en hel del när d...

Katalogen börjar ta form!

Stora Motorcykelkatalogen 2...

KTM och Husqvarna återkallelser

Pressreleaser från KTM och ...

Provkörning pågår: KTM 1390 Super Adventure S EVO

Vulkanen Teide vakar över o...

Äventyr i Algeriet

I januari åker Allt om MC t...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Lite fler live foton på KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Direkt från Teneriffa! Förs...

Back