Map till Haltech insprutning sökes

brannstr

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2003
Ort
Falun/Sågmyra
Hoj
Martin Z1260, RD 350, (frugans Dominator)
Jag skall bygga insprutning på min Martin Kawasaki Z 1260 (fd Z 1000 J -83). Har införskaffat ett Haltech F9A för ändamålet.

För att minska tiden för mappningen undrar jag om någon som gjort något motsvarande har en map till Haltech skrotande på datorn och är beredd att dela med sig av denna. Så småningom skall turbo monteras, men jag vill köra in hojen med sugmotor. Alltså är jag intresserad av både sugmotormappar och turbomotormappar!

Jag vill naturligtvis veta vilken hoj, cylinderstorlek, storlek på spridare ungefärlig effekt och eventuellt bränsletryck ni använt vid tillfället.

Hoppas att det finns några fler som gjort detta!

Mvh
Mattias
 
Jag ingen erfarenhet av haltech, men jag har satt ihop och mappat mitt sprut själv, att du skulle hitta en map som du får hyffsad gång med, och sen bara modifiera den som finjustering, det blir nog svårt, för att få hojen att gå hyffsat fixar man från scratch på bara några timmar (ett proffs antagligen mindre) men sen kommer ju just detta med finliret, och då är i alla fall MIN erfarenhet att du kan hålla på hur länge som helst, och detta är ju helt individuellt från motor till motor.
Allt är ju hela tiden en fråga om kompromisser, tappa lite här, vinn lite där, acceptera lite sot, tjäna lite på strippen... :3freak

Sen är ju allt helt avhängigt vad du har för spjällhus, insugsförhållanden, spridare, tryck, filter / trattar bla bla bla

Har du redan köpt alla delar till sprutet så kan du ju skriva ner dom här, och vilka parametrar du ska mapa på (tryck/vinkel/rpm eller vinkel/rpm eller bla bla bla, har du accpumpsfunktion, chokevärden osv)

lååångt svar blev det... men sånt här e ju sketkul !

/AD

EDIT: Bj.O.rn här på forat är väl rätt grym på sånt här om jag minns rätt /EDIT
 
Last edited:
XJR skrev:
Sen är ju allt helt avhängigt vad du har för spjällhus, insugsförhållanden, spridare, tryck, filter

Har du redan köpt alla delar till sprutet så kan du ju skriva ner dom här, och vilka parametrar du ska mapa på (tryck/vinkel/rpm eller vinkel/rpm eller bla bla bla, har du accpumpsfunktion, chokevärden osv)

EDIT: Bj.O.rn här på forat är väl rätt grym på sånt här om jag minns rätt /EDIT

Jag har naturligtvis läst om dina insprutningsbravader i andra trådar...

Just nu hänger rätt mycket i luften, jag har inte planerat så otroligt mycket utan har hittils försökt att sätta mig in i systemets funktion. Jag har bara kört och bestyckat hojar med förgasare tidigare, knappt 4T alls.

Jag tänker mappa på tryck i första hand, eftersom jag skall bygga turbo så småningom. När det gäller sugmotorn beror det mycket på vad jag får för inputs från Er på forumet bla. När det gäller kallstart, accpump mm har jag i dagsläget ingen aning.

Spjällhus kommer mest troligt att vara individuella spjäll från en GPz1100, mest för att de passar rakt av på motorn och för att storleken inte har någon större betydelse när jag börjar överladda. Eventuellt gemensamt filter om jag hinner börja bygga plenumkammaren. Annars får det bli separata filter för enkelhets skull.

Spridare siktar jag på Bosch, ca 400 cc/min (för turbobruk, beräknar 200-230 hk), tryck mellan 3-4 bar.

* Räknade du fram teoretiskt hur du skulle lägga din "Startmap"?
* Du köpte ju ditt/dina spjällhus från skroten. Har du individuella spjällhus? Isåfall från vilken bil?

Jag tycker att byggandet är minst halva resan, så dataloggning mm är fantastiskt roligt. Skall in med så många tempmätare jag kan, hur mycket jag kommer att reglera på dem vet jag inte nu.

Finns mer att fråga om och att säga, men jag tar det senare!
 
brannstr skrev:
.....Jag tänker mappa på tryck i första hand, eftersom jag skall bygga turbo så småningom......Spridare siktar jag på Bosch, ca 400 cc/min (för turbobruk, beräknar 200-230 hk), tryck mellan 3-4 bar.

* Räknade du fram teoretiskt hur du skulle lägga din "Startmap"?
* Du köpte ju ditt/dina spjällhus från skroten. Har du individuella spjällhus? Isåfall från vilken bil?.....


1. Kan bli problem att mappa på enbart tryck med en fetkubikshoj-sugmotor och små insug om jag fattat saken rätt, slaglängd och trimgraden på just MC-motorer skall enl. vissa göra att pulserna i insuget blir så stora att mappning på det värdet är svårt, många föredrar t.o.m ren spjällvinkel. Jag kör snittvärde vinkel/tryck men det vet jag inte om alla sprut klarar.
2. 400 cc/min låter lite lite kanske (inte säker dock!), jag har ett litet program där du matar in värden på motorn och får ut rekommenderade flöden för spridare, kan maila om du vill. (finns lite överallt dock)
3. Nej, jag provade mig fram, det är faktiskt inte svårt, det ryker lite ibland bara :D
4. Köpte komplett spjällhusbrygga med TPS, spridare, bränslebrygga och länkage och allt från en CBRR929 eller vad dom heter, kostade ynkliga 2000,- kr, typ från sista årgången innan dom fick dubbla och elektroniskt styrda spjäll (var det -00?) Är Keihin 42mm, funkar prima, lite adaptrar och grejer bara... och mycket "pill" !

allmännt tips om spjällhus, de som suttit monterade original på bruksfordon är oftast skitbra, de som säljs av trimfirmor som "trim" är ibland kass, ska du köpa nya grejer av trimfirman på hörnet får du pynta flera tusen per hus, plus tusenlappar för länkage osv, om du ska ha samma kvalitet som sitter original på en sporthoj. Enl. vad jag HÖRT från oika oberoende håll i alla fall...

Hojta gärna om du funderar på nåt, sånt här tycker jag e skitkul !

/XJR
 
Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top