Macintosh

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Jag postade en film inspelad från mitt styre under 250-racet på Sviestad till GSXR1100R för honom att lägga upp på Ketogan! Men han har PC och kan inte titta på min geniala Mac-film. Måste posta det ordeigerade bandet till honom istället. Finns inget alternativ? Någon annan som har Mac och kan åta sig att lägga upp filmen – eller tala om hur jag ska göra?

Tacksam för hjälp! :hej

Som det har diskuterats tidigare, bränn cd´n i ISO format ifrån Macen (vilken brännar mjukvara kör du?). Alternativt släng upp filen på ftp (pm:a om du behöver ha plats), låt honom hämta den där.

//D

oFFkeFF skrev:
Jaja, hjälp killen att konvertara filmen nu istället och upp med den på sporthoj :7peta :D
Öh, ja, men hur ska jag få filmen? Jag kan lägga upp den... inga problem. Ingen som frågat bara. iofs frågar han nu om att andra ska erbjuda hjälp. D'oh! :hej

Swedie skrev:
Öh, ja, men hur ska jag få filmen? Jag kan lägga upp den... inga problem. Ingen som frågat bara. iofs frågar han nu om att andra ska erbjuda hjälp. D'oh! :hej

Hähä, jag vill ju se om min avåkning kom med :svullenfotsmiley ;)

Nyteknik skrev:
MPG 4 Film format. 42,6 Mb. Hur gör jag för att du ska kunna lägga upp den?

Mac regerar! Se bara: allt är underbart vackert och funktionellt!

MPEG4 e lite trickier. För att kunna se det så måste klienten ha en MPEG4 decoder i sin dator (vilket inte alla har en pga att det är ett relativt nytt format). Apples implementation av MPEG4 e lite meckig också. För att tittaren skall slippa krångla så kan du konvertera den till MPEG1. PMa om du vill kasta upp den på ftp, så kan jag konvertera den åt dig om du inte vet hur man gör.

//D

loser skrev:
MPEG4 e lite trickier. För att kunna se det så måste klienten ha en MPEG4 decoder i sin dator (vilket inte alla har en pga att det är ett relativt nytt format). Apples implementation av MPEG4 e lite meckig också. För att tittaren skall slippa krångla så kan du konvertera den till MPEG1. PMa om du vill kasta upp den på ftp, så kan jag konvertera den åt dig om du inte vet hur man gör.

//D

Nja... Väldigt många har ju Quicktime installerat, vilket räcker för att kunna se MPEG4. Sen är ju MPEG1 ett mycket sämre format.

kk74 skrev:
Nja... Väldigt många har ju Quicktime installerat, vilket räcker för att kunna se MPEG4. Sen är ju MPEG1 ett mycket sämre format.

Don´t get me started! :) Ooops to late!

QT hos många? Utanför Mac sfären? Nope!
Mpeg 1 är inte märkbart (för tittaren) mycket sämre format än Mpeg 4 simple profile vid höga bitrates, som vi pratar om här (nedladdningsfiler, ej streamade). Om man kunde slå på alla "bells and whistles" i MPEG4 profilen så skulle 4:an vinna matchen lätt, men då minskar spelarna som kan hantera detta drastiskt. MPEG1 spelas upp native i QuickTime / WindowsMedia / Real och är därmed ett alldeles utmärkt format att använda där man inte vet vad slutanvändaren sitter på för klient, samt storleken på filen inte har så stor betydelse. Apples implementation av MPEG4 encoder får rätt lätt stryk av en bra MPEG1 encoder på bitrates över 1 m/bit. (tror iofs bara att det är du kk74 och jag som kommer att orka debbatera detta i all evinnerlighet)

//D

loser skrev:
Don´t get me started! :) Ooops to late!

QT hos många? Utanför Mac sfären? Nope!
Mpeg 1 är inte märkbart (för tittaren) mycket sämre format än Mpeg 4 simple profile vid höga bitrates, som vi pratar om här (nedladdningsfiler, ej streamade). Om man kunde slå på alla "bells and whistles" i MPEG4 profilen så skulle 4:an vinna matchen lätt, men då minskar spelarna som kan hantera detta drastiskt. MPEG1 spelas upp native i QuickTime / WindowsMedia / Real och är därmed ett alldeles utmärkt format att använda där man inte vet vad slutanvändaren sitter på för klient, samt storleken på filen inte har så stor betydelse. Apples implementation av MPEG4 encoder får rätt lätt stryk av en bra MPEG1 encoder på bitrates över 1 m/bit. (tror iofs bara att det är du kk74 och jag som kommer att orka debbatera detta i all evinnerlighet)

//D

Ja, du har nog rätt. Men jag trodde faktiskt att Quicktime var vanligare, men där ser man. Du har ju även rätt i att problemet var att han inte kunde läsa cd'n vilket är lätt åtgärdat genom att bränna om den som ISO istället, vilket även du har nämnt.

Back