Måste nytt batteri laddas???

Iceman1975

Stället krymper
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CB1000RA
Nytt batteri...

Har hållt i den där syran nu och det fräste som fan...

Är det laddning i eller måste jag ladda det först? :va

Iceman1975 skrev:
Nytt batteri...

Har hållt i den där syran nu och det fräste som fan...

Är det laddning i eller måste jag ladda det först? :va

För att få det riktigt bra så ska du ladda det 3-4 timmar innan du
monterar det. Cellpluggarna brukar jag ta bort under laddning, sedan
skölja av med lite vatten efter montering av pluggar.

Jag antar att du har underhållsfritt på den där?

När jag köpte häromdan så sa dom att det var färdigladdat. Jag satte den dock på laddning med ca 0.8 A med ctek laddaren och först efter några timmar så visade den fullt. Vet ej om detta är nödvändigt dock!

/ Hannes

Det är inte nödvändigt att ladda ett nytt batteri, men det är önskvärt om du vill få ur maximal livslängd ur det. Så har man tid och möjlighet så bör man ladda upp det innan det börjar användas.

Tom skrev:
Det är inte nödvändigt att ladda ett nytt batteri, men det är önskvärt om du vill få ur maximal livslängd ur det. Så har man tid och möjlighet så bör man ladda upp det innan det börjar användas.
Är du helt säker på de där? Jag har hört mig för om detta tidigare, då fick jag höra att det bara är typ lithiumbatterier m.m. som behöver laddas första gångerna etc. Sen att det inte är bra för ett batteri att stå oladdat är ju en annan sak, men då är det lika illa om batteriet står med lägre spänning om ett år som nu.

Vet inte som sagt, är nyfiken själv då jag köpte ett nytt batteri i lördags för dyyyra pengar.

/ Hannes

HanneZ skrev:
Är du helt säker på de där? Jag har hört mig för om detta tidigare, då fick jag höra att det bara är typ lithiumbatterier m.m. som behöver laddas första gångerna etc. Sen att det inte är bra för ett batteri att stå oladdat är ju en annan sak, men då är det lika illa om batteriet står med lägre spänning om ett år som nu.

Vet inte som sagt, är nyfiken själv då jag köpte ett nytt batteri i lördags för dyyyra pengar.

/ Hannes

Detta är det som har rekommenderats tidigare av tillverkarna, huruvida det gör det nu eller ej vet jag inte. Sist jag köpte ett batteri så stod det i anvisningen att man bör ladda det innan användning.

Sen vet jag inte om det rent praktiskt spelar så stor roll , ett batteri som sköts rätt håller ganska länge ändå. Men det är skillnad på att ladda det i fordonet mot att ladda det med en riktig batteriladdare, både ström och spänningskarakteristik brukar vara väldigt annorlunda.
Framförallt på lite äldre motorcyklar så är laddningsregleringen rätt bristfällig, minst sagt :)

Iceman1975 skrev:
Så?

Alltså bör jag ladda det ett tag för att få bästa kapacitet?

/Lännström
Jag skulle göra det, men vi lever i ett fritt land så det är
upp till var och en att ta beslut.

Nyheter
Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...