Mäta oljetryck i motor på ktm 690

Vad är det som får dig att misstänka att oljepumpen är trasig?

Annars bör nog Biltema mätaren funka. Är väl bara en fråga om vars den ska anslutas.

Är det en separat oljetryckslampa eller är det en kombinerad oljenivå/tryck? Kan ju bara vara att du har lite olja i systemet.

Kolla det först sen kan du börja oroa dig om oljepumpen. Visar det sig vara fel på pumpen så skulle jag överlåta jobbet till en verkstad eftersom det isåfall rör sig om ett garantiärende.

Är det överhuvudtaget oljetryck i en sådan motor. Är den inte kul och rullagrad?
Då räcker det att oljan cirkulerar till alla ställen.

Visst blir det ett tryck, men inte på alls samma sätt som i en trycksmord motor.
Boris kommer säkert snar och talar om Hur det ska vara.

Mats

då väntar vi på boris.
han är ju kung skulle kanske ha
pm:a han direkt?

som sagt jag är ingen motor guru själv direkt,
men vill lära mig.

läste lite i tråden där, om kontakten.
ska nog spruta i lite elektronik olja där
för att se om lampan slocknar.

nu har jag sprutat i elektronik spray i kontakten.
och ta mig fan, tror det gick till sig???! väntar en stund till
för nästa start.... hoppas!

Är det överhuvudtaget oljetryck i en sådan motor. Är den inte kul och rullagrad?
Då räcker det att oljan cirkulerar till alla ställen.

Visst blir det ett tryck, men inte på alls samma sätt som i en trycksmord motor.
Boris kommer säkert snar och talar om Hur det ska vara.

Mats

Jo den är rullagrad så där är ett ytterst måttligt tryck. Det är betydligt vanligare att givaren eller lampan spökar än att oljepumpen tappar trycket i 690 motorerna. Enda undantaget bland KTM motorerna är de nya 450 där oljepumpsdrevet är i plast och kan rensa kuggarna=pumpen stannar och där har man ingen lampa som varnar. På dessa motorer är det dessutom inte helt ovanligt att fjädern till övertryckventilen ger upp så man tappar trycket. Vanligt att dessa åtgärdas om man är seriös motorbyggare...

Men detta var en utvikning....

På en 690 kolla givaren först! Biltemaprodukten är inte lämplig att mäta så små tryck som man har i denna motor. Kvarstår felet byt givare och försök igen. Kvarstår misstanke om lågt tryck får man demontera pumparna för inspektion.

tack för svar boris.
då måste det vara givaren ändå.
om det är lampan är det glapp nånstans då?
är ju en ny moppe jag har.

törs ju ändå inte köra o chansa kan ju bli dyrt?

Nej du skall inte köra ändå!

Börja med att ladda hem manualen och kolla vilka värden som tryckgivaren skall ha vid högt/lågt tryck. Prova sedan att jorda respektive öppna kretsen för lampan och kolla att den slocknar så att vi inte behandlar ett elfel.

Därefter tjacka en ny givare eller leta upp någon som har en oljetryckgivare med 0-1 bar istället för 0-10 bar

peter om det vore så enkelt, har 4 mil dit. men dom har upphört lagt ner verksamheten.
nu är närmsta bollnäs 20 mil enkel....
får inga svar på tele eller meil från han jag köpte hojen av. han skulle ordna fram en givare men har inte hört ett dyft.blev lovad även nya mappningen oxå.
men det skiter sig tror jag.
just nu känns det så här:död fint väder o ingen körning.
men men man över lever väl.

Last edited:
Nej du skall inte köra ändå!

Börja med att ladda hem manualen och kolla vilka värden som tryckgivaren skall ha vid högt/lågt tryck. Prova sedan att jorda respektive öppna kretsen för lampan och kolla att den slocknar så att vi inte behandlar ett elfel.

Därefter tjacka en ny givare eller leta upp någon som har en oljetryckgivare med 0-1 bar istället för 0-10 bar

måste ha tag i en oljetrycks mätare isåfall, nån du kan rekommendera isåfall?
manualen finns den på ktms hemsida?
tack för hjälpen boris
synd bara att man måste fixa sånt själv som det är garanti åtgärd på...
men men det får väl gå då.

Kontakta KTM Sverige och fråga om råd IOM att din återförsäljare konkat...
Du skall inte behöva lägga dagar på en hoj med garanti, du kan säkert fjäska till dig soppa pengarna för transport till garanti verkstad.

jag måste hyra släpp och bil. blir ett jävla bestyr med allt. och så drar jag på arbete
till veckan och är borta i 2 veckor igen. känns som det bara vart skit av den här sommarn.

inge - får nog göra det, hoppas dom bryr sig?!

det är väl bara att dra upp kontakten, sitter ganska hårt.
oljetrycksgivare.jpg

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!