Måsten vid besiktning?

Malmsten

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2007
Hoj
Kawasaki ZX-7R 1997
Håller på och plocka bort lite kåpor från min ninja 750 -97 och funderar på vad man måste spara i elektronikväg för besiktningen. Blinkers och tuta är ju självklart men resten då?

Kopplingsschema skulle uppskattas ifall nån har länk till.

Kawasaki Ninja ZX7R_ZX7RR '96-03 Service Manual finnes, men den e på 200 mb, ge mig en lösning så skickar jag den

kanon, då har jag lite eftermiddagsläsning, tackar :)

Enda jag kommer på som kan hantera så stora filer är dropbox, faktiskt ganska smart lösning, spana in mera på dropbox.com ifall du orkar :tummenupp

Jag står också och håller på att försöka få greherna i ordning så den ska klara sin första besiktning :gnissla

1. Behöver man (kollar dem) P-ljus? Hel och halv har jag, men P ljus saknas det är nu.

2. Raceväxlat etc är avhandlat

3. Kollar dem kalibreringen på hastighetsmätaren? Min visar rätt mkt för mkt pga nuvarande drevning.

4. Backspeglar ska rotas fram ur "original-lådan".. Måste man ha båda eller räcker det med en?

5, Mitt ljus är plastat/gjutet in i kåpan. Igår drog jag fast kåpan i kåpstaget, men det är ju fixerat och inte justerbart. Ska det ändras nu är det på förspänningen eller bökigt "gör om gör rätt" i hela kåpfästet. Spelar det nån roll om jag vid påpekande börjar skruva förspänning för att få det rätt, eller måste jag se till att det är 100% redan innan?

6. Helsystem - måste jag böka med att peta på originalet eller mäter dem inte ljud/avgasvärden? (saknar ju kat!)

bullernivå kollar dom tyvärr :(

backspeglar behöver man ifall hojen är nyare än 99, läste mej fram till det genom länken ovan :))

bullernivå kollar dom tyvärr :(

Ja, men hojen klarar ju Svemo-reglementet som säger 95dB på fullvarv, lagen säger 103 på halvvarv nånstans. Frågan är kolfiberburken i sig skvallrar för mkt om att jag inte har nån kat och att de kollar sånt? Eller är det bara ren trafiksäkerhet de går på?

Kör ner 2 st rostfria Coop "disktrasor" (Utan impregnerat diskmedel) i avgasröret så har du bra dämpning. Sedan drar du upp dem med en krökt najd tråd efter besiktning. Easy peasy

Är det nån som vet om man kan besikta med regndäck, alt skurna slicks? Det står säkert på google vad man ska kolla efter för märkning iof.

Är det nån som vet om man kan besikta med regndäck, alt skurna slicks? Det står säkert på google vad man ska kolla efter för märkning iof.

Lagen säger att de måste vara märkta för gatgodkännande, jag har däremot inget minne av att de nånsin kollat det. Regndäck är nog att glömma, då kommer ana ugglor och säkert kolla. Skurna slicks däremot ser de förmodligen inte skillnad på och ser mönsterdjupet klanderfritt ut så att de inte ens mäter lär de inte ens kolla märkningen (kanske)...

Behöver du köpa gatdäck bara för det skulle jag chansa och ta en ombesiktning i så fall.

Jag står också och håller på att försöka få greherna i ordning så den ska klara sin första besiktning :gnissla

1. Behöver man (kollar dem) P-ljus? Hel och halv har jag, men P ljus saknas det är nu.

2. Raceväxlat etc är avhandlat

3. Kollar dem kalibreringen på hastighetsmätaren? Min visar rätt mkt för mkt pga nuvarande drevning.

4. Backspeglar ska rotas fram ur "original-lådan".. Måste man ha båda eller räcker det med en?

5, Mitt ljus är plastat/gjutet in i kåpan. Igår drog jag fast kåpan i kåpstaget, men det är ju fixerat och inte justerbart. Ska det ändras nu är det på förspänningen eller bökigt "gör om gör rätt" i hela kåpfästet. Spelar det nån roll om jag vid påpekande börjar skruva förspänning för att få det rätt, eller måste jag se till att det är 100% redan innan?

6. Helsystem - måste jag böka med att peta på originalet eller mäter dem inte ljud/avgasvärden? (saknar ju kat!)

Nån med erfaranhet av besiktningar??

Framförallt det här med systemen.. Båda hojarna har ju annan luft, bryr dem sig om det där med helfordonsgodkännande eller kan man skita i det om man inte låter som ett flygplan?

Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla