Märken i toppar, vad göra?

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Det finns olika märken i topparna. I den ena ser det ut att vara märken efter sandkorn längs ut på kanterna och cirka en cm in. I den andra finns märken efter vad som verkar vara en avbruten elektrod eller något likande som studsat runt ett par gånger innan den hoppat ut genom avgasporten. Är detta något man bör åtgärda på något sätt eller ska man bara låta det vara? Ska man försöka fylla igen märkena med någon typ av massa eller gå över ytan med ett fint sandpapper för att få den så slät som möjligt? Tyvärr har jag ingen digitalkamera så att jag kan ta bilder men jag hoppas att ni kan göra er en mental bild av det.
 
Det ena låter som detonationer, det andra kan vara gruskorn, eller rester från ras.
Försök slipa bort vassa kanter, då det kan bli så varmt och, glöder småbitar i toppen, ja då är risken för detonationer ännu större.
Det går att svarva ur dem och lägga i koppar istället, dår ryker bara kolvarna..
 
Jag hade en topp som blev jäkligt hackig av att kolvringsstiftet hoppade av och studsade omkring. Jag slipade ner graderna och sen funkade det som vanligt igen.
 
Topplock och förbränningsrum

Teddy skrev:
Det finns olika märken i topparna. I den ena ser det ut att vara märken efter sandkorn längs ut på kanterna och cirka en cm in. I den andra finns märken efter vad som verkar vara en avbruten elektrod eller något likande som studsat runt ett par gånger innan den hoppat ut genom avgasporten. Är detta något man bör åtgärda på något sätt eller ska man bara låta det vara? Ska man försöka fylla igen märkena med någon typ av massa eller gå över ytan med ett fint sandpapper för att få den så slät som möjligt? Tyvärr har jag ingen digitalkamera så att jag kan ta bilder men jag hoppas att ni kan göra er en mental bild av det.

Hej Pöjkar !
skickar lite bilder hur det kan se ut före och efter.
Jag bygger och svarvar lösa förbränningsrum till alla typer av tvåtaktare.
Dels topplock med lösa insatser typ VHM eller "hemgjorda"hos mig från orginal Honda NS 125-250 toppar.
Jag svarvar även "vanliga"luftkylda topplock och byter ut något gamalt mot ett nytt förbränningsrum som jag krymper in i topplocket.
Jag kommer att skicka lite bilder för påseende.
MVH
Roffe
 

Bifogat

  • Resize of DscfRS 250 parts-1.jpg
    Resize of DscfRS 250 parts-1.jpg
    129.6 KB · Visningar: 294
  • Resize of DscfRS 250 parts-2.jpg
    Resize of DscfRS 250 parts-2.jpg
    133.7 KB · Visningar: 257
  • Resize of Topplockämne till skijetmotor.JPG
    Resize of Topplockämne till skijetmotor.JPG
    136.2 KB · Visningar: 488
Förbränningsrum

Teddy skrev:
Det finns olika märken i topparna. I den ena ser det ut att vara märken efter sandkorn längs ut på kanterna och cirka en cm in. I den andra finns märken efter vad som verkar vara en avbruten elektrod eller något likande som studsat runt ett par gånger innan den hoppat ut genom avgasporten. Är detta något man bör åtgärda på något sätt eller ska man bara låta det vara? Ska man försöka fylla igen märkena med någon typ av massa eller gå över ytan med ett fint sandpapper för att få den så slät som möjligt? Tyvärr har jag ingen digitalkamera så att jag kan ta bilder men jag hoppas att ni kan göra er en mental bild av det.

OK !
Här kommer lite fler grejer :=)
Med största ödmjukhet.
Roffe
 

Bifogat

  • Resize of Yamaha YZ 125 omsvarvat förbränningsrum.JPG
    Resize of Yamaha YZ 125 omsvarvat förbränningsrum.JPG
    102.5 KB · Visningar: 395
  • Resize of Yamaha YZ 125 skadat förbränningsrum.JPG
    Resize of Yamaha YZ 125 skadat förbränningsrum.JPG
    127 KB · Visningar: 362
  • Resize of DSCF Sachs topplock ett renoverat och en orenoverad.JPG
    Resize of DSCF Sachs topplock ett renoverat och en orenoverad.JPG
    105 KB · Visningar: 501
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top