Måste man serva på märkesverkstan?

GreenDragon

Ny medlem
Gick med
8 Feb 2009
Ort
Halmstad
Hoj
Husqvarna 701 Enduro -17 Honda VFR 750 -93
Ska köpa ny hoj, men närmaste handlare ligger ganska långt bort!

Så min fråga är hur det är nuförtiden, måste man serva hojen hos märkesverkstan eller kan man lämna in den hos någon annan verkstad med bibehållen garanti?
 
Det finns ett EU-direktiv som säger ngt i stil med att om det utförs fackmannamässigt och med lika bra eller bättre material så ska garantin gälla.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
 
Det finns ett EU-direktiv som säger ngt i stil med att om det utförs fackmannamässigt och med lika bra eller bättre material så ska garantin gälla.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

Precis så. Sedan EU:s gruppundantag infördes i oktober 2002. Eu förordning 1400/2002.
Men den reglerade fordon med 3 eller fler hjul. Motorcyklar var med andra ord undantagna.

Sedan 1 Jan 1016 är det en ny förordning som träder i kraft. Dvs från 2016 finns det ett gruppundantag som innefattar även motorcyklar.

dock har dom hela tiden haft att förhålla sig till konkurrensrelgerna som styrs vilket i sig förhindrar att dom kräver att det skall vara servat av märkesverkstad då det blir ett konkurrenshinder.
Och det är egentligen EU fördragets art 101 och 102 som reglerar detta.
Gruppundantagen ger fordonsfabrikanterna rätt att tillämpa vissa principer som innebär begränsningar i konkurrensen.

Dvs garantin skall gälla oavsett vart du servat en hoj under förutsättning att den är servat på fackmannamässigt sätt och samtliga åtgärder och kontrollpunkter som finns i serviceplanen är genomförda.

Men man ska inte glömma bort då att det faktiskt är så att det händer att fabrikanterna gör åtgärder på Goodwill även om garantin gått ut. Och där lär man nog stå sig slätt om man servat någon annanstans.
Jag misstänker att om man servat på märkesverkstad så har man en chans att få något gjort på goodwill men om man servat hos oberoende verkstad så lär man ha sämre chanser.
 
I teorin skall det gå bra att serva även på oberoende verkstäder. Notera dock att de tillverkare som har 5 års "garanti" i verkligheten bara har 2 år och resten är en "trygghetsförsäkrig" dvs de kan ha vilka villkor de vill och då kan du glömma täckning utan aukt verkstad.
 
I teorin skall det gå bra att serva även på oberoende verkstäder. Notera dock att de tillverkare som har 5 års "garanti" i verkligheten bara har 2 år och resten är en "trygghetsförsäkrig" dvs de kan ha vilka villkor de vill och då kan du glömma täckning utan aukt verkstad.

Nja. Domen mot hyundai visade väl att dom inte fick göra så eftersom det innebar för stora inskränkningar mot konkurrensen.

Däremot har man ju alltid risken att dom i händelse av garantiärende lyckas hitta något servicemoment som dom anser inte blivit gjort på ett av fabrikanten föreskrivet sätt.
Dvs man löper större risk att hamna i en massa diskussioner om huruvida man tagit sitt ansvar för att kunna åberopa garantin.

sen har vi ju Good Will. En del saker görs ju utanför garanti men under goodwill och där lär man nog stå chanslös om man servat någon annanstans.
 
Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Back
Top