Mått motor Kawasaki Er6

Oskar_H

Ny medlem
Gick med
9 Oct 2018
Ort
Falun
Hoj
Blandat
Hej!
Ny här på forumet även om jag läst ett och annat inlägg här under årens lopp.

Just nu håller jag på att bygga en street-tracker/scrambler-inspirerad pendlarhoj. Från början skulle det vara enkelt, hitta en lämplig off-road rensa bort allt onödigt, slänga på en ny tank och sadel samt lite pill med elen. Som vanligt höll det i ungefär en vecka eller 2 sen var hela cykeln nerplockad i molekyler. Nu blir det wp-gaffel, öhlinsre bak, motardhjul brembo broms fram motogadget m-unit samt lite hemmabygge. Nu när man ändå har hojen isärplockad och en hel vinter framför sig så börjar ett litet frö gro, tänk om man skulle passa på att byta motor när man ändå håller på... och ska man ändå byta, hade det inte varit kul att testa insprutning på samma gång?

Efter att ha sett en kawasaki klr med en kawasaki parallelltwin så var det klart. En sån motor bör man kunna få in i ramen även på min off-roadare. Innan jag gör slag i saken hade det ju varit trevligt att se om det faktiskt är fysiskt möjligt och det är där jag behöver er hjälp. Har sökt med både ljus, lykta och till och med google utan att hitta några mått på kawasaki-motorn som återfinns i er6, versys, ninja 650 osv.

Det är här ni kommer in i bilden, förhoppningsvis finns det någon vänlig själ här som har en av hojarna nämnda ovan stående i garaget och kan mäta upp längd, bredd höjd samt hur brett området på motorn som skulle sticka ner mellan de undre ramsträvorna på en off-roadare skulle vara. Bonuspoäng får man också om man kan mäta upp drevets position i förhållande till motorns bredd. Guldstjärna (kanske lite väl mycket önsketänkande) hade det varit om någon till och med sitter på CAD-data på en motor.

Tackar så mycket på förhand!

Mvh
Oskar
 
Kan ta några mått ikväll efter jobbet. Har en ER6n -09
\Chrull
 
Vad utgår du ifrån för ram?
 
Tack Chrull det vore jättesnällt!

Josef: utgår från en Suzuki DR650rs 1990

Mvh
Oskar
 
Naturligtvis stod hojen sådär härligt illa till i garaget. Lyckades ta några mått:
Bredd över toppen/cylindrarna: 270mm
Bredd över vevhuset, från vattenpump till generator: 400mm
Oljetråget hänger fint på undersidan med sina ca 140mm i bredd - bör gå att klämma in i en ram.
Tvärr är bilderna usla och det var för trångt för att ta några fler vettiga mått. Hoppas det hjälper något. Annars kanske jag ordna något bättre till helgen.

sida.jpg
IMG_2208.jpg
 
Tack så mycket för måtten! Ska damma av mina gamla CAD-kunskaper och börja grovskissa lite.

Om du kommer åt och har tid i helgen får du jättegärna mäta upp totalhöjd och längd på motorpaketet samt ungefärlig höjd från botten av motorn till drevet.

Tack på förhand!

Med vänlig hälsning
Oskar
 
Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Back
Top