Maratonbloggen, light version

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
I juli på någon seg dag på kontoret så sade jag:
"man borde springa halvmaran i spetember, någon som är på?"
Ja, det var det. Så, vi betalade in och tänkte att det här är lugnt. I alla fall jag. Sedan dess har undertecknad vid flertalet gånger sagt att "alltså, halvmaraton är egentligen en tjejtävling" och "första milen skrattar jag, sedan får man väl börja fundera på sin tid" osv.

Kollegan höll sig (klokt nog) på mattan och sade att han skulle springa på under 2.00, ca 1.55. Jag fortsatte förmodligen skratta, dryg som man är. Naturligtvis har jag hela tiden tänkt att jag ska springa fortare än honom i alla fall.

Sedan kom semestern med rosévin, en limpa cig drygt, öl varje dag, sprit varannan natt. Typ. Och efter det förkylningen.

Så här är jag, det är 5 dagar och 20 tim kvar. Hur skulle alla kloka löpare här på forumet lägga upp veckans träning och kost för att lösa detta på bästa sätt? Jag har möjlighet att springa tis och ons morgon, samt tors kväll. Fredag får gå åt vila. Tis-ons blir det öl och vin kanske.

Jag sprang 1,5 idag och det funkade rätt bra. Egentligen är det mest kosten jag funderar på, hur ska jag äta fredag-lördag? Loppet börjar 16.30 på lördag.

Ät en massa fett så du har nånting att förbränna under löpningen! :tummenupp

:rofl

Har du inte löptränat seriöst hittills....är det så att säga rökt, de värsta du kan göra är att springa för nära inpå så du är stel och jävlig.

Men man får säga att du har en enastående förmåga att sprida glädje (skade- ? :hihi ).

Kör hårt, uppdatera gärna tråden med vad du hittar på, och snart presterar.

Bra idé med fett, tryckte just i mig en påse chips. :banana
Edit: och dipp

att springa för nära inpå så du är stel och jävlig.
Hur nära är nära?
Vad har du sprungit för lopp och på vilka tider?

Last edited:
Det är nog som du säger. Två mil springer man på vilja, men vetefan om det kommer gå så fort. Under 2h otränad på 20 km får man nog beteckna som en ok tid...

Din första fråga borde vara hur du ska disponera loppet så att du orkar. Köp en pulsklocka och låt aldrig pulsen gå över 155 under loppet.

Träning är väl i princip för sent men lätt aktivitet ska det vara. Här är lite förslag
http://www.marathon.se/news/home_halvmarathon.cfm
Sista veckan i ett 20 veckors program för att klara halvmaran
http://beta.marathon.se/grundprogram/133/20

Tjuvkikar man istället på programmen för bättre tider så ser man att dom tränar nästan alla dagarna före loppet.
http://beta.marathon.se/grundprogram/125/20

Med Markus hopplösa förutsättningar så behövs nog också träning fler dagar denna vecka, främst för att hitta koordinationen. Så jag skulle köra på det snabba programmet med träning varje dag, men spring mycket kortare och mycket långsammare än 1:20-programmet säger.

Din första fråga borde vara hur du ska disponera loppet så att du orkar. Köp en pulsklocka och låt aldrig pulsen gå över 155 under loppet.

Träning är väl i princip för sent men lätt aktivitet ska det vara. Här är lite förslag
http://www.marathon.se/news/home_halvmarathon.cfm
Sista veckan i ett 20 veckors program för att klara halvmaran
http://beta.marathon.se/grundprogram/133/20

Tjuvkikar man istället på programmen för bättre tider så ser man att dom tränar nästan alla dagarna före loppet.
http://beta.marathon.se/grundprogram/125/20

Med Markus hopplösa förutsättningar så behövs nog också träning fler dagar denna vecka, främst för att hitta koordinationen. Så jag skulle köra på det snabba programmet med träning varje dag, men spring mycket kortare och mycket långsammare än 1:20-programmet säger.

Jag hinner inte träna varje dag i kommande vecka, har två viktiga konserter att gå på plus att jag vill gymma lite också så man inte får helt HIV-/Löpar-kropp.

Pulsklocka fixad inkl GPS, körde idag men låg snarare på 171-181 hela passet så jag vete fan hur jag skulle palla att få det till 155bpm och samtidigt klå 2tim och klå kollegan. :va

Fi fan, det här måste jag se.
Posta en bild på dig i den outfitten du tänker bära.
Hejja dig !

He-he lycka till :D Om du lyckades springa 15km utan några större probs så går de väl galant!

3-4 dagar innan loppet bör du dra ner på träningen och äta mycket fett, 40-50% av energiintaget. Dygnet innan vill du fylla på glykogendepåerna i muskler och lever. Dra ner fettet till 20-30%, och ladda på med mer långsamma kollisar. Man ska alltså Inte bara äta pasta 2 dagar innan loppet som alla tror gunde gjorde. Kroppen kan lagra glykogen för ca 1,5 timmes löpning, sedan går den över på högre fettförbränning, så det måste finnas fett att tillgå.

Dagen innan loppet inte träna alls, men inte ligga på soffan hela dagen

Jag ställer mig i ledet, bild på Markus i träningsoutfit och startnummer!!

Last edited:
Tips från ett proffs.

Gå. Börja inte spring nu inför loppet, det är liksom ingen ide. Skit även i pulsklockor och skit. Du måste använda den ett tag för att veta vart just du ska ligga frekvensmässigt och det är lite sent.

Att det blir en fylla i veckan spelar ingen roll. Jag blåste i mig fem-sex öl och en pizza dagen innan maran. Tävlingsmorgonen laddade jag upp på mcd. Detta var inte nån fjantig halvmara utan en hel sådan.

På tävlingen så tar du på dig din gamla coola digitala Casio-klocka och så försöker du hålla strax under 6 minuter per km. Håller det så håller det. Annars ska man skylla på "känning, baksida lår" för det har jag sett alla svenska idrottsmän och kvinnor säga när de torskar...

Just ja. Försök att få i dig lite grann av sportdrycken vid varje kontroll. Inte mycket, bara en knapp mugg är mer än tillräckligt. Har du känslig mage så kan du testa samma sorts smörja nån dag innan så slipper du bajsa på dig.

Lycka till!

• Gilla
Reaktioner: SGM
Tips från ett proffs.

Har du känslig mage så kan du testa samma sorts smörja nån dag innan så slipper du bajsa på dig.

Lycka till!

Fel, man SKA skita på sig, det gör dom riktiga profssen!

epic-fail2.jpg

Jag sprang 1,5 idag och det funkade rätt bra. Egentligen är det mest kosten jag funderar på, hur ska jag äta fredag-lördag? Loppet börjar 16.30 på lördag.

fan lyckades du kuta 1,5 mil idag så är de ju lugnt... bara fortsätt som vanligt :tummenupp

Nu är det iofs uppenbart att du har tråkigt och trollar igen men hypotetiskt så.

Det må vara uppenbart för dig men så är icke fallet. Tack för tipsen i alal fall. :hej:

fan lyckades du kuta 1,5 mil idag så är de ju lugnt... bara fortsätt som vanligt :tummenupp

Jag börjar också känna mig stursk. Eller fram tills inatt då jag vaknade med värkande knän, vader och hälsenor i alla fall. :gnissla
Som tur var hade jag bilen nära porten och jag har nog inte gått mer än 100m idag totalt. Max.

Last edited:
Jag börjar också känna mig stursk. Eller fram tills inatt då jag vaknade med värkande knän, vader och hälsenor i alla fall. :gnissla
Som tur var hade jag bilen nära porten och jag har nog inte gått mer än 100m idag totalt. Max.

...det är just det, du blir stel - inget du vill dras med dagen D s.a.s.

Jag har inga lopp under bältet, men springer mycket och ofta, är tung i kroppen men gör ändå milen runt 46-48 minuter i gediget backiga terrängspår. Plan asfalt är för pipiga kärringar. :D

Pulsklockan är ingen dum ide, skall du greja det håller du pulsen under 160 och försöker hitta lugnet, inte stressa iväg med andningen...och se till att ha ordning på vätskebalansen flera dagar innan.

...det är just det, du blir stel - inget du vill dras med dagen D s.a.s.

Jag har inga lopp under bältet, men springer mycket och ofta, är tung i kroppen men gör ändå milen runt 46-48 minuter i gediget backiga terrängspår. Plan asfalt är för pipiga kärringar. :D

Pulsklockan är ingen dum ide, skall du greja det håller du pulsen under 160 och försöker hitta lugnet, inte stressa iväg med andningen...och se till att ha ordning på vätskebalansen flera dagar innan.

Jag är också tung. :mad:
Du har ju bra tider, kul.
Håller med om att asfalt är för losers, skulle nappat på Lidingöloppet också om det inte vore för att jag har jakt 07.00 morgonen efter. Vilken jävla tur. :gnissla

Ta inte i för hårt nu. Ett lopp i taget :D

Som sagt så håller jag mig till det här på lördag, om inte halsont tilltar eller ngt annat irriterande. Lidingöloppet får gå till 2011 års utmaningar då vildsvinen måste skjutas av. Samhällsansvar du vet. :mattias

Sedan gjorde jag Lidingöstafetten förra året, det får duga.

Uppdatering:
Körde <6km igår med kass tid, dock på tom mage/nyvaken. (H2o rulez.

Tror dock fortf på seger. Bl.a. eftersom flertalet kollegor tydligen inte glömt, det började redan på parkeringen i morse. "Hur är formen inför morgondagen?"
"-Grym!" :gnissla

Har litet halsont men det skall jag meditera bort.

Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025