Många klagar på regeringen ..är ni höger eller vänster?

• Thread starter Thread starter IronMike
  • Start date Start date

Höger, vänster eller soffliggare?

• Antal röstningar
    0

IronMike

Guest
Mest nyfiken.. Hoppas själv på regeringsskifte nästa år, vilket jag tror det fins goda förutsättningar för. Egentligen bryr jag mig inte så mkt, har det bra själv, men sossarna irriterar mig, och det irriterar mig ännu mer att dom får så många röster..trots massa strul, löften som bryts etc etc. Vill folk inte sitt eget samt allas bästa?

Faktum är - att dagens politik tagit ett rejält kliv framåt sen förra mandatperioden. Idag - jämfört med för bara ett par år sedan, så gynnar en borgerlig regering, den vanliga "knegaren" bättre ställt. Visserligen ngt bättre för höginkomsttagare också.

Men det känns som om att många i de röda..röstar rött, för att andra inte ska få det bättre - svensk avundsjuka på sitt klimax?

Att döma av partiprogrammen, så känns det jävligt weird att inte rösta blått. De röda har inget att komma med, som de andra inte har förfinat..

Kanske har att göra med olika grad av utbildningsnivå hos de folkvalda? Ser man på borgerliga folkvalda, så har de i regel bättre ekonomiska kunskaper.

Väl värt att "chansa" på något bättre. Som sagt, för enskilda individen, så rör det sig inte om så många hundringar extra per månad, men varför inte testa ett regeringsskifte?

Vad tycker ni?

:confused:

Last edited:
Höger. Utan tvekan. Är trött på sossarna. Är inte så insatt ärligt talat, men för mig är majoriteten av sossarna tillbakasträvande nej-sägare. Allt är bättre än inget.............

Starstriker skrev:
Höger. Utan tvekan. Är trött på sossarna. Är inte så insatt ärligt talat, men för mig är majoriteten av sossarna tillbakasträvande nej-sägare. Allt är bättre än inget.............
Exakt.. Håller med dig där. Är heller ingen politik-fantast, men fattar inte varför inte svenska folket vill testa något nytt. Men visst, folk sitter ju även och betalar dyra räkningar för el när det finns bolag som tar hälften så mkt betalt..

*suck*

Jag rösta så safe som möjligt för att få väck Billström ut stadsfullmäktige..

:)

Hade ett snack med Mona Sahlin herromdagen, på gymmet i Ektorp/Nacka, hon delade mina åsikter nästan fullt ut. Med viss *cencur* här. Vettig människa, men helt annan officielt. Dom verkar endast vilja göra sig poppis hos alla, få så mkt röster de kan, men inte för folkets bästa.

:va

IronMike skrev:
Exakt.. Håller med dig där. Är heller ingen politik-fantast, men fattar inte varför inte svenska folket vill testa något nytt. Men visst, folk sitter ju även och betalar dyra räkningar för el när det finns bolag som tar hälften så mkt betalt..

*suck*

Problemet i Sverige är att folk röstar som deras föräldrar..... I glesbygden röstar man rött bara för att sossarna mer än gärna pumpar in stålars i bygder som inte har något existensberättigande.........

Starstriker skrev:
Problemet i Sverige är att folk röstar som deras föräldrar..... I glesbygden röstar man rött bara för att sossarna mer än gärna pumpar in stålars i bygder som inte har något existensberättigande.........
Sant..sen har vi ju en del gamlingar, fast i den gamla kära foktron om en "arbetarklass", om man kundeskörma av åldern för allmän rösträtt till typ 23-45 så skulle det nog göra susen av sig självt.

=)

Tycker alla partier närmar sig varandra, utom flumpartierna V och Mp då förstås. Dom håller till i sin egen verklighet precis som vanligt. För min del blir det nog Lejonkungen som får min nästa röst men tycker inte något parti är speciellt vettigt egentligen. Man får helt enkelt ta det man tror är minst värdelöst.

Jag tror inte vi hittar nån kommunist här bland sporthojåkarna iallafall. Isåfall är det vår förbannade plikt att skramla ihop till en psykologisk undersökning på vederbörande :D

Last edited:
Agamemnon skrev:
Tycker alla partier närmar sig varandra, utom flumpartierna V och Mp då förstås. Dom håller till i sin egen verklighet precis som vanligt. För min del blir det nog Lejonkungen som får min nästa röst men tycker inte något parti är speciellt vettigt egentligen. Man får helt enkelt ta det man tror är minst värdelöst.

Jag tror inte vi hittar nån kommunist här bland sporthojåkarna iallafall. Isåfall är det vår förbannade plikt att skramla ihop till en psykologisk undersökning på vederbörande :D

Joförfan. Här finns det gott om kommunister. Nämner inga namn för då får man väl stryk. Jo förresten, den där Markus, han är en rikgig gammal gråkommunist.

:lol Kanske ska editera mitt inlägg då innan man får sig ett nackskott! Kommunister är ju inte sena med att använda våld för att tysta oliktänkande :näsblod

Starstriker skrev:
I glesbygden röstar man rött bara för att sossarna mer än gärna pumpar in stålars i bygder som inte har något existensberättigande.........

Ja, lika bra att de alla flyttar till Sthlm så slipper vi stödja dem med en massa bidrag. Jävla bidragstagare är det där människorna ute på glesbygden! De tvingar oss att ha kvar sossarna!! Varför ska vi som tjänar alla pengar behöva dela med oss av dem? Varför?? :rolleyes:

Vänstern är långt ifrån perfekt, men jag delar hellre deras vision (nåja) att alla ska ha det lika bra, än högerns, som går ut på egopolitik. Deras 3 senaste år vid makten var inte så övertygande. De hade chansen men tog den inte. Nu städar vänstern upp efter dem. Det tar sin tid.

Högerblocket ville ju att försäkringarna skulle täcka alla sjukhusräkningar vid trafikolyckor! Då kommer nog våra trafikförsäkringspremier gå upp med sisådär 1000 %.

Jag vill kunna överleva även om jag åker på influensa och magsjuka samma månad. Ska man införa fler karensdagar samt lägre sjukersättning som vissa högerpartier vill så kan det bli jobbigt.

Dagens arbetsmarknadslagstiftning är även den bra, även om åsikstsfriheten på arbetsplatser kan behöva stärkas. Eller vill företagen ha en massa ja sägare dom aldrig törs använda sin yrkeserfarenhet till företagets bästa för att man är rädd att få sparken om man säger något som chefen inte gillar. Dessa tendenser finns USA, företagen har sämre utv. och effektivitet eftersom de anställda ej vågar att komma med förslag.

Vi har även sett att Amerikanska företag (underleverantörer till bilindustrin)har dragit på sig stora pensionsskulder som driver företagen till konkurs, likaså Rover. Något som företag i Sverige inte riskerar (om de inte lovar allt för stora pensioner till ledande chefer).

Sossarna vill att alla medborgare ska ha samma möjlighet att lyckas här livet och därmed har du möjlighet att studera vidare oavsett vilket ekonomiskt stöd du har hemifrån.

Sossarna tror på att alla människor har förmåga att tillföra samhället något bra, medans många högerpartier anser att vissa individer när samhället och andra tär på samhället. Det är klart att det finns folk som tär på samhället om de aldrig ges möjligheten att tillföra det samma något.

Som ni nog förstår står jag något till vänster om mittfåran... även om det inte är mycket...

IronMike skrev:
Men det känns som om att många i de röda..röstar rött, för att andra inte ska få det bättre - svensk avundsjuka på sitt klimax?

Mycket magkänslor och floskler här. Är det den enda anledningen du kan komma på till varför man röstar "rött"?

IronMike skrev:
Att döma av partiprogrammen, så känns det jävligt weird att inte rösta blått. De röda har inget att komma med, som de andra inte har förfinat..

Och en miljöpartist eller vänsterpartist säger naturligtvis att det att döma av partiprogrammen känns "jävligt weird" att rösta på något annat än deras partier.
Det kan ibland vara bra att inte alltid utgå från sig själv när man försöker förstå varför andra gör som de gör.

Jag vet inte vad jag ska rösta 2006, det enda partiet som är utkristalliserat "vänster" eller "höger" enligt alla rimliga definitioner är Vänsterpartiet. Alla de andra partierna svävar omkring i någon sorts grå massa av alla möjliga politiska inriktningar. Tex så inhyser Moderaterna allt mellan nyliberaler och anarkokapitalister till socialliberaler. Även om partiets uttalade linje verkar vara socialliberal, precis som folkpartiets, socialdemokraternas etc etc.....

Vänsterblocket har ju haft lång tid på sig att genoma sina förändringar, men jag kan inte påstå att jag fått det bättre senaste åren. Det viktigaste för mig är att få fram fler jobb och att få igång sveriges företagande, och då är det högerblocket som gäller för min del (första gången jag inte röstar åt vänster). Nu tror jag inte allt blir bra med höger regering, om man blir sjuk eller arbetslös kan man ligga risigt till då skyddsnätet för de utsatte i samhället blir troligen sämre.

Last edited:
de handlar inte om att få de bättre.. de handlar om att inte få de mkt sämre.. för mig iaf

har en kropp som inte riktig håller för den typen av arbete jag har... å dagen då jag blir sjuk vill jag gärna kunna överleva utan att bo i nått råtthål ute i slummen med enbart en tv å en madrass....

så när ja tänker på vad jag ska rösta så tänker jag ofta på hur de blir om jag blir av med jobbet eller blir sjuk, hur får jag det då..

de e ju inte alla som har en farsa som e miljonär direkt

Wow kolla pollen, Kommunismens dagar är räknade, Kanske blir lite reda på detta land i alla fall :yoparty

Jag har inte kollat pollen men jag sätter 1000kr redan nu på att de blåa leder jättemycket

Om man nu absolut måste använda vänster-högerskalan så skulle jag nog hamna aningen mer höger än vänster. Men jag tycker som Chris Ash att partipolitiken idag bara är ett jävla mish-mash av åsikter, har inte bestämt hur jag ska rösta 2006 ännu. Fast det är ju rätt gott om tid kvar för den saken.

Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla