Magnetisera svänghjul ?

Badman

Snigelspår och vita knogar...
Gick med
24 Sep 2007
Hoj
XJ 900 F -92
Jag har under en tid krånglat med generatorn på min gamla hoj. Det i alldeles för hög grad empiriska felsökandet har nu landat vid att det sannolikt är svänghjulets magneter som har tappat stunsen. Detta verkar vara ett känt fenomen. Att få tag på ett nytt svänghjul verkar vara hej-hopp-tvärkört och om det, mot förmodan, finns någonstans lär det kosta mer än vad jag är beredd att spendera.

Jag tänker försöka mig på att pigga upp permanentmagneterna. Jag hittade en artikel (http://www.classicmotor.se/jimsmekarhorna/article181697.ece) som beskriver hur detta går till med en hemmabygd Frankenstein-defibrilator. I en av artikelkommentarerna nämner någon att han har åstadkommit detsamma medelst starka permanentmagneter som har fått sitta på rotorn i ett par dagar.

Har någon här på SH erfarenheter av dylika operationer ? Jag börjar tröttna på den där förb... generatorn och är djävligt lyhörd för tips, teorier eller vad som helst.

Jag har ingen aning hur du ska lösa ditt problem.

Däremot har jag beställt och fått en ny svindyr (4660 kr) generator till min hoj. Jag upplever väldigt lite magnatism i det nya svänghjulet relativt det gamla. Tycker att det nya bode vara magnetiskt vid leverans. Eller så kanske det blir det när det snurrat några varv runt statorn. Vad tror du?

Ja, du...Det där med magnetism är ju lite klurigt. Jag tror (här kan jag ha fullständigt fel) inte att generatorns roterande "laddar" permanentmagneterna.

Jag ska nog prova med att sätta dit en neodym-magnet från Clas Ohlson på varje magnet i rotorn och se om det magnetiserar dem.

Ja, du...Det där med magnetism är ju lite klurigt. Jag tror (här kan jag ha fullständigt fel) inte att generatorns roterande "laddar" permanentmagneterna.

Jag ska nog prova med att sätta dit en neodym-magnet från Clas Ohlson på varje magnet i rotorn och se om det magnetiserar dem.

Jag tryckte iaf dit det nya svänghjulet med enl mig mindre magnetism än det gamla med den nya statorn. Mätte sen över batteripolerna det ger 14,2V och funkar fint.

Är det inte själva svänghjulet som du skall sätta magneten på, inte själv statorn (med massa koppartråd). Kanske ser helt annorlunda ut på olika hojar?

Jag är väldigt tveksam till att magneterna skulle tappat stunsen i så stor utsträckning att det påverkar laddningen i signifikant mån på en så ung cykel. Visst har du en taskig stator på en 50-tals cykel som körts kortsluten och därefter legat i ett garage så kanske men knappast på en 80-tals cykel...

Jag är väldigt tveksam till att magneterna skulle tappat stunsen i så stor utsträckning att det påverkar laddningen i signifikant mån på en så ung cykel. Visst har du en taskig stator på en 50-tals cykel som körts kortsluten och därefter legat i ett garage så kanske men knappast på en 80-tals cykel...

Eftersom jag aldrig tidigare har hört talas om någonting liknande så är jag beredd att hålla med dig. Den gamla statorn såg OK ut (det syns ofta på elgrejjor om de är brända), men lämnade ingen spänning på någon av spolarna. Den nya (svindyra) statorn lämnar inte heller ett smack.

Till saken hör att laddningen har blivit kontinuerligt sämre under ett par års tid.

Mekanikern (en skicklig och pålitlig sådan) som hjälper mig med det här är förbryllad, hans enda återstående teori är att det är just permanentmagneterna som har lagt av.

Last edited:
Du skriver att statorn "lämnade ingen spänning på någon av spolarna".
Du mäter väll växelspänning (AC ~). För likspänning blir det först efter likriktaren, som oftast är ihop byggd med laddregulatorn.

Jag har sett magneter som spruckit, men inte tappat magnetismen. Magnetismen kan gå ur om man slår på magneten eller värmer den mycket.

Jodå, visst satte jag mitt instrument till att mäta växelspänning. Hojmecka kan jag inte så mycket om, men att mäta elektriska storheter är mammas gata.

Om man utgår från att statorn är funkis - Vad kan då vara trasigt ???

Jag har nu lagt upp en bild på rotorn. Den består av två bitar bearbetat gjutgods och roterar inuti startorn.

http://sporthoj.com/galleri/index.php?do=visabild&id=94084

Järnklumparna är helt omagnetiska, de förmår inte ens att lyfta ett gem. Min fickkniv har större påverkan på en kompassnål än vad rotorn har.
Nog fan ska det vara magnetiskt någonstans i en generator ???

Last edited:
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...