Made in Norway=Opel corsa+cbr 900rrTurbo-motor

HaremR6

Ny medlem
Gick med
19 Jul 2005
Ort
Stocktown
Hoj
ZX9R 98....obalans o taskigt bakdäck
Made in Norway=Ford Escort+cbr 900rrTurbo-motor...INTE OPEL!!!

Några galna norrmän kokade ihop det här... FORD ESCORT+cbr 900rr motor lite trimm + turbo...låter Fett!!


http://media.putfile.com/situne
 
Last edited:
Fattar inte hur man fixar med kraftöverföringen från "det främre drevet" och kardan på bilen...

Vad tror ni? Kedja eller sitter den direkt på den utstickande axeln?
 
Saatan va kul

Hur man kan använda sin busamotor även på vintern alltså :D

:va hmm finns det vintertermostat till busan??
 
ja juste ja...hehe...det var nog FORD ESCORT och ingen OPEL...Shame on me... :7peta ..
 
Jävlar vilket bygge! Nu väcktes habegäret hos mig och mina egna planer på bilbygge blev helt plötsligt grusade :(

Så här har de löst det med kraftöverföring iaf, riktigt smidigt:
 

Bifogat

  • kardan.JPG
    kardan.JPG
    43 KB · Visningar: 771
Har för mig att den där var med på bild i bilsport för några år sen. Onödigt vetade kanske men men. Tror det stod i bildtexten att just kraftöverföringen var det stora problemet.
 
tre å gammalt bygge - men coolt
när de turbokonverterade cbr900 motorn så kompsänkte de så mkt att kamkedjan fick en extra länk...

det e mkt det :-)

Garrett T-25 sitter det på motorn numera

K
 
jo den har varit me i bilsport för ett bra tag sen. men bra går den=)
 
satan i gatan vad det gick skulle vilja se vad som finns under huven :banana :tummenupp
 
Halvkul bil det... Såg den "live" för ett par år sedan nere på Vallåkraträffen.
Den flyttade ju sig lite och ljudet sen då :yoparty
 
nå polare håller på med den här.
går väl kanske inte så fort fram för dom, men.....
gick ganska bra redan innan turbokonvertering och ombyggdnad.
ska bli skoj när dom väl blir färdiga.

http://www.abarth-r1.se/
 
nicce skrev:
nå polare håller på med den här.
går väl kanske inte så fort fram för dom, men.....
gick ganska bra redan innan turbokonvertering och ombyggdnad.
ska bli skoj när dom väl blir färdiga.

http://www.abarth-r1.se/

Inte den enda som bygger en "lättviktsbil" och sänker ner en turbomatad r1 motor i piteå.
 
Jätteduktigt gjort, men....

Varför inte stoppa i en turbomatad bilmotor i stället, visst, en turbomatad MC motor har en oerhört bra verkningsgrad, och är lätt, men en turbomatad 2.2 liters pinto motor hade flyttat bilen fortare, och haft ett bättre arbetsregister.

Det känns som en ganska korkad grej att göra, ändå är det många som gör det, och har gjort det genom tiderna, varför?

Den första konverteringen i Sverige som jag känner till var ett gäng HD åkare, en av dom skulle bygga en "Indian-replika" och tog motorn ur en bil, han lovade att det var ett snabbt och enkelt projekt, då tog polarna bilen utan motor och monterade in en HD motor i den och besiktade den för att retas med han som höll på med hojen...
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top