många motard frågor...

kenny_dff

A.C.A.B.
Gick med
15 Jun 2006
Hoj
Cbr 600 rr -03 Stunt Fighter
först går de o stunta med motard? jo klart de går de, men alla stuntar ju med sporthoj... varför ?
om man ska stunta med motard kan man göra de utan o ha pizzadrev?
dem e ju lite lättare hehe o inte lika framtunga som en sporthoj ju...
har läst i många trådar för o få så mycke info som möjligt..
har polare som har rasat sina motarder o deras polare likaså...
varför? jo man får inte ligga o tokvarva o måste serva som man ska.. men endån man e ju livrädd om man köper en o den rasar-kostar pengar
om man kör så den rasar får man fimpa hela motorn då elr? elr e de bara o byta dem rasade delarna?
man ska ju byta lager o så vid visst antal timmar... elr man kan köra tills de rasar o sen samma kostnad? tror ju inte de e så men frågar man inget får man inget veta...
har kollat lite på ktm 525 och husqvarna 510 o crf 450... ja har noll koll men e jävligt sugen på motard men vill gärna veta så mycke som möjligt =)
va fan e dem stora skillnaderna egentligen? har endast provat husqvarna 510.. tyckte den verka lite hög men ja nådde ner utan probs.. e dem andre lägre elr ?? många frågor tacksam för svar... har som sagt kollat i många trådar...
vill stunta med cirklar o allt va det innebär :confused: :confused: :confused:

kom på en grej till

kom på en grej till ska man stunta med sporthoj så får man oftast bygga om sumpen så den får olja när man tolvar hojen ett tag, hur funkar de med motard ??
tänkte även på om man har "pizza"drev så varvar hojen mer när man kör vilket inte e bra, men sen så e den ju starkare o behöver inte arbeta lika mycket men ja får inte ihop ekvationen... mindre drev bak den varvar inte så mycke men får ju arbeta mer... faan nu e de många frågetecken ...
tacksam för svar.......

Last edited:
Inga probs att köra bakhjul med motard ang oljan, det är väll mest husa som inte ska klara längre slangningar, vad jag hört! Eller om det krävs ombyggnad vid långa 12:or vet jag inte riktigt men det borde la inte behövas? Annars kan jag bara tala för 525:an eftersom jag inte provat de andra! Så länge man sköter om den så är den oslagbar ur busfaktor! :tummenupp Med endurodrevningen är det bara att gasa upp han i 70-90
Sen har du ju en liten film på en crf 450, verkar inte vara några problem att köra cirklar (för den som kan sånt såklart) :tummenupp http://www.metacafe.com/watch/434388/ryan_moore_supermoto_stunts/

hmmm

jo har sett den filmen cool...ser ut som han har hyffsat stort drev på den... kan de bli skillnad i service intervallerna om man har stort drev egentligen ??

Jag kör och studsar ganska mkt med min. Han som hade den innan hade "stuntdrev" på den och den toppade strax över hundra. Gick upp på bakhjulet hur man än gjorde.

Men nu har jag drevat upp två kuggar bak och ner en kugg fram. Toppar 155 och jag får upp den på gas i alla växlar. Min har blivit plågad på parkeringsplatser sen den var ny och den funkar fortfarande hur bra som helst 900 mil senare:tummenupp

jo har sett den filmen cool...ser ut som han har hyffsat stort drev på den... kan de bli skillnad i service intervallerna om man har stort drev egentligen ??

Det brukar mestadels vara timmar man går efter på sånnahär fordon och drevet kanm väll inte påverka alltförmycket? Sen är det ju inte så bra att ligga varvstopp på motardhojjar, det är ju även ett helt annat vrid än i en rad4 så man behöver inte heller samma varv!

Inga probs att köra bakhjul med motard ang oljan, det är väll mest husa som inte ska klara längre slangningar, vad jag hört!

Blir så trött på alla som har hört "allt" ang. husa....Ohhhhh:kulspruta
Tycker bara du ska vara tyst om allt som har med husa och göra tills du har ett ordentligt underlag!

Blir så trött på alla som har hört "allt" ang. husa....Ohhhhh:kulspruta
Tycker bara du ska vara tyst om allt som har med husa och göra tills du har ett ordentligt underlag!

Oj här var det bittert! Var inte ett försök att klanka ner på husaberg, skulle gärna ha en 650 om jag bara körde motard, vilket jag nu inte gör! Tänkte bara att, efter allt snack här på sporthoj om att oljan inte ska komma till toppen vid bakhjulsåkning, att man kanske skulle upplysa denna person som just ska ha motorcykeln till stuntåkning! Sen om detta stämmer får han väll isf kolla upp själv!
Simma lugnt!

Oj här var det bittert! Var inte ett försök att klanka ner på husaberg, skulle gärna ha en 650 om jag bara körde motard, vilket jag nu inte gör! Tänkte bara att, efter allt snack här på sporthoj om att oljan inte ska komma till toppen vid bakhjulsåkning, att man kanske skulle upplysa denna person som just ska ha motorcykeln till stuntåkning! Sen om detta stämmer får han väll isf kolla upp själv!
Simma lugnt!

orkar inte ens svara

orkar inte ens svara

Hahaha! bästa i dag!! :rolleyes: Husa 650 å crf är ju extrema för gatbruk och rasar därmed snabbare om man inte sköter den.

Till dig som undrar... lättast är nog om du läser gamla trådar å snackar med folk som kör motard… Drevar man mer än ca 3 kugg fram eller ca 7 kugg bak så får man en hoj som är ganska extrem. Dvs duger inte att åka några sträckor på… Min är drevad 2 kugg fram å det är på gränsen om man använder den till vardags.

Man sätter på "stuntdrev" för att få rätt arbetsvarv på motorn när man kör bakhjul i låga hastigheter. Drevningen spelar alltså ingen råll vad gäller motorslitage, så länge man inte tokvarvar för att hålla motorvägsfart med pizzadrevet.

kom på en grej till ska man stunta med sporthoj så får man oftast bygga om sumpen så den får olja när man tolvar hojen ett tag, hur funkar de med motard ??
tänkte även på om man har "pizza"drev så varvar hojen mer när man kör vilket inte e bra, men sen så e den ju starkare o behöver inte arbeta lika mycket men ja får inte ihop ekvationen... mindre drev bak den varvar inte så mycke men får ju arbeta mer... faan nu e de många frågetecken ...
tacksam för svar.......
Så länge du inte bygger 12-platta och ska åka omkring på den så behöver du inte bygga om nått i motorn.

Dreva den lågt bör du göra, speciellt när man är nybörjare. Borde funka med lägsta drevning från butik, brukar ligga på 13/52. Du kommer kunna ligga i 70-80 km/h på gatan utan att övervarva motorn. Själv övade jag med 15/38 drevning på min. Kom en halv ring några ggr men inte nå mer. Problemet är att man med den drevningen får slira en massa med kopplingen. Sista gången övade jag 2 h i sträck och då blev kopplingen glasad så att den började slira rätt duktigt. Blev till att byta kopplingslameller. :näsblod

=)

okej grabbs tack för alla svaren, får se va man gör om man behåller cbren elr de blir motard =) ha d gott :)

Har också ett par frågor.
Kollade runt på blocket efter en båge jag skulle köpa när jag tagit kortet och fastnade för KTM 660, men läser i denna tråd att dom gör 70-80 på GATAN.

Är det jag som missuppfattat det inlägget eftersom jag inte kan så mkt :D, lr är det sant, vill ju kunna åka ner till GBG och där är det ju 110 vissa sträckor, kan ju bli lite jobbigt att puttra ner i 70-80, och lämpar sig denna typen av hoj för längre resor?

Har också ett par frågor.
Kollade runt på blocket efter en båge jag skulle köpa när jag tagit kortet och fastnade för KTM 660, men läser i denna tråd att dom gör 70-80 på GATAN.

Är det jag som missuppfattat det inlägget eftersom jag inte kan så mkt :D, lr är det sant, vill ju kunna åka ner till GBG och där är det ju 110 vissa sträckor, kan ju bli lite jobbigt att puttra ner i 70-80, och lämpar sig denna typen av hoj för längre resor?

nej du har missupfattat det. 70-80 är med "stunt drevning"

nej du har missupfattat det. 70-80 är med "stunt drevning"

med "normal" drevning gör min i alla fall ca 180.. o med den drevningen tar man lätt upp den på 4an i 110.. behöver inte dreva ner för att åka bakhjul.. du tar ju fortfarande upp den i samma hastighet då fast på högre växel..

med "normal" drevning gör min i alla fall ca 180.. o med den drevningen tar man lätt upp den på 4an i 110.. behöver inte dreva ner för att åka bakhjul.. du tar ju fortfarande upp den i samma hastighet då fast på högre växel..

ok, tack för snabbt svar :D. men blir nog ingen ktm 660 för mig, tror jag är för kort, va på AVA MC och skaffade mig övningskörnings kläder idag, hittade en KTM 625 inne i butiken, skulle provsitta den men höjden på skiten gjorde det omöjligt för mig =(, lite drygt att vara kort ibland, får leta efter en hoj som inte är lika hög :P.

halvt-OT: sikta in sig på en streetfighter då kanske?
(motard eller streetfighter som gäller hehe)

Tänkte låna tråden lite, har funderingar på att inskaffa en motard.
Frågan lyder:
hur mycket underhåll behövs?
hur mycket pengar och tid lägger ni ner i månaden?
Sett att ni skriver timmar lite här o där men hur mycket på ett ungefär?
Är det dyrt o ha en motard när det gäller underhåll?
Kan man fixa det mesta själv? :va

Tacksam för svar.. :)

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey