Mac - Köpråd Firewire SSD - Installation av Mountain Lion

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Mountain Lion går inte att köpa på skiva så nu vet ni det ;)

Jo jag tänkte att jag skulle ta o uppgradera från min snö leopard någon gång och blev då medveten att Lion inte var det hetaste längre utan Mountain Lion är skiten numera. Ok läser på lite hur man bör göra med att lägga det på ett minne så man har det "löst" att boota om ifrån ifall det skiter sig, att det annars lägger sig dubbelt över snön (?) o en massa annan humbug som vanligt med Mac.

Funderar på om inte ett USB-minne är j-vligt slött att installera från och undrar då om mitt class 10 SDHC kort kan vara ett alt, det kan det. Bollen i rullning funderar jag vidare om man inte kunde få användning av den här Firewire-anslutningen istället, det kan man (tolkar jag det som). Surfar lite på externa hdd med Firewire... RPM? Finns det inte externa SSD Firewire? Det finns det.

Jo jag fattar att det kanske är lite overkill med en Firewire SSD för enbart boota ML ifrån men jag ska ju ha någonstans att lägga allt skit på datorn också och plötsligt finns ett behov. Det här med Time Machine och annat humbug får jag lära mig sen. Dyraste minnena/diskarna är inte alltid bäst så gärna erfarenheter från vad som fungerar bra. Alltså:

Kick ass extern SSD, behöver dock inte vara svinstor utan jag klarar mig säkert med 200-500 GB.

Last edited:
TB och SSD går inte ihop riktigt än ;)
Dom största kommersiella SSD ligger på ca. 500GB och runt 4000:- per enhet.
Så, visst går det att göra en extern på 1TB, men +10K?

TB och SSD går inte ihop riktigt än ;)
Dom största kommersiella SSD ligger på ca. 500GB och runt 4000:- per enhet.
Så, visst går det att göra en extern på 1TB, men +10K?

Så sant så sant, blev en liten tankevurpa där :)

Nåja då får frågan ändras om till det som finns för "normalare prisnivåer.

Med USB installation bootar du inte från minnet mera än en gång, du installerar, en gång, sedan går det från din vanliga hårddisk.
Så behovet för en "uberznabb" firewire SSD existerar inte, för det ändamålet.

SSD är snabb, men inget du använder för lagring då kostnaden för utrymme är skyhög.

Förlåt om du inte tycker att du får ett rakt svar, men jag får inte riktigt ihop din önskelista med typen användning.

Med USB installation bootar du inte från minnet mera än en gång, du installerar, en gång, sedan går det från din vanliga hårddisk.
Så behovet för en "uberznabb" firewire SSD existerar inte, för det ändamålet.

SSD är snabb, men inget du använder för lagring då kostnaden för utrymme är skyhög.

Förlåt om du inte tycker att du får ett rakt svar, men jag får inte riktigt ihop din önskelista med typen användning.

Flashminnet har väl normalt inte bättre kapacitet än 4-8MB/s och kanske topp 15-18 för 2.0. ML är om jag förstår det rätt på 4gig någonstans... det kommer ju ta hur lång tid som helst ;)

Nä men precis som jag skrev så är det naturligtvis en smula overkill för enbart det ändamålet men att ha en snabb extern SSD FW för backup och flytta filer ser jag knappast som någon nackdel.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park