Mäta batteri på mc, störningar med multimeter, Elektriker kolla filmen och bilden.

Gick med
14 May 2011
Hoj
83,suzuki gsx es, 80 kawasaki z 250
multimeter.jpg

https://www.youtube.com/watch?v=zfdE0hbcGWM

Varför kan jag mäta att mc,n laddar 14 volt när jag har batteriet två meter ifrån den.(som på bilden altså)

Men som ni ser på filmen så fladdrar den och beter sig underligt när batteriet är på hojen? Är det något som stör, tändkablar sa någon?? Multimetern funkar bra när ja mäter på bilen.

Ej avstörda tändkablar/hattar / snikmultimeter

Hmm jag minns att för 25-30 årsedan så blev det streck på tv,n när morsan körde elvisp i köket eller när det körde förbi en moppe har jag för mig, samma fenomen altså? multimetern va dyr, så det e ingen snik

Men det är inget som tar skada av detta eller?

Som redan skrivits:
2 meter bort kom du undan störningarna från tändkablar osv.
Väldigt snyggt fixat av dig föresten !
Att ta ut batteriet tvingar ju alla störningar som når batteriet via kablarna att försöka ändra spänning på batteriet. :tummenupp Och det klarar dom inte av.
Och sedan multimetern ännu längre bort. :tummenupp:tummenupp:tummenupp:tummenupp

Hur fungerar avstörning på tändhattar/tändkablar? Speciell beteckning?
Är det inte så att tändstift med bokstaven "R" i beteckning är radioavstörda?
Tex CR8HS, som jag sitter och glor på just nu.

Ser aldrig vart du mäter på andra polen på batteriet när den är på hojen, du mäter direkt på batteriet va?

Mät hela tiden nära batteriet dvs på polerna om det inte var det du gjorde. Inte i ramen eller annat och se ifall det blir skillnad. En teori är att om du mäter mot ramen är att ramen kanske inte är bra jordad.

Hur fungerar avstörning på tändhattar/tändkablar? Speciell beteckning?
Är det inte så att tändstift med bokstaven "R" i beteckning är radioavstörda?
Tex CR8HS, som jag sitter och glor på just nu.

R i tändstift brukar stå för resistor.

Vad klassar du som dyr multimeter? Min jag använder kostar ca 3000:- vad har multimetern för godkännande koder på baksidan? Skriv in de här så kollar jag vad det ska stå för att vara störningsskyddad.

En "bra" multimeter kostar från 1500 och uppåt. Skapliga kan nog vara något billigare.

Billiga multimetrar kan tex mäta olika resistans på samma spole beroende på polaritet, något som lurat mig några gånger vid felsökning. Dessutom håller en bra Fluke eller Gossen ett helt liv.

Sent from my iPhone using Tapatalk

En "bra" multimeter kostar från 1500 och uppåt. Skapliga kan nog vara något billigare.

Billiga multimetrar kan tex mäta olika resistans på samma spole beroende på polaritet, något som lurat mig några gånger vid felsökning. Dessutom håller en bra Fluke eller Gossen ett helt liv.

Sent from my iPhone using Tapatalk

För min första jobb Fluke blev det livet några timmar långt.

Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...