magkåpan smälter av avgassystemet

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
Märkte idag när jag monterat dit båtkåpan, att om jag står och torrgasar några minuter så mjuknar båtkåpan och ryker av värmen från grenrören. Det är minst 5 mm spel mellan rör och plast, men eftersom luften inte rör på sig därinne så blir det ändå varmt. Sker detta för er med köpta kraschkåpor med, eller är detta ett av prisen jag får betala för att jag plastade en egen båtkåpa i billig polyester?

Är det någon idé att limma fast ett lager aluminiumfolie på insidan av kåpan för att reflektera en del av värmen, eller försöker jag att åtgärda ett problem som egentligen inte inträffar så fårt hojen rullar?

zilog skrev:
Sker detta för er med köpta kraschkåpor med, eller är detta ett av prisen jag får betala för att jag plastade en egen båtkåpa i billig polyester?
Missfärgningar har man ju sett, men smälter? Om du menar bokstavligt så var du för snål. Köp dyrare polyester nästan gång så löser det sig.

Bingo skrev:
2655510 Missfärgningar har man ju sett, men smälter? Om du menar bokstavligt så var du för snål. Köp dyrare polyester nästan gång så löser det sig.

Den vad dyr nog :mad (nej, inte biltemas). Jag vet ännu inte om den smälter, men den svartnade i ytan på insidan samt blev mjuk nog att böja med fingrarna. Jag vågade inte gasa tillräckligt länge för att se om gelcoaten ändrade färg, ty den var ännu dyrare än polyestern ;)

Glasfiber/polyester förkolnar om det ligger ann grenröret kvittar vilket märke.
Ligger grenröret nära kåpan hjälper det med alufoile som värmesköld.

På min supersnabba gsxr Daniel så sitter det en alusköld av något slag som skydd. Mina kraschkåpor har också smält av avgassystemet. Särskilt den gammla helgula suzukin jag hade!! Har du någon bild så e-maila gärna hur din hoj ser ut!

Samma problem uppstår på cbr600rr och bästa lösningen är avgasbandage!!

Iväg och köp, problemet löst.

Jag provade med isolerad alu folie, den brann den med. Det enda som funkade var avgasbandage.

5 mm, det är väldigt lite.......är min spontana tanke.

Bygger inte avgasbandaget mer än så ?

Skulle jag mixtra själv så verkar 25 mm mer rimligt, men ska det vara slimmat så ska det.

Har någon alusköld på insidan av bakre sidokåpa på bettan, som ska skydda denna o smälta från supertrappen.
Ser ut som isoleringsväv med alu utanpå. Bara den är nog 5mm tjock, om inte mer.

Det är nog fler som råkat ut för detta problem. Själv kör jag både med headerisolering ("avgasbandage") och reflekterande aluminiumfolie och det har blivit mycket bättre. Min headerisolering köpte jag på MECA.

zilog skrev:
2655497 Märkte idag när jag monterat dit båtkåpan, att om jag står och torrgasar några minuter så mjuknar båtkåpan och ryker av värmen från grenrören. Det är minst 5 mm spel mellan rör och plast, men eftersom luften inte rör på sig därinne så blir det ändå varmt. Sker detta för er med köpta kraschkåpor med, eller är detta ett av prisen jag får betala för att jag plastade en egen båtkåpa i billig polyester?

Är det någon idé att limma fast ett lager aluminiumfolie på insidan av kåpan för att reflektera en del av värmen, eller försöker jag att åtgärda ett problem som egentligen inte inträffar så fårt hojen rullar?

köp en i kolfiber så blir d nog bra,...

WebGringo skrev:
2657661 5 mm, det är väldigt lite.......är min spontana tanke.

Bygger inte avgasbandaget mer än så ?

Skulle jag mixtra själv så verkar 25 mm mer rimligt, men ska det vara slimmat så ska det.

Har någon alusköld på insidan av bakre sidokåpa på bettan, som ska skydda denna o smälta från supertrappen.
Ser ut som isoleringsväv med alu utanpå. Bara den är nog 5mm tjock, om inte mer.

Det är en dassig hoj jag bygger på, redan originalkåpan med stenhårda däck på gick att toucha marken med, och nu har jag ännu sämre markfrigång, nånstans runt 120mm olastat.

Det spelar ingen roll vilket spel det är, kåpan är flexibel.
Min kåpa låg imot avgasröret och det funkade perfekt med avgasbandage, ett lager bara till och med!

Kolfiber brinner precis lika bra som glas eller plast!!!
Ska man få kolen att tåla värme så måste man ha speciellt bindemedel(värmebeständig epoxy=svindyr) och om avgasröret ligger imot så brinner det ändå upp!!

Seså köp nu lite avgasbandage och kör vidare...

Markfrigången på hondorna har alltid varit kass, min 954a tar i både kåpor och genaratorkåpa.

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...