Manuellt variabel avgasport på en 250cc 2-takt?

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
.......
Har en Suzuki RM2500cc -89 motor i min crosskart.
Avgasporten har en liten hävarm på utsidan som gör att den går att justera. Vad har man för nytta av detta?
För och nackdelar med att ha den i dom olika lägena?

Tanken med en avgasport är att du får ett bättre register på en trimmad motor + att det ger mer effekt, titta tex på yamaha's hojjar med ypvs osv.

Vet inte riktigt hur din motor ser ut och är tänkt att fungera men för att få ut effekten av en sådan avgasport jag tänker på (finns flera? man vet ju trots allt inte allt här i världen) så måste avgasporten regleras i takt med gaspådrag, vilket skulle innebära att det måste finnas någon styrning till din avgasport.

Sitter det bara en enkel hävarm eller finns det färste för vajer/ någon slags extern styrning av något slag?

//WT

Ja som du nog hört, så är de till för att kunna sträcka lite på effektbandet.
En lägre port (som följdaktligen öppnar senare och stänger tidigare) håller kvar mer färskgas, och ger ett bättre låg och mellanvarvsregister.
väl uppe i varv så hinner inte alla avgaser evakuera tillräckligt fort, med de effekter man vill ha utav det, och då blir en sån port effekthämmande.
Det är då porten höjs = durationen på porten ökar.

Men att detta skulle göras manuellt verkar bökigt och dumt.
NOrmalt är det ju styrt av vavtal och belastning, som via en enkel elektronik opererar en stegmotor som drar ett par wirar.

Hittade ingen bra bild tyvärr och denna motorn är nog mycket nyare. Men på vänster sida på motorn in vid avgasporten sitter en liten hävarm som ser ut att vara ditmeckad av han som gjorde i ordning motorn. Det verkar som man kan förändra något med avgasporten genom att vrida denna.
s-rm250-engine.jpg

Last edited:
Hittade ingen bra bild tyvärr. Men på vänster sida på motorn in vid avgasporten sitter en liten hävarm. Det verkar som man kan förändra något med avgasporten genom att vrida denna.
s-rm250-engine.jpg

Titta in i avgasflänsen/rörstosen så ser du om något händer i portens överkant när du vrider på spaken.
Som Dr Bike säger så hinner man inte sköta det manuellt utan man ser till att den antingen sköts via lite elektronik eller att den följer ditt gaspådrag.

Just nu står den i ett och samma läge. Jag rör den inte.
Ska lossa pipan vid tillfälle och kolla in och se vad som händer när jag rör på den.

Kan det vara nån vits för körbarheten man gjort så här? Motorn sitter i en crosskart och det är ju mest full makaron som gäller hela tiden.
Hur funkar det original på en sån här crosshoj. Styrs den med elektronik vakum eller liknande tro?

Just nu står den i ett och samma läge. Jag rör den inte.
Ska lossa pipan vid tillfälle och kolla in och se vad som händer när jag rör på den.

Kan det vara nån vits för körbarheten man gjort så här? Motorn sitter i en crosskart och det är ju mest full makaron som gäller hela tiden.
Hur funkar det original på en sån här crosshoj. Styrs den med elektronik vakum eller liknande tro?

Läs inlägg 2 , 3 , 5 igen.

Suzuki har i många år haft den sämsta styrningen av den variabla avgasporten , generalras är inget ovanligt.

...

På iaf några år gamla crosshojar är det vanligtvis mekanisk styrning av porten, centrifugalvikter manövrerar porten beroende på varvtalet. Motorn på din bild ser tex ut att ha sådan centrifugalreglering av porten, helt utan elektronik.

Jag körde min RD 350 ett litet tag med avgasportarna i öppet läge hela tiden, och hojen gick riktigt kass under sådär 6000 varv då.

Skulle gissa att du har ganska mycket att vinna i körbarhet på att utnyttja avgasporten på något sätt. På RD:n styrdes porten helt av varvtalet via CDI-enheten. Minns inte om med öppnades steglöst eller om det bara var on/off, men det funkade bra i alla fall.

Har man lite koll på elektronik skulle man nog kunna bygga nåt med en servomotor för att styra porten, men det går säkert att lösa mekanikst också.

Antagligen saknar du bara en stång med plasbitar i varje ände. Den och speciellt plastbitarna har dålig livslängd på Suzkroti. Köp ett par plastbitar i reserv dom kostar inte många kronor.

Du ska ha en arm uppe på avgasporten där du klickar fast stången i hålet i änden.
Sedan måste du ta lös transmissonskåpan för att se den andra armen som ser ungefär likadan ut. Den sitter kopplad till en axel med kugghjul kopplat till vevaxeln. Det är den som ändrar avgasporten med varvtalet.

Det är fjäderbelastade kulor som slungas ut vid höga varvtal och aktiverar då avgasporten.

*/ ?>
Nyheter
Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa

Det händer en hel del när d...

Katalogen börjar ta form!

Stora Motorcykelkatalogen 2...

KTM och Husqvarna återkallelser

Pressreleaser från KTM och ...

Provkörning pågår: KTM 1390 Super Adventure S EVO

Vulkanen Teide vakar över o...

Äventyr i Algeriet

I januari åker Allt om MC t...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Lite fler live foton på KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Direkt från Teneriffa! Förs...

Back