Många ägare

BikerBoy

Medlem
Gick med
21 Apr 2008
Hoj
Kawasaki ER-6n -09 GPR+Dynojet ..... R1 -00 Harris slipon *skrotad*
Hej!

Då dom Svenska försäkringsbolagen har en tendens till att sätta väldigt höga premier på våra sporthojar så är det många som tar till "fulknep" på vinterhalvåret.

Många skriver över hojjen på kompis, föräldrar eller liknande för att bara kunna ha garageförsäkring då det inte är säsong, för att sen köpa tillbaka hojjen och ställa på den.

Detta kan ju leda till väldigt många ägare.
T ex en hoj från -99 kanske har 15-20 ägare p.g.a att man bytt ägare till förmån för totalkostnad per år.

Hur ställer NI er till många ägare när ni köper hoj?
Givetvis är det ju skick o.s.v. man ska gå på, men bryr ni er om att det varit 5 eller 15 ägare åp 10 år?

Jag kollar ägare på bilar, men skiter fullständigt i det på motorcykeln.

Där är det skicket och en parantes för miltal jag går efter.

Det är väl bara att kolla upp med VV, om det är samma två ägare hela tiden så ser inte jag det som ett problem...

Det är nog bara i norden man hakar upp sig på antal ägare och anser en hoj vara helt slut efter 1500mil.... :)

Det är väl bara att kolla upp med VV, om det är samma två ägare hela tiden så ser inte jag det som ett problem...

Det är nog bara i norden man hakar upp sig på antal ägare och anser en hoj vara helt slut efter 1500mil.... :)

Ja, men vägverket ger dock bara ut dom tre senaste ägarna (vad jag vet)

Har för mig att man kan få ut alla ägare per fax eller liknande...
Det finns sparat hos VV iaf, i ett tidigare jobb hade jag tillgång till bilregistret och där kunde jag kolla upp alla ägare på ett fordon.

Jag tycker skicket i allmänhet på MC:n är viktig, men framförallt kanske motor. Motorn innebär ofta största kostnaden på en MC om det skulle vara några problem, varesig det gäller koppling, förgasare, insprut, etc.

Ägare kommer långt ner på prio-listan, men visst skulle jag ju ta en titt på varför det varit över 20 ägarbyten de senaste 10 åren, däremot tycker jag ägarantal är helt ointressant om man köper en 80-tals hoj. Visst, många olika användare = olika slitage. Men förutsatt att den är tagen väl hand om så spelar ofta många ägare ingen roll.

Så en hoj med så lite mil i motor som möjligt med så mycket periodisk service som möjligt (olja, filter, etc.) ska rimligtvis vara den bästa hojen du kan få.

Många ägare borgar OFTAST för mindre dokumentation och bristfällig service på hojen, men det behöver inte vara så, kan de förklara sig att, farfar, tant Agda, grannen Bertil och päronen ägt hojen en kort tid pga försäkringsbyte.

Men det kan oxå bara vara ett försäljningsknep att försvara 28 ägare på en hoj med...

Som vanligt så går man efter skick och service, jag är själv ofta väldigt nyfiken på den som säljer fordonet hur länge denna har haft hojen, är det kort kort tid så brukar en liten varningsklocka ringa för mig iaf.

Generellt sett så är ju hojsäsongen kort och många byter rätt frekvent, så man får nog trots allt inte titta för hårt vad som står som antal ägare. Lika lite som man skall bry sig om att många hojar bara gått ca 3000 mil....

Last edited:
Så en hoj med så lite mil i motor som möjligt med så mycket periodisk service som möjligt (olja, filter, etc.) ska rimligtvis vara den bästa hojen du kan få.

Fel, rätt intervall är viktigt på en gammal hoj. Har man servat 'så mycket som möjligt' kommer hojen troligen vara mer sliten på grund av att den är sönderskruvad. Samma fenomen som uppstår på flygplan. De hinner inte slitas utan skruvas sönder istället!

Ser du inte tendensen redan från det? Dvs att ägare 1 och 3 är samma.
Annars kan du prova och ringa deras huvudkontor. Ringde dom själv en gång och lyckades spåra en regplåt från 60-talet, med gamla beteckningarna, och därmed hitta fordonet i fråga. :D

Ser du inte tendensen redan från det? Dvs att ägare 1 och 3 är samma.
Annars kan du prova och ringa deras huvudkontor. Ringde dom själv en gång och lyckades spåra en regplåt från 60-talet, med gamla beteckningarna, och därmed hitta fordonet i fråga. :D

Den visare nuvarande ägare och två innan dess... så om den är såld en gång emellan så hinner man inte skapa sig en uppfattning..
Beställer man genom fax så får man inte mer info.

Har inte testat att ringa dom, kanske får mer info då..

Last edited:
Fel, rätt intervall är viktigt på en gammal hoj. Har man servat 'så mycket som möjligt' kommer hojen troligen vara mer sliten på grund av att den är sönderskruvad. Samma fenomen som uppstår på flygplan. De hinner inte slitas utan skruvas sönder istället!

Notera periodisk service, dvs. olja och filter. Så vitt jag vet så kan bara en maskin må bra av fin olja. Och att skruva ur pluggen ur tråget på motorn och ta bort en eller ett par skruvar för filtret orsakar ju ingen nämnvärd skada på motorns funktion.

Men ja - rätt intervall är viktigt.

När jag köpte min så visade säljaren att han hade sålt den till sin kompis på hösten för att köpa tillbaka den på våren. Han hade med sig ägarbevis på både sig själv och sin kompis och när ägarbyte skedde.
Kollade först efter jag hade köpt den hur många ägare som hade ägt den tidigare, så i mitt fall brydde jag min inte det minsta om det var 10 personer eller 20 personer.

Om man byter ägare för att "fixa" med försäkringen så syns väll det ganska lätt.

Drar man ut de senaste ägarna och ser att det byts inom familjen på höst/vår så ser jag inte det som några problem.
Är det däremot flera ägarbyten under säsongen så misstänker iaf jag att något handlat och sedan ångrat sig
pga. något eventuellt fel..

Det står på regbeviset vilka/hur många ägare den haft så du kan kolla på plats!
Tänk även på att en ny hoj som du köper kan du bli både 2:a och 3:e ägare på beronde på hur intagandet till Sverige gått till!
Jag bryr mig ingenting om ägarna men kollar upp det så jag vet innan jag pratar med säljaren! Säger killen något konstigt så kan man sen påpeka att det är ju andra än han själv som haft hojen tidigare!

Jag "säljer" själv bågen till tjejen på hösten och säger till en eventuell köpare att jag gjort det!

Köper ogärna en beggad hoj med alltför många ägare. Gjorde misstaget förut, det visade sig att jag blev ägarinna till världens klöddigaste jävla maskin, ursäkta min skpnska.

Håller med det som är sagt ovan - snacket om att det var bekanta till dig som du skrev över hojen till kan uppfattas som lögn, och att du försökt att sälja hojen men fick ta tillbaka den. Fast jag vet inte. Det finns gott om lättlurade stackare därute...

Köper ogärna en beggad hoj med alltför många ägare. Gjorde misstaget förut, det visade sig att jag blev ägarinna till världens klöddigaste jävla maskin, ursäkta min skpnska.

Håller med det som är sagt ovan - snacket om att det var bekanta till dig som du skrev över hojen till kan uppfattas som lögn, och att du försökt att sälja hojen men fick ta tillbaka den. Fast jag vet inte. Det finns gott om lättlurade stackare därute...

Precis såhär tänker jag med. Varför köpa en hoj med många ägare när man lika gärna kan leta vidare och hitta en fin med få ägare där det i alla fall är större sannolikhet att hojen inte haft lika många ägare som misshandlat den.

Nä det är konstigt men vissa här verkar tro att det inte spelar roll och det står er fritt att betala fullpris för såna hojar. Jag gör det inte.

//Ägare nr 3 inklusive hojfirma.

Jag har nog aldrig kollat antalet ägare på en hoj. Det gjorde jag iofs inte på min enda bil heller and look what that got me. Bättre att ta med sig nån som har lite hum om saker och ting och förbereda sig bra.

Spelar inte det minsta roll, sålänge dokumentation finns och gärna ägarbevisen från alla byten så skiter jag helt i om den har 2 ägare per år.

Nyheter
BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Back