Massive worldwide GSX-R recall

Oj det lär kosta på för Suzuki, tur man kör en maskin av kvalité då! :rolleyes:

Ja det vart ju länge man vart Suzuki ägare innan det började "krångla"..

Som jag förstått det så blir man kontaktad av Suzuki via brev? Ni som gjort liknande, blir det en avgift och/eller hur går man till väga? Jag har Bike thn som närmsta Suzuki återförsäljare..

Det är ju ändå underleverantörer som gjort bort sig.
Nu har jag ingen aning vilket märke som levererat originalbromseriet, och det kan tyckas märkligt att ingen på suzuki bemödat sig om att plocka isär en enda huvud cylinder för kvalitetskontroll på 9 (!) år.. men bromstillverkarna bör ju sköta den biten. Tycker jag.

Att Nissin-pumpen som sitter på GSXR-modellerna (samt S1000RR och några Kawasaki om jag inte minns fel) är något av det sämsta som finns på en modern sporthoj är knappast någon nyhet. Ända sen den lanserades så har det gnällts på att den är oprecis och mjuk i känslan.

Nyheten är väl att någon har dragit detta vidare och fått det till en återkallelse.

Ska bli spännande att se hur övriga tillverkar reagerar på detta.

Har dom tvingats till detta av domstol eller?

Om dom "frivilligt" åtgärdar 9 år gamla hojar så ska dom ha all heder, men det känns lite osannolikt.

Ringer och talade med KGK Motor AB och detta stämmer, dom håller för tillfället på och samlar information om samtliga hojar i Sverige men säger att dom främst tar hand om sk. "Svensksålda" hojar i deras regi i alla fall så vet inte hur de blir med privat importerade hojar.

De hade dom inget svar på just nu heller, dom avvaktar även information från Suzuki om hur detta ska gå till väga. Så de lär dyka upp mer information inom en snar framtid. så verkar som dom ska byta alla bromspumpar på dessa hojar. :tummenupp

Frågan är om man kan få köpa en billig nissin pump av någon?? Jag vill gärna ha en sådan

Att Nissin-pumpen som sitter på GSXR-modellerna (samt S1000RR och några Kawasaki om jag inte minns fel) är något av det sämsta som finns på en modern sporthoj är knappast någon nyhet. Ända sen den lanserades så har det gnällts på att den är oprecis och mjuk i känslan.

Nyheten är väl att någon har dragit detta vidare och fått det till en återkallelse.

Ska bli spännande att se hur övriga tillverkar reagerar på detta.

Har ofta hört om att folk klagar på GSXR:ens bromsar, har tom sett hur en K7:a med nybytt bromsvätska, stålomspunnet osv ger upp helt efter en vanlig bankörning med gatgrupp på falkenberg. Dock har jag aldrig hört om att S1000RR har samma typ av fel -har BMW:en samma problem som GSXR:en när det gäller bromsarna?

Det är ju imponerande med en sådan här "total recall" - Helt klart storslaget av Suzuki, men jag blir lite förvirrad ändå över att folk inte verkar byta bromsvätska speciellt ofta trots att det är så lätt gjort och går så snabbt på en mc (och hejdarna är ju det viktigaste på hela maskinen).

Sedan kan det ju vara så att den för mig helt obekanta gasbildningen (Aldrig hör talas om detta fenomen innan nu) kanske inträffar inom 2 år, i så fall får jag ta tillbaka mitt påstående om att man inte byter bromsvätska så ofta. Men annars - Byts vätska vart annat år så borde man väl aldrig ens upptäcka felet......eller !!!

Fy fan så dyrt för någon...

Även om mycket antagligen faller på underleverantören så borde Suzuki själva upptäckt felet kan man tycka, så de lär nog få stå för en skaplig del av kostnaden själva.

Fast om orsaken sägs vara fukt i bromsvätskan så är jag överraskad att de inte vände det till att bli kundens fel som inte hållit koll på nödvändigt serviceintervall, all heder till Suzuki (antar jag) :)

Jäkla skumt fenomen dock...

What are the defects?
Suzuki Motor Corporation have advised that corrosion may start between the brake piston and return spring (located inside the piston). Moisture may be absorbed by the brake fluid after long-term use of the motorcycles. If corrosion is present, it may lead to the brake fluid becoming more acidic and may generate a gas by reacting with the brake piston.
What are the hazards?
If the defect occurs, this could affect the front brake lever, causing it to develop a “spongy” feeling, which may result in reduced brake performance. Reduced braking performance may pose a hazard to the motorcyclist and other road users.

http://www.recalls.gov.au/content/index.phtml/itemId/1052622

Hur blir det med parallell importerade då?

Försöker hitta nån vettig kontakt person på Suzuki (worldwide/headquater eller liknande) som kanske kan svara på hur de är med dessa importer, tycker de borde täckas på nått sätt också med tanke på att de gäller över hela världen. Men sen få till pappersarbete m.m. för att få de utbytt av en handlare i Sverige är en annan femma.

Återkommer om ja får nått vettig svar...

Det är ju ändå underleverantörer som gjort bort sig.
Nu har jag ingen aning vilket märke som levererat originalbromseriet, och det kan tyckas märkligt att ingen på suzuki bemödat sig om att plocka isär en enda huvud cylinder för kvalitetskontroll på 9 (!) år.. men bromstillverkarna bör ju sköta den biten. Tycker jag.
Tokico tror jag levererat bromspumparna.

Personligen är jag oerhört imponerad, att ta ansvar för en produkt så långt i efterhand och utan att åberopa miltal eller garantitid vittnar om ett riktigt starkt engagemang och omsorg om sin marknad. Jag valde själv bort det svensk-kinesiska fyrhjuliga alternativet när jag bytte bil i höstas just för att min tid som kund tydligen inte är värd mer än att jag ska upptäcka fel som hjullager, insugstempgivare och servopump. När jag väl upptäcker felen får jag vackert åka till verkstan, höra "att det inte är ovanligt på den årsmodellen" och har garantin gått ut får jag vackert pröjsa själv.

Varför då? För att inköpsavdelningen köpt undermåliga produkter och nervöst räknar dagar och mil så att kunden får ta smällen? Är det jag som kund som ska upptäcka deras problem? Hanka mig fram till dess felet kan ordnas? Vad säger det om hur tillverkaren värderar mig som kund?

Därför glädjer jag mig åt företag som resolut tar tag i problemet och gör en organiserad återkallelse så att jag förhoppningsvis slipper bli drabbad av ev framtida olägenheter. Japanerna är värdsledande på detta synsätt, hatten av för företag som t ex Toyota och nu även Suzuki. Heja och Banzai! :)

Last edited:
Om jag går in hos lokala handlaren med min lösa bortmonterade pump får jag alltså en flång ny bättre pump? :va Sweet :) Då ska jag banne mig montera den nya och jämföra mot ISR'en som inte gav bättre bett än original.
Kan tänka mig att det inte blir riktigt så enkelt hos lokala Suzukiverkstan dock. Har aldrig varit smidigt där hittills för mig :brinnerup Undrens tid är dock inte förbi...

*staying tuned*

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...