Mätvärden på stator, R6 2009

Turbotrotteln

Medlem
Gick med
7 Mar 2013
Ort
Mora
Hoj
Yamaha R6- 09
Tja. Har ej tillgång till någon manual, så någon här kanske har en :)
Batteriet laddar inte längre har jag blivit varse om.
Går det kontrollera laddningsregulatorn?
Vill även kolla statorn, vilka värden skall jag ha på dem tre kablarna ?
Förändras värdena kall/varm, vid kallstart laddade nämligen batteriet en kort stund, för att sedan slockna. Laddningsregulatorn var bra jävla varm då upptäckte jag också. Går det bra att mäta på dem tre nedre stiften på bild, misstänker att dem är till statorn.

IMG_5003.JPG
 
Mätningar på statorn: Kalla stiften L1, L2, L3
Motstånd mellan L1 och L2
Motstånd mellan L1 och L3
Motstånd mellan L2 och L3
Alla motstånden ska vara låga , typ 1 Ohm eller lägre.
Då är det inte avbrott i lindningarna.

Mäta motståndet mellan stiften och en skruv utan isolerande oxid på motorn. Motståndet ska ska vara högt, över 100 kOhm.
Då har inte "statorn" brunnit.
Enklast är ofta att mäta motståndet mellan
Minuspolen på batteriet och L1
Minuspolen på batteriet och L2
Minuspolen på batteriet och L3
eftersom batterikabeln från Minuspolen på batteriet ofta är förbunden med motorn med en rejäl kabel som är fastskruvad i motorn.
Alla tre mätningarna ska ge högt motstånd, över 100 kOhm. Då har statorn inte brunnit.

Starta hojen efter du laddat batteriet med batteriladdare fortfarande med kabeln lös från regulatorn.
När motorn varm efter några minuter, varva till 4000 RPM och mät spänningen ( OBS ,växelspänning) mellan
L1 och L2
L1 och L3
L2 och L3
ska var ca 70 VAC och framför allt lika hög för alla tre paren.
När jag gjort det här på min SV650S så visste jag att det inte var något fel på statorn
utan kass regulator.
Och med ny regulator fungerade laddningen.

Alternativ metod: Ta en H4 lampa 12 Volt 55/60W och med motorn igång på tomgång
ansluter du halv och helljus stiften på lampan
till L1 resp. L2,
till L1 resp L3,
till L2 resp L3
När du ansluter halv och helljusstiften så seriekopplas glödtrådarna till en 24V ca 115W lampa
och får om generatorn är OK en chans att både lysa och överleva testet på tomgångsvarv.

Oavsett vilket par av stift H4 lampan ansluts till så ska H4 lampan lysa lika starkt.

(Vid högre varv än tomgång är det lätt med frisk stator att bränna av glödtrådarna under testet på grund av hög oreglerad växelspänning och sedan lyser inte lampan alls, trots frisk stator.)

Och så till sist anslut lampan mellan ett stift, tex L1 och minuspolen på batteriet.
Då ska lampan inte lysa alls. Dvs ingen bränd stator med kortis till motorn.
 
Last edited:
Tack för svar.
Voltregulatorn är kass?

Mätningar mellan L 1 , 2 och 3 visade 0.03 Ohm

Mätningarna mot MINUS och L1,2,3 visade 1. på på multimetern, borde varit samma som första mätningarna ovan om generatorn var kass om jag förstod det rätt.

När motorn var varm efter en stund, så hade jag 18 VAC på tomgång, och fick gasa upp den mot ca 6000 varv för att nå 60-65 VAC.
Lika för samtliga stift.

Det måste väl ses som klart godkänt.
 

Bifogat

  • 42C3BCF2-2900-43E9-9EF7-44A174EB9E37.jpeg
    42C3BCF2-2900-43E9-9EF7-44A174EB9E37.jpeg
    1.4 MB · Visningar: 3
Tack för svar.
Voltregulatorn är kass?

Mätningar mellan L 1 , 2 och 3 visade 0.03 Ohm

Mätningarna mot MINUS och L1,2,3 visade 1. på på multimetern, borde varit samma som första mätningarna ovan om generatorn var kass om jag förstod det rätt.

När motorn var varm efter en stund, så hade jag 18 VAC på tomgång, och fick gasa upp den mot ca 6000 varv för att nå 60-65 VAC.
Lika för samtliga stift.

Det måste väl ses som klart godkänt.
Bra jobbat ! :)
Då dags för en ny regulator. Den "Klassiska regulatorn" kortsluter lindningarna när batterispänningen är ca 14,3 Volt och eldar alltså upp generatorenergin i regulatorn och i stator lindningarna, frågan är bara "vilken" som brinner först.
Det finns nyare bättre regulatorer som bryter bort generatorlindningarna när batteriet är uppe i 14,3 Volt.
Kallas ofta MOSFET regulator även om MOSFET inte är en garanti för bättre funktion.
Försök få tag på en sådan....

Vilken multimeter har du använt ?
Att kunna mäta upp 0,03 Ohm fodrar skicklighet (långt över min) och / eller ett riktigt bra instrument + bra mät teknik....:Bugar
 
Bra jobbat ! :)
Då dags för en ny regulator. Den "Klassiska regulatorn" kortsluter lindningarna när batterispänningen är ca 14,3 Volt och eldar alltså upp generatorenergin i regulatorn och i stator lindningarna, frågan är bara "vilken" som brinner först.
Det finns nyare bättre regulatorer som bryter bort generatorlindningarna när batteriet är uppe i 14,3 Volt.
Kallas ofta MOSFET regulator även om MOSFET inte är en garanti för bättre funktion.
Försök få tag på en sådan....

Vilken multimeter har du använt ?
Att kunna mäta upp 0,03 Ohm fodrar skicklighet (långt över min) och / eller ett riktigt bra instrument + bra mät teknik....:Bugar
Vet inte märket på den, men den har jag i jobbet (servicetekniker på känt svenskt bilmärke) särskilt skicklig vet jag inte men något kan man väl. ? tackar för en fin manual att gå efter ??
 
Mätningar på statorn: Kalla stiften L1, L2, L3
Motstånd mellan L1 och L2
Motstånd mellan L1 och L3
Motstånd mellan L2 och L3
Alla motstånden ska vara låga , typ 1 Ohm eller lägre.
Då är det inte avbrott i lindningarna.

Mäta motståndet mellan stiften och en skruv utan isolerande oxid på motorn. Motståndet ska ska vara högt, över 100 kOhm.
Då har inte "statorn" brunnit.
Enklast är ofta att mäta motståndet mellan
Minuspolen på batteriet och L1
Minuspolen på batteriet och L2
Minuspolen på batteriet och L3
eftersom batterikabeln från Minuspolen på batteriet ofta är förbunden med motorn med en rejäl kabel som är fastskruvad i motorn.
Alla tre mätningarna ska ge högt motstånd, över 100 kOhm. Då har statorn inte brunnit.

Starta hojen efter du laddat batteriet med batteriladdare fortfarande med kabeln lös från regulatorn.
När motorn varm efter några minuter, varva till 4000 RPM och mät spänningen ( OBS ,växelspänning) mellan
L1 och L2
L1 och L3
L2 och L3
ska var ca 70 VAC och framför allt lika hög för alla tre paren.
När jag gjort det här på min SV650S så visste jag att det inte var något fel på statorn
utan kass regulator.
Och med ny regulator fungerade laddningen.

Alternativ metod: Ta en H4 lampa 12 Volt 55/60W och med motorn igång på tomgång
ansluter du halv och helljus stiften på lampan
till L1 resp. L2,
till L1 resp L3,
till L2 resp L3
När du ansluter halv och helljusstiften så seriekopplas glödtrådarna till en 24V ca 115W lampa
och får om generatorn är OK en chans att både lysa och överleva testet på tomgångsvarv.

Oavsett vilket par av stift H4 lampan ansluts till så ska H4 lampan lysa lika starkt.

(Vid högre varv än tomgång är det lätt med frisk stator att bränna av glödtrådarna under testet på grund av hög oreglerad växelspänning och sedan lyser inte lampan alls, trots frisk stator.)

Och så till sist anslut lampan mellan ett stift, tex L1 och minuspolen på batteriet.
Då ska lampan inte lysa alls. Dvs ingen bränd stator med kortis till motorn.
Underbart med såhär tydliga och bra instruktioner, går ej att göra fel...
 
Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back
Top