Mappning till Powercommander

Pirro

I am the youth gone wild
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Öhlins kittad TL1000s, XR600R
Tänkte installera en powercommander 3 USB till min hoj. Undrar nu om det är stor skillnad på mappningen som görs i bänk än om man laddar in en egen mapp som man tagit från powercommander.com
Någon som har erfarenhet av detta?
Hur funkar en TRE-Mod tillsammans med en powercommander? Och sista frågan, ska man ha K&N filter också eller funkar orginal bäst?
Många frågor vart det men det e bara att svara på..

Motorer är individer och därför mår de bäst om man inte använder standardiserade mallar till sin Powercommander men det är klart att det blir troligen bättre än orginal. Det är väl dock dumsnålt att lägga en massa pengar på en pc3 och snåla på bänkningen.

Skillnaden i flöde mellan KN i luftburken och orginal är marginell men den finns dessutom är KN tvättbart vilket ditt orginalfilter kanske inte är. Det enda du skall akta dig för är att montera KN konfilter och konvertera bort luftburken det är ett steg i fel riktning. Ger kanske lite mer på topp men sabbar register och körbarhet.

Det är själva priset på bänkningen som e grejen.. PC3 kostar nästan mindre än bänkningen.. Bänkningen kostar över 2000kr och därför så tänkte jag göra en egen mappning.. Men vet som sagt inte om det funkar så bra..

Pirro skrev:
Det är själva priset på bänkningen som e grejen.. PC3 kostar nästan mindre än bänkningen.. Bänkningen kostar över 2000kr och därför så tänkte jag göra en egen mappning.. Men vet som sagt inte om det funkar så bra..

Blir givitvis bättre att köra den i bänk eftersom hoj till hoj skiljer sig lite åt. Men det går givitvis att köra med mapar som finns men det är nästan som att bara byta chip.. chip till min mille fick jag för 150:- men jag hade tur som hade en som kunde göra programera egna chip.

testa o mappa själv o gör en "vanlig effektbänkning" så ser du ju om du lyckades med egenmappningen blir iallafal billigare alternativ

:yoparty

2000:- är väl inte mycket för att få den mappad.
Kan man lägga massa pengar på ett slipon som knappt ger nån effekt ökning så är en PC och mappning ett bättre val.
Visserligen bör man kanske montera ett helsystem för maximal effekt.

Borsiin skrev:
Det enda du skall akta dig för är att montera KN konfilter och konvertera bort luftburken det är ett steg i fel riktning. Ger kanske lite mer på topp men sabbar register och körbarhet.

Isf sker samma sak med ett helsystem istället för orginalsystemet.
en 1000cc motor har register så det räcka även med podfilter och
helsystem. Om det inte räcker så köp en Virago istället :hihi

Den kommer inte gå speciellt bra med en standardmapp, på topp funkar det ok men inte i mellanregistret. Snåla inte på registret.

Hittade en mapp på powercommander.com för en europ. GSXR1000-03 med yoshimura och original filter precis vad jag har den borde väl passa bra? Är det onödigt att kombinera en powercommander med en TRE-mod?
För det tre gör är väll att den ger hojen en ny mappning?

Jag satt på Yoshimura RS3 helsystem, KN-filter en PC IIIr och en ATRE (programerbar Tre) i vintras och mappade den därefter. Med en mapp från Powercommander.com så fick jag 160 hk på bakhjulet dessa steg till 165 hk efter mappningen och när dom monterade bort ATRE:n så fick jag 167,4 hk.
För 2 veckor sedan så gick PC III:an sönder och jag fick en PC USB istället. Den körde jag först med en mapp från cd skivan (följer med vid köp av PC), den gick som en kratta, nu är den mappad på nytt med PC USB:n och nu är det 170,2 hk på bakhjulet. Så det bästa är att mappa den för motorerna är individuella och mår bäst av en sådan. För vad händer om man mixtrar själv och den få för lite bränsle vid något varvtal.

Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back