Märkesförsäkring bil

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Är det någon som har erfarenhet av märkesförsäkringar genom If på bil?

"If kommer att bli ny totalförsäkringspartner till Volkswagen Group Sveriges märken. Det står klart sedan en omfattande upphandling gällande såväl vagnskadegaranti som märkes- och finansförsäkringar nu är avslutad."

http://www.if.se/web/se/Om/Pressrummet/Pressmeddelanden/Pages/Pressmeddelande.aspx?itemid=450559

På mc sidan är premierna fördelaktiga till priset av högre självrisker. Är det samma sak på bilsidan?

Ska ringa och höra mig för på måndag, men tänkte höra om någon har synpunkter på märkesförsäkringarna på bilsidan hos If.

IF var billigast på båda mina bilar redan innan dom blev märkesförsäkring för VW (jag vet inte om dom är det för Saab, dom har varit det tror jag)

Dessutom är dom trevliga och lätta att ha att göra med.

Jag hade ett ärende till dom förra veckan (framruta som jag fick 2'a på), dom ville skicka min bil till en bilglas firma, men dom godtog att jag hade dåliga erfarenheter av den firman och jag fick välja själv vart jag lämmnade in.

Jag valde en annan firma dom brukar repa bilar hos (bil/plåtverkstad som även byter rutor och släcker tvåor) och då blev hon bara glad och sa att hon skulle börja tänka på att även plåtverkstäder byter rutor och att det i vissa fall kunde vara billigare och smidigare för alla parter.

If har varit billigast för mig också när det gäller mina bilar och motorcykel.

Vad jag kan bedöma verkar märkesförsäkringen knyta ägarna till återförsäljarna när jag läste igenom villkoren lite snabbt. Båda mina bilar är äldre än 2 år. Motorförsäkringen verkar vara generösare. Den vanliga If försäkringen täcker endast 10 000 mil om jag inte minns fel.

Villkor:http://www.porschebilforsakring.se/media/Villkor Porsche Försäkring, konsument, januari 2010.pdf
(Porsche i det här fallet, men det borde vara samma som övriga VAG koncernens bilar).

Totalförlust om bilen är äldre än 2 år:

Villkor:
Om bilen är äldre än 2 år eller körts mer än 4 000 mil och stjäls eller skadas under
i övrigt samma förutsättningar som ovan och skälig reparationskostnad beräknas över-
stiga 80% av bilens marknadsvärde (inklusive moms) vid skadetillfället, får försäkrings-
tagaren ersättning med 120% av bilens marknadsvärde inklusive moms. Detta under
förutsättning att du förvärvar en personbil av samma märke som den skadade bilen hos
en auktoriserad återförsäljare för samma märke som den skadade bilen.
Ersättningen betalas endast till återförsäljaren.

Motor och Elektronik:

- gäller enbart försäkrad bil av märke Audi, Porsche, SEAT, Skoda eller Volkswagen
Självrisken för maskin- och elektronikskada på personbil tillämpas för Täcknings-
schemat uppräknade komponenter var för sig enligt följande:
• 0-4 000 mil, självrisk 1 000 kr
• 4 001-7 000 mil, självrisk 20% av skadekostnaden minst 2 000 kr.
• 7 001-10 000 mil, självrisk 25% av skadekostnaden minst 2 500 kr.
• 10 001-15 000 mil, självrisk 35% av skadekostnaden minst 3 000 kr.

If märkesförsäkring är billigare än folksam på min saab 95, även fast jag har försäkring genom facket o sånt dravel.
Mer än 3000kr billigare per år till och med.

BMWs märkesförsäkring va klart billigast när jag skulle teckna försäkring.

BMWs märkesförsäkring va klart billigast när jag skulle teckna försäkring.

Vilket bolag är det bakom den då?
Jag tror att IF ligger bakom väldigt många märkesförsäkringar, men BMW kan ju ha något annat bakom ryggen.

Vilket bolag är det bakom den då?
Jag tror att IF ligger bakom väldigt många märkesförsäkringar, men BMW kan ju ha något annat bakom ryggen.

Det är if som ligger bakom googla jag mig till :)

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman