Makita & Dewalt från USA?

sirmagnus

KULTURPEDAGOG
Gick med
3 Sep 2004
Hoj
RSV Mille R en Kawasaki ATW
Hej
jag har planer på att beställa skruvdragare och annat från USA. Hur är det med laddaren? USA har väl 110 Volt och Europa har 220V.
Funkar den på 220V eller brinner skiten upp?
Kanske det finns någon som har gjort detta tidigare? eller någon med bra tips?
Jag har kollat lite på www.toolking.com kanske någon kan rekommendera någon annan sida?

Magnus

Skiten brinner upp.

Det finns nätaggregat att köpa,dock blir det dyrt om man vill ha lite kvalitet.

Köp inte Dewalt,köp Makita eller något annat Dewalt är rena stenåldern nu för tiden.

Köp inga treväxlade Makita maskiner, dom rasar oavsett om dom är svenska eller amerikanska.

Jag rekommenderar att köpa Hitatchi från staterna. En bekant köpte såna där väskor med hela kit och i hans kit så var det laddare som klarade av annan nätspänning än 110V, eventuellt var den redan avsedd för europeiska marknaden redan. Han gav drygt 5000:- per kit med frakt och allt, och samma väska kostar hos min lokala bygghandel drygt 11000:-. Men det var över ett år sen när dollarn var riktigt låg förvisso, men det är fortfarande billigare än i världens dyraste land, Sverige.

Skiten brinner upp.

Köp inte Dewalt,köp Makita eller något annat Dewalt är rena stenåldern nu för tiden.

Köp inga treväxlade Makita maskiner, dom rasar oavsett om dom är svenska eller amerikanska.

Det var detta kit jag var sugen på?
http://www.toolking.com/makita_lxt702.aspx
är den skruvdragaren treväxlad? eller är det som menas att den har 2 speed då vore det väl okay?

Den är nog 3 växlad!
2 st framåt & 1 back!

Nu är det fredagkväll och jag kanske har otur när jag tänker ..om det finns 2 hastigheter framåt så finns det väl 2 bakåt är den då 4 växlad? eller blir den 5 växlad.

Fast om jag köper det kittet så får jag ju med tigersågen och radion. Då kan jag ju såga isär skruvdragaren med tigersågen. Sen jag dricker öl och lyssnar på radio :)

Sen kan jag ringa en riktig hantverkare :tungan
/M

Jag har samma kit fast utan radion, jag är toknöjd.
Vad det gäller serie oavsett märke så kolla vad du är ute efter att ha som batteridrivet i det långa loppet, ganska skönt att börja med en serie du kan tänka dig fortsätta i istället för att hålla på med tre olika batterier och laddare för olika maskiner.
Sen kan jag rekommendera att köpa på dig så du har 3 batterier, ett extra kostar $75 i usa medans det kostar 2000:- i Sverige.

Vad gäller DeWalt så har jag hört att Black n Decker har köpt DeWalt och de flesta hoppades på att det skulle höja kvalitén på Black n Decker, men det blev tvärtom.

Vad gäller Makitas 3-växlade skruvdragare så har även jag hört att den tredje växeln är extragrej de bara fixat till, sen bara till att inte dra för hårt moment på den så klarar den det också.

Själv kollar jag på skruvautomat som extra leksak till min LXTserier nu... :)

Och ja just det, det är Toolking jag köpt av också. Kan verkligen rekommendera de.

Jag beställde och efter ett dygn fanns grejerna i Sverige, från Arlanda till Sollentuna tog det sen 3 dygn.
De hade missat mitt extra batteri som jag beställde, det tog två dagar från det att jag påtalade det tills UPS ringde på dörren med leverans av det.

Last edited:
oooh, nu ska de handlas :)
Vad är tull o moms på verktyg?

Nån som har nå schyssta spärrnycklar o momentnyckel att tipsa om te fina priset...?

Dewalt har hängt ihop med B&D dom senaste 5 åren.

Det enda som är värt att köpa ur Dewalts sortiment är det som dom tog över ifrån ELU.

Skiten brinner upp.

Gissar du eller vet du säkert för just denna produkt?

Jag skulle personligen vara förvånad om en modern laddare av Li-ion typ endast klarar 110 volt. Nästan alla stora tillverkare gör ju laddarna för 220v/50Hz, med möjlighet att även klara 110volt/50Hz. Nästan hela världsmarknaden idag kör ju på europeisk standard...:)

Kontakten kan man byta eller skaffa adapter på gissar jag. Eller är jag helt fel ute och cyklar?

Jag skulle personligen vara förvånad om en modern laddare av Li-ion typ endast klarar 110 volt. Nästan alla stora tillverkare gör ju laddarna för 220v/50Hz, med möjlighet att även klara 110volt/50Hz. Nästan hela världsmarknaden idag kör ju på europeisk standard...:)

Kontakten kan man byta eller skaffa adapter på gissar jag. Eller är jag helt fel ute och cyklar?

Går utmärkt att köra med en http://www.teknikmagasinet.se/db.pl?template_file=db_product.html&artnr=040068.

Både Makita och DeWalt har olika laddare för 230v respektive 110v. Åtminstone var det så när jag köpte från staterna.

sirmagnus skrev:
Hej
jag har planer på att beställa skruvdragare och annat från USA. Hur är det med laddaren? USA har väl 110 Volt och Europa har 220V.
Funkar den på 220V eller brinner skiten upp?
Kanske det finns någon som har gjort detta tidigare? eller någon med bra tips?
Jag har kollat lite på www.toolking.com kanske någon kan rekommendera någon annan sida?

Magnus

Jag har handlat från Toolking och det har funkat utmärkt. Betalade med kort :)

De skickade med DHL och tog ca 5 dagar att få hem. Tiden berodde mest på att de hämtar hem det du beställer från sina fysiska butiker till någon central som sedan skeppar vidare.

Du får även betala tull & moms. Jag betalade detta till DHL vid avlämning. DHL sköter hela biten med förtullning så det slipper man. Enda som stör är att DHL inte tar kort. Du måste alltså betala kontant vid leverans :huvet

Last edited:

Jag VET. Den för 110v tar bara 110v.
Misstänker att det är så för att det är lite mer än bara en laddare då den kyler batteriet med fläkt under tiden, håller koll på batteriet osv osv osv.
Själv köpte jag en 220->110 transformator på Kjell o Co för 400:- så var det lugnt.

Dewalt har hängt ihop med B&D dom senaste 5 åren.

Det enda som är värt att köpa ur Dewalts sortiment är det som dom tog över ifrån ELU.

Jo, men vad jag förstått så har det börjat skina igenom på produkterna nu... men misstänker att man måste vara proffs för att upptäcka bristerna... inte som jag, glad amatör. :)
Fast det är klart, jag fastnade för Makita redan från början. :)

Last edited:
Kan man inte köpa en laddare billigt i tyskland eller england som passar?

Fan inte bra att man får nys om sånthär, jag är för fan internet shoppaholic o kan inte låta bli att handla :gnissla

Vi har ett gäng modeller på jobbet men makitan är i en annan klass mot dom andra, bla dewalt. Nackdelarna med makitan är att chucken skymmer lampan och att rotationsriktningsknappen sitter lite dumt placerat.

Vad ska du ha maskinerna till och hur mycket ska du andvända dom.
Att köpa en batterimaskin och inte andvända den speciellt mycket är inte så bra för man måste underhållsladda dom lite då och då. Då kan det bli så att du får köpa nya batterier titt som tätt.
Ska du däremot andvända maskinerna mycket kan det vara värt att lägga 1-2000 extra och få en toppmaskin typ hilti eller festool. Tycker du det låter mycketså hör av dig kan jag fixa till mycket förmånligt pris.

Går utmärkt att köra med en http://www.teknikmagasinet.se/db.pl?template_file=db_product.html&artnr=040068.

Både Makita och DeWalt har olika laddare för 230v respektive 110v. Åtminstone var det så när jag köpte från staterna.

Jag har handlat från Toolking och det har funkat utmärkt. Betalade med kort :)

De skickade med DHL och tog ca 5 dagar att få hem. Tiden berodde mest på att de hämtar hem det du beställer från sina fysiska butiker till någon central som sedan skeppar vidare.

Du får även betala tull & moms. Jag betalade detta till DHL vid avlämning. DHL sköter hela biten med förtullning så det slipper man. Enda som stör är att DHL inte tar kort. Du måste alltså betala kontant vid leverans :huvet

vad kostade frakten och tull med mera???

Hilti kan du väl inte ens köpa som privatperson?!
Synd med tanke på att dom är outstanding när det gäller maskiner som slagborr, vinkelslip och skruvdragare/mutterknackare. Ska du inte använda skiten 8h/dagen så behöver man inte ha d värsta, blåa bosch och hitatchi funkar kanon då.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT