Mönstrade idag!

heinz_p

Tzze Germanz
Gick med
7 Dec 2003
Hoj
När jag blir stor så..
Mönstrade idag, efter 2 ombokningar av datum :tungan
Lyckades ganska bra.
7:a på både styrka och i-prov, fick inte göra konditionstestet pga lungskadan för en dryg månad sedan (blev skattad en sexa, borde haft minst en 8 :gnissla ), bra hos psykologen och läkarundersökningen gick felfritt...förutom på en punkt.
Jag är färgblind :confused:
Så jäkla jobbigt..missade 5 av 10 "färgtester" (ni vet dom där konstiga bilderna där man ska se siffror :3freak )
Pga färgblindheten missade jag även på stresstestet eftersom jag inte kunde se skillnad på grön och gul :död

Självklart har jag ju haft en aning om detta innan, men inte fått det konstaterat förrän nu!

Jag hade kunnat välja vilken tjänst som helst om det inte vore för detta med färgblindheten. (nästan;))
Hade hoppats på jägare eller amfibie men det var omöjligt att få något inom flottan.

Så nu har jag placerats (preliminärt, man vet aldrig) på P7 Revingehed som Skyttegruppbefäl.

Någon annan som gjort den tjänsten?
Skulle vara kul o höra hur det är.

heinz_p skrev:
Mönstrade idag, efter 2 ombokningar av datum :tungan
Lyckades ganska bra.
7:a på både styrka och i-prov, fick inte göra konditionstestet pga lungskadan för en dryg månad sedan (blev skattad en sexa, borde haft minst en 8 :gnissla ), bra hos psykologen och läkarundersökningen gick felfritt...förutom på en punkt.
Jag är färgblind :confused:
Så jäkla jobbigt..missade 5 av 10 "färgtester" (ni vet dom där konstiga bilderna där man ska se siffror :3freak )
Pga färgblindheten missade jag även på stresstestet eftersom jag inte kunde se skillnad på grön och gul :död

Självklart har jag ju haft en aning om detta innan, men inte fått det konstaterat förrän nu!

Jag hade kunnat välja vilken tjänst som helst om det inte vore för detta med färgblindheten. (nästan;))
Hade hoppats på jägare eller amfibie men det var omöjligt att få något inom flottan.

Så nu har jag placerats (preliminärt, man vet aldrig) på P7 Revingehed som Skyttegruppbefäl.

Någon annan som gjort den tjänsten?
Skulle vara kul o höra hur det är.

Grattis till att du får privilegiet att göra värnplikten! Skitroligt, och som skyttegruppchef får du nog skoj. :tummenupp

heinz_p skrev:

Muuaaahhhaaahaaa du ska kräla i lera i 10 månader :rofl
Jag gjorde 10 månader på P4 som PBV-förare i en pansarskyttegrupp. Jag hade privillegiet att få köra vagnen när skyttesoldaterna krälade. Dom var ganska avundsjuka :)

Gustav1 skrev:
Lumpen är roligast efteråt. :D

Säkert...fast det funkar väl under tiden också...
Sitter själv på F17 just nu och surfar lite på sporthoj.com!

Min lumpartid har varit positiv för mig, men visst fan är jag trött på skitet nu...bara 1 av 11 månader kvar nu... :Bugar

Hoppas du blir nöjd med din tjänst!

Konstigt att så många uppskattar att sverige bedriver slaveri. (Men men, jag måste vara en flummig typ som gillar frihet)

#Olsson# skrev:
Konstigt att så många uppskattar att sverige bedriver slaveri. (Men men, jag måste vara en flummig typ som gillar frihet)

Slaveriet är avskaffat. Fö har det förts en hel del diskussioner på detta område. Sök på Lumpen och du skola finna....

Zigge skrev:

What? :kocko
Inte så mycket att välja på då färgseendet inte är fullt.
Har fått Motortekniker på 4.MINKRIFLJ som andrahandsval, verkar inte vara en dum utbildning alls.

"Du kommer utbildas för att vara motormekaniker (plutonbefäl) på något av flottans fartyg.."

Edit: Skyttegruppbefäl är arméns motsvarighet till amfibie, då du istället "landsätts" med stridsfordon 90.

Last edited:
SamGun skrev:
Muuaaahhhaaahaaa du ska kräla i lera i 10 månader :rofl
Jag gjorde 10 månader på P4 som PBV-förare i en pansarskyttegrupp. Jag hade privillegiet att få köra vagnen när skyttesoldaterna krälade. Dom var ganska avundsjuka :)

Ok, har en polare som gör tjänsten som förare av stridsfordon 90.
Skoj lr?

Chris Ash skrev:
Slaveriet är avskaffat. Fö har det förts en hel del diskussioner på detta område. Sök på Lumpen och du skola finna....

OK. Jag trodde det var obligatoriskt som förr. Skönt att det är avskaffat.

heinz_p skrev:
Ok, har en polare som gör tjänsten som förare av stridsfordon 90.
Skoj lr?

På min tid var det fortfarande PBV 302 som gällde. Den ersattes av stridsfordon 90 året efter jag muckat.
Skitkul att köra runt med i skogen faktiskt. Fäller träd bättre än vilken motorsåg som helst :lol

Ja en ny lumpentråd :)

Hehe jag lägger ner innan jag börjat.

Hoppas du får en kul och lärorik tid.

Men var inte säker på att du får det, det tar typ 3mån inna slutgiltiga beskedet kommer nu för tiden. En kompis fick sitt idag, han skulle vara amfibiesoldat. Han fick inte göra pga besparingar.

heinz_p skrev:
What? :kocko
...
Edit: Skyttegruppbefäl är arméns motsvarighet till amfibie, då du istället "landsätts" med stridsfordon 90.

Mmm, och när du har "landsatts" kommer du, men jag kan ju ha fel, som SkytteGB få gå, springa, kräla, ligga, åla, vänta, skjuta och förflytta dig lite till. Utöver detta ska du se till att dina soldater oxå gör det och sedan förklara för dina befäl varför du misslyckades med att få dem att göra det.

Jag skojar och överdriver såklart en del, men min uppfattning är att man som GB får mest skit av alla och att det är skytteplutonerna som har det minst glamorösa uppdraget. Klart är dock att du kommer att lära dig MYCKET under din värnplikt och att du kommer ha MASSOR med sköna minnen att ta med i livet. Men, som sagt, jag kan ju ha fel.

Lycka till! :tummenupp

Precis, inte säkert det är just nåt kvar alls än utlandstroppen nästa år.
Hmm när jag var gjorde mitt så fanns det 6 amf bataljoner. Sen tappade nån bort en konservöppnare och efter det så fanns det bara materiel kvar till 5.
I dag finns det knappt 2 kvar. Nästa år 1? Eller ingen?
Positiva är iaf att hemvärnet får 90-systemets enkel och helgebåtar.
Lite mer fart&fläkt än de sunkiga flytande containrarna till 200-kärrorna som finns ute nu

Flottan

Kan varmt rekomendera flottan, låg som maskinmekaniker i 18 månader. Bra mat, bra utbildning och man slipper kräla ute i skogen. :tummenupp

Flygvapnet!

Sök till Närskyddet, eller FBJ, (Flygbasjägare) tuffa, krävande & lärorika tjänster. :tummenupp

Bra mat också! :D

mossen skrev:
Flygvapnet!

Sök till Närskyddet, eller FBJ, (Flygbasjägare) tuffa, krävande & lärorika tjänster. :tummenupp

Bra mat också! :D

Om du tycker frystorkat kött från tyskland är bra mat så visst :tummenupp
Men matsalens mat är bland det bättre det kan jag hålla med om...

Själv gjorde jag värnplikten enbart för pengarna! :tungan
Tycker nog att skiten borde va valfritt, det finns ju faktiskt folk som vill göra skiten.. :kocko

Tjoffe skrev:
Kan varmt rekomendera flottan, låg som maskinmekaniker i 18 månader. Bra mat, bra utbildning och man slipper kräla ute i skogen. :tummenupp

Kul å höra bra omdöme om flottan :tummenupp
Som preliminär placering ska jag bli ubåtsjaktmatros :banana
Bara hoppas man får det :Bugar

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...