ManCave-pyssel aka MC-pyssel

Det finns en ölback där...vad är det för märke?


  • Antal röstningar
    0

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
Speed Triple 1050 RS, 700 CL-X Sport, 500W Bafang
Igår påbörjades del 1 av lite ingrepp jag tänkte mig innan det är dags att ta ut förstahojen.

Hjul bak från andrahojen med ZX9-fälg/Michelin 180-däck, där jag tar däcket och drevet.
Anledningen är att förstahojen idag har ett 190-däck på originalfälg och ståldrev, vilket är ett onödigt tungt alternativ på roterande massa : )

Det blir nu den lätta ZX10-fälgen med 180-däck och light-drev i något "superstrong" aluminium istället.
Drivningen kommer dessutom lättviktas med ett 520-kitt med lightdrev fram.
(en länk där man "mythbustar" 520-konvertering: https://www.superstreetbike.com/does-520-chain-conversion-increase-horsepower-mythbusters#page-2"

Kommer lätta rotationsvikten baktill med några kilo totalt, gissar jag.

Hjulbyte.jpg
 
Last edited:
Här är viktjämförelsen mellan originalståldrev och ett i hårt aluminiummaterial:
(vägt på kalibrerad våg)


Bakdrev.jpg
 
Angående bakfälgen, så är den nu omlackad o väntar bara på sitt "nya" drev och bromsskivan. (som väger 790 gr.)

Hela bakhjulet, bestående av Michelin Radial 180, ZX10-fälg, lightdrev och bromsskiva, väger totalt 15 kg.
Så snart jag monterat av originalhjulet från andra hojen, ska jag väga det också för jämförelsens skull.
 
Framdrevsmuttern satt som en galning, så efter fruktlösa försök med förlängd hylsnyckel drog jag iväg o köpte den här:
Mutterdragare.jpg

En stor o tung jäkel med 450NM slag lossade muttern helt prima.
 
Äsch och jäklar anåda!

När jag ska lägga på ZX10-hjulet, upptäcker jag att allt passar bolt-on...sånär som på bromsskivan, som är 10 mm mindre i diameter än på ZX7:an :3freak

Hur lösa...hur lösa detta...
 
Äsch och jäklar anåda!

När jag ska lägga på ZX10-hjulet, upptäcker jag att allt passar bolt-on...sånär som på bromsskivan, som är 10 mm mindre i diameter än på ZX7:an :3freak

Hur lösa...hur lösa detta...

Antingen swappa skivorna eller slipa bort material på beläggen så att de inte kan slå ihop över skivan om friktionsmaterialet är tjockt.
Lättare med mindre skiva :fakta
 
Antingen swappa skivorna eller slipa bort material på beläggen så att de inte kan slå ihop över skivan om friktionsmaterialet är tjockt.
Lättare med mindre skiva :fakta

- Tjockleken på skivan är inte problemet, utan diametern...eller rättare sagt hål-cc till yterkant.

Bromsskivor med mått.jpg
 
Finns ju händiga herrar som laserskär skivor från scratch så du kan säkert få en med rätt nav och diameter.
 
Finns ju händiga herrar som laserskär skivor från scratch så du kan säkert få en med rätt nav och diameter.

- Ja det förstås men då kostar det därefter, och jag behöver skivan riktigt snart. Har fått ett tips här att en ZX12-skiva kan funka.

- - - Updated - - -

Japp, fattade , men belägget kan ju vara utanför skivan ;)

- Det är cc kontra ytterkantsmått som kivas, så det hjälper tyvärr inte.
 
Slängde in en Blocketförfrågan på ZX12R-skiva, och fick svar innan jag ens trodde annonsen var publicerad. Helt ny och oanvänd skiva för 500 pesetas inkl. frakt känns helt ok. Förhoppningsvis är ena hojen besiktningsklar i veckan : )

Efter det ska jag färdigställa den andra hojen för försäljning.
 
Hojen står o väntar på sin bromsskiva, som ska svarvas ner ett par mm i ytterdiameter för att ZX7:ans bromsok ska passa. Det är en djungel out there vad gäller centrummått, hålavstånd, innerdiameter etc.
 
Bromsskivan nedsvarvad, men problemet visar sig på annat håll - nämligen att oket ligger an mot fälgcentrum :huvet

Bromsoket på fälgen.jpg

Nu är frågan vad som händer om jag skaffar ett ZX10-bromsok...kommer infästningen/styrningen mot swingen passa?
 
Last edited:
Gu va gött å höra den råa motorn först growla och stöna, för att sedan gå rent o fint efter en hel vintersäsong i garaget : )

Nu ska den besiktigas, och så småningom få lite tekniska uppgraderingar och lättare vikt.
Hoj no.2 ska byggas ihop så gott som helt original och sedan säljas.
 
Nänä, sådär funkar det inte.
Det kan inte vara ett bromsok som tar i när ett inlägg skrivs och i nästa verkar hojen funka prima. :7peta
Slipade du ner oket eller bytte hela alltet?
 
Nänä, sådär funkar det inte.
Det kan inte vara ett bromsok som tar i när ett inlägg skrivs och i nästa verkar hojen funka prima. :7peta
Slipade du ner oket eller bytte hela alltet?

- Jag slipade ner bromsskivan, men effekten blev att oket landade ner mot fälgcentrum. Det där mankemanget gällde alltså det ZX10-hjul jag ska ha dit inom en snar framtid. Hjul o bromsok som sitter på hojen just nu är original. Därför funkar det prima : )
 
Nästa garagepyssel med hojen verkar bli att omkonvertera miniblinkers fram och integrerade LED-ringar bak, till original. Det vill Bilprovningen. Jag som är kass på el....också.
 
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top