Mat efter halsmandeloperation?

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Jag ska in på slaktbänken på torsdag och blir äntligen av med halsmandlarna. Mest pga att får jag halsinfektion igen skjuter jag mig (3 penicillinkurer och 10 läkarbesök på 5 veckor) men hoppas även bli helt snarkfri. Hade kraftig sömnapné för 30 kg sen (107 som värst och 76 kg nu).

Nåja, eftersom det är Sveriges vanligaste operation antar jag att det är många här som gjort det. Vad kan man äta efter när halsen är sargad.

Det jag har blivit rekommenderad är:
Glass
Piggelin (isglassen alltså)
Ljummet pulvermos

Nåt annat, det känns fattigt att äta sånt i 7-10 dagar. Räknar med att gå ner 1-3 kg under tiden tyvärr...

/Nicke

Nicke skrev:
2436867 Jag ska in på slaktbänken på torsdag och blir äntligen av med halsmandlarna. Mest pga att får jag halsinfektion igen skjuter jag mig (3 penicillinkurer och 10 läkarbesök på 5 veckor) men hoppas även bli helt snarkfri. Hade kraftig sömnapné för 30 kg sen (107 som värst och 76 kg nu).

Nåja, eftersom det är Sveriges vanligaste operation antar jag att det är många här som gjort det. Vad kan man äta efter när halsen är sargad.

Glass
Ljummet pulvermos

Nåt annat, det känns fattigt att äta sånt i 7-10 dagar. Räknar med att gå ner 1-3 kg under tiden tyvärr...

/Nicke
Jag åt som vanligt. Bara tugga det lite mer och undvika dom allra hårdaste sakerna.

Har jobbat på Öron-näs-hals så kan rekommendera dig lite mat så som :

Glass
Isglass
Ljummet potatismos
Varma koppen, någon soppa som inte är för mycket bitar i
Puré, typ barnmat för de som är upp till ett år (alltså ren slät mat utan bitar )
Nyponsoppa (varm eller kall )
Blåbärssoppa (varm eller kall )
Varm buljong (köp drickbuljong eller gör själv, 1 hel kött eller grönsaksbuljong tärning till 1 liter vatten )
Fruktsoppa (finns färdigt i 1 liters tetrapack)
Youghurt (utan bitar )
Chokladpudding

Undvik mjölkprodukter i största mån då dom är slem framkallande....

Lycka till

GLASS!!!! Milkshake är perfekt, i den kan du dessutom blanda i smärtstillande då det kan vara svårt att svälja tabletter.
Jag hade en väldigt omfattande operation av halsen då mina var så infekterade och det dessutom hade urartat till struplocks-infektion vilket blev akut då jag inte kunde andas speciellt bra. Då karvade de bort en hel del vävnad i halsen :(
Men jag käkade Kebab med hyffsat stark sås inom 4 dagar, det funkade men var ingen höjdare. Då mina mandlar var mer mandarinstora än mandelstora så var det en del kebab som samlades där de tidigare hade suttit :näsblod

Du skall inte äta en massa lättsvalda grejer. Du skall äta vanligt..gärna cornflakes etc för det underlättar läkningen eftersom det dels tar bort död slemhinna från operationen (som måste bort för att läkningen skall kunna vara effektiv) och underhåller normal rörelse i gommen :)

Stort tack för tipsen! Ska "stocka upp" på torsdag fm innan operationen. Blir ett par lådor piggelin, vanlig glass, yoghurt och blåbärssoppa. Ska klura på resten av tipsen också.

Hur gick det för er? Jag har hört olika historier om en vecka = bra. En annan sa att han inte kunde äta ordentligt på en månad. Pipig röst osv. Inga konstigheter med att vätska vill komma bakvägen genom näsan osv. Har läst lite horror stories på nätet...

Första veckan känns bäst:tummenupp andra veckan suger, (tidigare/ senare) då du får sårskårpa (så var det för mig)

Åt allt förutom stark mat, andra veckan var jag klenare.
Det värsta var lukten från munnen:näsblod
Så underbart att de är borta, sluppit nästan allt vad halsont var:yoparty

Ljummen nyponsoppa med glass, sparris-soppa och välling (majsena välling är min favorit)

Alltså anledningen att jag säger att du skall äta lite vassare/ vanligare mat är för att det faktiskt minskar risken att du får blödningar efter. På engelska heter det slough (uttalas sluff) som bildas där de opererat, döda celler och slem som ligger ovanpå det nya läkköttet som ett lock (och kan härbärgera bakterier etc)..och ju bättre du äter, desto snabbare avlägsnas detta och du läker fortare utan lika många komplikationer.
Vet inte vad man kallar det på svenska..det är väl som en slags skorpa (fast man får ju inte sårskorpor på samma sätt i munnen)

Men ät mycket glass OCKSÅ (det är ju fan därför man tar bort halsmandlarna trots allt ;))

Ta inte gerimax ... min mamma gav det till mig efter att jag opererats och det innehåller 12% alkohol eller nåt, det gjorde ont som fan och började blöda. På sjukhuset fick jag glass hela tiden men så fort jag kom hem åt jag som vanligt, det gjorde visserligen ganska ont men det finns mycket som gör mer ont.

Hmmm... man kanske får mala ner en kebabrulle :) Nä, jag tänkte ta det här som kass diet också men det är ju inte smart att strypa maten och dessutom inte träna (förbud i 10 dagar). Milkshake älskar jag så det blir ett nödvändigt "ont" hehe...

Tjena! Sist jag skrev om det här var det INTE roligt om du kommer ihåg. Fy fan vad jag var knäckt. Hemma från jobbet totalt 12 dagar eller så i tre omgångar. Äntligen dags!

Nursey skrev:
Men ät mycket glass OCKSÅ (det är ju fan därför man tar bort halsmandlarna trots allt ;))

Last edited:
supergirl skrev:
2437164 Ta inte gerimax ... min mamma gav det till mig efter att jag opererats och det innehåller 12% alkohol eller nåt, det gjorde ont som fan och började blöda. På sjukhuset fick jag glass hela tiden men så fort jag kom hem åt jag som vanligt, det gjorde visserligen ganska ont men det finns mycket som gör mer ont.
Typ...?
Analsex?:D

Nicke skrev:
2437259 Hmmm... man kanske får mala ner en kebabrulle :) Nä, jag tänkte ta det här som kass diet också men det är ju inte smart att strypa maten och dessutom inte träna (förbud i 10 dagar). Milkshake älskar jag så det blir ett nödvändigt "ont" hehe...

Tjena! Sist jag skrev om det här var det INTE roligt om du kommer ihåg. Fy fan vad jag var knäckt. Hemma från jobbet totalt 12 dagar eller så i tre omgångar. Äntligen dags!

Jag minns..håller tummarna fär dig :pannkyss

Nicke skrev:
2436867 Jag ska in på slaktbänken på torsdag och blir äntligen av med halsmandlarna. Mest pga att får jag halsinfektion igen skjuter jag mig (3 penicillinkurer och 10 läkarbesök på 5 veckor) men hoppas även bli helt snarkfri. Hade kraftig sömnapné för 30 kg sen (107 som värst och 76 kg nu).

Glass
Ljummet pulvermos

/Nicke

Gosh... plockade bort mina för 1 månad sen, har nog aldrig haft så ont! inte direkt efter operation, mådde prima då, men dagen efter... och 3 veckor efter det!!!

säger bara DIKLOFENAK + 2 PANODIL... detta var 3:e timme. lycka till... hoppas du tillhör dom som knappt får ont :)

glass lessnar du på efter 1 dag... så ät vad du får ner. det kvittar egentligen. :)

Låter grejt! En på jobbet fick ont som fan dag 5. Hur länge satt det i för dig och var hade du ont? I såren, feber eller huvudet eller?

Jag ska leta reda på pillrena idag. Op på em imorgon och sen hem på fredag morgon. :näsblod

mogwai skrev:
2439689 Gosh... plockade bort mina för 1 månad sen, har nog aldrig haft så ont! inte direkt efter operation, mådde prima då, men dagen efter... och 3 veckor efter det!!!

säger bara DIKLOFENAK + 2 PANODIL... detta var 3:e timme. lycka till... hoppas du tillhör dom som knappt får ont :)

glass lessnar du på efter 1 dag... så ät vad du får ner. det kvittar egentligen. :)

Nicke skrev:
2439762 Låter grejt! En på jobbet fick ont som fan dag 5. Hur länge satt det i för dig och var hade du ont? I såren, feber eller huvudet eller?

Jag ska leta reda på pillrena idag. Op på em imorgon och sen hem på fredag morgon. :näsblod

ont som fan i halsen (var helt svullen runt hals +käk) och i öronen... värst ca dag 3- 10. nerdrogad och sov mest. och du kommer att lukta rutten hundkräk ur käften i ca 14 dagar!!! hahaha... och det vågar inte folk tala om för en :) men bara så du vet.

puss!

Sista måltiden. Man kanske skulle ta en QP & Co till frukost :)

*/ ?>
Nyheter
Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa