Måste man köra upp via trafikskolan om man gjort teorin där?

uzibabe

Ny medlem
Gick med
3 Nov 2003
Hoj
Yamaha yzf thundercat -97
Hej
jag tog min teori på trafikskolan och har min körning kvar innan korter är i min ägo. De sade på trafikskolan att jag skulle återkomma i feb för att boka tider för körningen men bara för jag skrivit min teori genom dem måste jag väl inte göra körningen där. Jag vill ju låna deras hoj ändå och köra upp på då jag bara har en 600 och då får jag ju inte tungt kort direkt...om jag inte lånar någon annans hoj då förstås... :D
/S

uzibabe skrev:
Hej
jag tog min teori på trafikskolan och har min körning kvar innan korter är i min ägo. De sade på trafikskolan att jag skulle återkomma i feb för att boka tider för körningen men bara för jag skrivit min teori genom dem måste jag väl inte göra körningen där. Jag vill ju låna deras hoj ändå och köra upp på då jag bara har en 600 och då får jag ju inte tungt kort direkt...om jag inte lånar någon annans hoj då förstås... :D
/S

Nä du kan själv boka och köra upp eller övningsköra med någon annan kör skola. Det är över 600cc som mc'n man kör upp till tung ska vara väl?

Det kan väll vara så att om du har gjort teorin så kanske du får göra inskrivningen på den andra skolan.

Varför köra upp via körskolan? Har bokat tre uppkörningar själv för respektive behörighet och det gick alldeles utmärkt. Sade till min körskolelärare att när jag känner mig redo så beställer jag tid (så de inte skulle få för sig att de kunde ha kvar mig i onödan bara för att klämma mig på pengar). Ibland hotar de med statistik som säger att man med större sannolikhet blir godkänd om man kör upp i skolans namn, men det är mest skitsnack.

Jag känner liksom att jag kanske borde köra på trafikskola. Jag har endast en handledare också och han bor 4 mil bort och det är genom en kompis kompis jag vet om honom och har aldrig umgåtts med honom så jag har en svag aning om att det i så fall inte blir så mkt övningsköra. Om man får tag på en handledare som man kör med ofta så tror jag ju mer på att jag för min egen del kan boka körningen själv. Så du har bokat 3 st uppkörningstider redan nu alltså för hoj. Det kanske man borde göra i så fall.
/S

uzibabe skrev:
Så du har bokat 3 st uppkörningstider redan nu alltså för hoj. Det kanske man borde göra i så fall.
/S
Nej, jag bokade för lätt MC, tung MC och bil. Det här var ett tag sen, men det lär fungera på samma sätt idag.

Edit: Bil lät jag förresten skolan boka kom jag på, men inte de andra.

Last edited:
Om man säger så här. En uppkörning kostar runt 650:- och ger totalt ca 40 minuters körning. 40 minuters körning med skolan kanske kostar drygt 400:-. Du lär dig betydligt mer på en uppkörning än vad du gör med körskolan på en lektion.

Kan inte begripa varför folk är så rädda för att boka.

berggren_martin skrev:
Om man säger så här. En uppkörning kostar runt 650:- och ger totalt ca 40 minuters körning. 40 minuters körning med skolan kanske kostar drygt 400:-. Du lär dig betydligt mer på en uppkörning än vad du gör med körskolan på en lektion.

Kan inte begripa varför folk är så rädda för att boka.

840:- kostar väl uppkörning för mc?
Mitt mc kort gick iaf på 1680:- totalt :D (d.v.s. två uppkörningar, som privatist)
Jag var INTE sugen på att pröjsa 900:- för en körlektion. Alltså vart det plan B: samla ihop handledare.
Hade 3 st som jag körde mkt med och höll på att skaffa en 4:e, men klarade uppkörningen innan det vart klart :tummenupp
Fråga folk omkring dig, man måste inte känna sin handelare sen innan, det finns ju massor med folk med hoj som har ålder och några år i oavbruten följd med körkort. Ligger man på lite, (okej, mycket då), så behöver inte körkortet gå loss på så stora summor som det gör ibland.

Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing