Maskinteknik

• Thread starter Thread starter hordac
  • Start date Start date

hordac

Guest
Hej!

Har börjat kolla på lite olika högskoleutbildningar och har lite frågor om en utbildning jag fastnat lite för: Civilingenjör Maskinteknik.
Troligen med inriktningen flygteknik alternativt någonting med logistik.

Någon som har erfarenheter av maskinteknik som kan dela med sig? Bra/dåligt med utbildningen, jobb efter utbildningen osv.
Allt är av intresse!

hordac skrev:
2339938 Hej!

Har börjat kolla på lite olika högskoleutbildningar och har lite frågor om en utbildning jag fastnat lite för: Civilingenjör Maskinteknik.
Troligen med inriktningen flygteknik alternativt någonting med logistik.

Någon som har erfarenheter av maskinteknik som kan dela med sig? Bra/dåligt med utbildningen, jobb efter utbildningen osv.
Allt är av intresse!

Fråga mig om ett tag. Inskrivning om tre veckor. Skål påre... :3freak (vart tog sommaren vägen?!)

Mina enda erfarenheter inom maskinteknik är från gymnasiet. Naturteknisk med inriktning mot maskinteknik.

Och vad har jag då att säga om det? Skitkul att sitta och dricka kaffe och räkna hållf, eller sitta och dricka kaffe och rita på datorn, eller sitta och dricka kaffe och... Mycket kaffe blev det i alla fall. :)

hordac skrev:
2339938Någon som har erfarenheter av maskinteknik som kan dela med sig? Bra/dåligt med utbildningen, jobb efter utbildningen osv.
Allt är av intresse!

Har läst Civilingenjör Maskinteknik på Chalmers här i GBG, mkt bra och bred utbildning om du frågar mig, man blir en väldigt mångsidig ingenjör och det finns väldigt många områden att fördjupa sig inom.

Läste själv inriktningen Fordonsteknik, tog examen -05, sitter nu som konstruktionsuppdragsledare på en biltillverkare ute på Hisingen i Göteborg...

/Marcus

Det verkar vara en riktigt kul utbildning.. Ska själv börja läsa den om nåra veckor så jag kan ju återkomma då :rolleyes:

Låter ju bra, har kollat på lite olika högskolor och universitet och just nu känns det som att det blir Linköping. Chalmers kommer jag nog inte in på då jag har 16.7 medel. Fast jag har några ämnen att läsa upp så då kan jag nog höja det lite.

En fråga: Det står under förkunskaper att man behöver matematik E och grundläggande behörighet. Betyder det att jag inte behöver läsa C och D? Jag läste nämligen bara A och B i gymnasiet.

Fredda och Ozvald: vilka skolor samt inriktningar?

hordac skrev:
2341507

En fråga: Det står under förkunskaper att man behöver matematik E och grundläggande behörighet. Betyder det att jag inte behöver läsa C och D? Jag läste nämligen bara A och B i gymnasiet.

För att få läsa E måste du ha läst C och D, dock så tror jag att Chalmers är en av få skolor som har kvar kravet på E. De flesta har sänkt till D, men Chalmers får göra lite som de vill i.o.m. att de är en stiftelsehögskola.

Tänk på att du även behöver Fysik A+B och Kemi A.

Pluggar själv på Chalmers, dock inte Maskin, så har du några frågor är det bara att hojta till :)

Det blir en del att läsa på komvux... aja lika bra att börja direkt. Börjar med Kemi A...

FreddaAbborre skrev:
2339959 Fråga mig om ett tag. Inskrivning om tre veckor. Skål påre... :3freak (vart tog sommaren vägen?!)
Ozwald skrev:
2340762 Det verkar vara en riktigt kul utbildning.. Ska själv börja läsa den om nåra veckor så jag kan ju återkomma då :rolleyes:

Ni får gärna svara på min fråga ovan. :)

Jag har läst Datateknink i Linköping, och har några kompisar som läser Maskinteknik. Det är några matematik kurser som är samma på de båda programmen. Det blir en hel del matte. Gillar man matte, eller är smart eller om man är en person som inte ger upp, så klarar man sig igenom all matte. Är man som jag ganska lat och hatar matte kan det bli lite jobbigare. :rolleyes: :tungan
Men det är ju inte bara matte, massa kul också.
Kan annars rekomendera Linköpings Universitet. Jag trivs som en fisk i havet. :tummenupp

Tjena grabben!

Jag börjar på Högskoleingenjörsprogrammet (3 år) i maskinteknik nu i höst (i Uppsala). Valde högskoleingenjör eftersom det är kortare tid än civil och jag trots allt uppnår den smått galna åldern av 30 i höst. Under det senaste året har jag läst Ma c+d, Fy a+b samt Ke a eftersom det är det som behövs till alla ingenjörsprogrammen i Uppsala, detta innebär 75 % studier på Komvux och för mig var det jäkligt tufft eftersom jag jobbade heltid samtidigt och dessutom har fru och barn. Men ger man sig fan på´t så går det. Jag ångrar bara att jag inte gjorde det tidigare, så dra inte ut på det utan börja med att läsa upp det som saknas så har du ett år på dig att komma på vilken inriktning du vill söka. Ett tips kan vara att gå naturvetenskapligt basår vilket ger dig rätt behörighet och (i alla fall här i Uppsala) garanterad plats på ingenjörsprogrammen. Lycka till!

Moe skrev:
2341621 För att få läsa E måste du ha läst C och D, dock så tror jag att Chalmers är en av få skolor som har kvar kravet på E. De flesta har sänkt till D, men Chalmers får göra lite som de vill i.o.m. att de är en stiftelsehögskola.

På komvux gick det att välja vilken mattekurs man ville läsa oavsett tidigare bakgrund.

Blip skrev:
2345164 På komvux gick det att välja vilken mattekurs man ville läsa oavsett tidigare bakgrund.

Det fick inte jag göra i alla fall. Fick infon av cvl (studievägledning) att det bara går att söka en d-kurs om man redan hade minst g i c-kursen.

Moe skrev:
2341621 För att få läsa E måste du ha läst C och D, dock så tror jag att Chalmers är en av få skolor som har kvar kravet på E. De flesta har sänkt till D, men Chalmers får göra lite som de vill i.o.m. att de är en stiftelsehögskola.

Tänk på att du även behöver Fysik A+B och Kemi A.

Pluggar själv på Chalmers, dock inte Maskin, så har du några frågor är det bara att hojta till :)

Även LTH har kvar det kravet. För övrigt är kursböckerna detsamma i analyskurserna skrivna av personer verksamma vid LTH.

Läste maskin med inriktning på kvailtet på högskolan i Halmstad (pallade bara plugga 3 år).

Nu jobbar jag med bla kvalitet, CAD-slav, test-tekniker, trouble-shooter, offertberedning, åker runt till kunder och är lite förstå-sig-påare.
Man får en bred bra utbildning.

Morgue skrev:
2345236 Det fick inte jag göra i alla fall. Fick infon av cvl (studievägledning) att det bara går att söka en d-kurs om man redan hade minst g i c-kursen.

Jag sa ju att det gick :D En kille som läste där läste endast E och fick MVG i den. Per automatik fick han då även MVG i A, B, C och D och nej, det är inte 100 år sedan. inte ens 10.

Själv lyckades jag bara med det konststycket i Svenska.

Det är väl ändrat sedan dess.

Morgue skrev:
2345102 Tjena grabben!

Jag börjar på Högskoleingenjörsprogrammet (3 år) i maskinteknik nu i höst (i Uppsala). Valde högskoleingenjör eftersom det är kortare tid än civil och jag trots allt uppnår den smått galna åldern av 30 i höst. Under det senaste året har jag läst Ma c+d, Fy a+b samt Ke a eftersom det är det som behövs till alla ingenjörsprogrammen i Uppsala, detta innebär 75 % studier på Komvux och för mig var det jäkligt tufft eftersom jag jobbade heltid samtidigt och dessutom har fru och barn. Men ger man sig fan på´t så går det. Jag ångrar bara att jag inte gjorde det tidigare, så dra inte ut på det utan börja med att läsa upp det som saknas så har du ett år på dig att komma på vilken inriktning du vill söka. Ett tips kan vara att gå naturvetenskapligt basår vilket ger dig rätt behörighet och (i alla fall här i Uppsala) garanterad plats på ingenjörsprogrammen. Lycka till!

Tackar och lycka till själv!
Rycker in i lumpen nu på söndag :näsblod så jag funderar på att läsa en kurs på distans under tiden (åtminstone), tänkte då börja med Ke A så man får klart ett ämne, finns det möjlighet att göra det tror du eller måste man vara vid skolan och göra labbar och sånt? Hur la du upp det? Läste du på distans?

Jag ska läsa på kth med inriktningen fordonsteknik tror ja det va!?
Men det får man välja först andra året eller något sånt.

Jag läste tekniskt basår innan då jag bara hade matte A och B ifrån gymnasiet.
Läste in Kemi A, Fysik A och B, Matte C till E.

Det ska tydligen vara bra att börja med ett sådant basår för man läser på samma sätt som dom gör senare under civilingenjörsutbildningen, vilket skiljer sig en hel del ifrån vad man är van med ifrån grundskolan.

Back