Mäta hjulbas.

Onewheeler

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Lite olika hojar..
Någon som vet hur man mäter hjulbasen på en mc? Jag vet att man mäter från cetrum på framaxeln till centrum på bakaxeln. Frågan är i vilket läge bakaxeln ska vara då man mäter? Hjulbasen ändras ju när man spänner kedjan.
Tacksam för korrekt svar.

Javisst, o hjulbasen o svingarmslängd varierar. Dessutom varierar den när det fjädrar.
Vad är problemet ?
/u

ulf_lundin skrev:
Javisst, o hjulbasen o svingarmslängd varierar. Dessutom varierar den när det fjädrar.
Vad är problemet ?
/u

Problemet är att jag inte vet vilken hjulbas som är angiven i manualen till hojen. Alltså i vilket läge bakre hjulbulten är då de mäter upp hjulbasen på fabriken.

Helt korrekt uppfattat, hjulaxeln ska vara i ett läge då man mäter hulbasen. :D

T.ex. uppgifterna för en modifierad hoj vid en registreringsbesiktning uppmäts hjulbasen på plats. Är man riktigt fiffig kan man få in uppgiften "justerbar" i reg.beviset.

Vad är orsaken att du frågar?

Onewheeler skrev:
Problemet är att jag inte vet vilken hjulbas som är angiven i manualen till hojen. Alltså i vilket läge bakre hjulbulten är då de mäter upp hjulbasen på fabriken.
Fattar nada. Vad är problemet med det ? Varför behöver du veta ?
/u

yonsson skrev:
Så mäter man väl?

Ja precis så mäter man. Frågan är i vilken position bakhjulsbulten skall vara när man mäter. Det går ju att variera hjulbasen några centimeter med kedjesträckaren. Anledningen är att jag vill mäta upp hjulbasen på en smälld hoj och jämföra med värdet i manulen och på så vis se om ramen har blivit ihoptryckt.

Ahum, min hjulbas står angiven i reg.beviset som 1520 mm. Den är justerbar från 1480 till 1730 mm, vad är då normal hjulbas? :hihi

Är hojen smälld i fronten märks det på gaffelbenen. Lossa det enda av de kromade benen och vrid runt (om det går) - det märks direkt om den är smälld, dvs att benet vinglar hit å dit.

Onewheeler skrev:
Ja precis så mäter man. Frågan är i vilken position bakhjulsbulten skall vara när man mäter. Det går ju att variera hjulbasen några centimeter med kedjesträckaren. Anledningen är att jag vill mäta upp hjulbasen på en smälld hoj och jämföra med värdet i manulen och på så vis se om ramen har blivit ihoptryckt.

andersbrink skrev:
Ahum, min hjulbas står angiven i reg.beviset som 1520 mm. Den är justerbar från 1480 till 1730 mm, vad är då normal hjulbas? :hihi

Är hojen smälld i fronten märks det på gaffelbenen. Lossa det enda av de kromade benen och vrid runt (om det går) - det märks direkt om den är smälld, dvs att benet vinglar hit å dit.

Det har jag redan gjort och de är inte krökta. Ramen kan ju däremot vara komprimerad även om gaffelbenen är raka.
Det verkar inte som att någon här vet svaret på min fråga? Blir väl till att ringa importären och höra.

Du är inte behjälpt av det måttet.
Som de andra redan sagt så varierar måttet beroende på bl a kedjans sträckning.
Dessutom, vem vet hur 'referenscykeln' var utrustad ?
Vill du kolla ramen får du jämföra några fasta punkter på ramen med en annan ram. För att göra detta ordentligt behövs en mätmaskin.
För personligt bruk skulle jag nog nöja mig med att kolla gaffelbenen, svetsar/skarvar samt att hojen spårar som den ska.

Biker66 skrev:
Du är inte behjälpt av det måttet.
Dessutom, vem vet hur 'referenscykeln' var utrustad ?

Det är ju precis detta jag undrar över. Jag har måttet som står i manualen, alltså en hjulbas på 1400mm. Frågan är inte svårare än att jag undrar om någon vet i vilket läge bakaxeln står när de anger hjulbasen i manualen. Kanske varierar detta hos olika tillverkare?

Mäta gaffelvinkeln i stället kanske. Fast då kommer väl frågan hur hojen ska stå iaf.
Fjädringens läge påverkar ju.
Btw. Måste finnas verkstäder som vet. Annars borde dom ha svårt kolla hur
kvaddad en hoj är.
/u

Last edited:
Det låter som om du missar poängen.
Ett dylikt referensmått kan/ska inte vara baserat på en slitageutsatt punkt, det blir inte repeterbart. Ju mer sliten kedja, ju längre hjulbas.
Därav min kommentar "jämföra några FASTA punkter på ramen med en annan ram". Tex svingarmsinfästning/styrhuvud.

Biker66 skrev:
Det låter som om du missar poängen.
Ett dylikt referensmått kan/ska inte vara baserat på en slitageutsatt punkt, det blir inte repeterbart. Ju mer sliten kedja, ju längre hjulbas.
Därav min kommentar "jämföra några FASTA punkter på ramen med en annan ram". Tex svingarmsinfästning/styrhuvud.

Jo jag vet att det är så. Därför tänkte jag att när de anger hjulbasen i manualen så kanske de väljer en fast punkt dvs. när bakre hjulaxeln är i exempelvis sitt främre läge. Jag hade gäna mätt upp mha. svingarmsinfästningen precis som du skriver. Problemet är att de måtten står inte i manualen och jag har ingen referenshoj att titta på. Har hört med flera andra som ägen likadana hojar men ingen har den tillgänglig nu på vintern.

ulf_lundin skrev:
Mäta gaffelvinkeln i stället kanske. Fast då kommer väl frågan hur hojen ska stå iaf.
Fjädringens läge påverkar ju.
Btw. Måste finnas verkstäder som vet. Annars borde dom ha svårt kolla hur
kvaddad en hoj är.
/u

Det med gaffelvinken hade oxå varit ett alternativ. Om jag, som du ser i mitt svar ovan, hade haft en referenshoj. Tack ändå.

Om du nu är så osäker så rekomenderar jag att du letar efter en annan hoj istället.

När jag hade dylika problem så fick jag höra att det ska mätas när justeringen är i mittenläget för bakaxeln.

/lastu

Onewheeler skrev:
Ok. Tack. Hörde du det från en någorlunda säker källa?

Tjaa, de har hållit på med motorcyklar i herrans massa år. Det var även de som riktade min ram åt mig, så jag räknar nog med att det ska vara så.

/lastu

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...