märke på gaffelbenet..

KetogaN

Don´t do drugs.. MMkay ?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
njae du vet, den är på service eller nått..
Tjo.

Nu sitter man där igen.. PGA min vanliga tur har jag ett märke på mitt gaffelben som jag inte kan förklara hur det kommit dit, det ser ut som det kommit av ett verktyg (typ skruvstäd el liknande), och ja jag har haft inne hojjen för packboxbyte för cirka 60 mil sen.

Nu har packboxen börjat läcka och jag är fetknäckt, vad gör man ??
Går det att slipa ner ojämneheterna (det är knappt synligt och inte speciellt djupt) eller måste man handla ett nytt gaffelben ??

/KetogaN - snart är det vacuum i min plånbok -

På min cross har jag jämnat ut märkena, eller fått bort graderna på skadan med hjälp av fint slip-papper.
Tror det kallas 1000 våtslip.
Slipa inte längs med utan "tvärsöver" gaffelbenet.
Värt ett försök, har funkat för mig.

Funkar med ett bryne också. Du inser att din hoj är förhäxad, va?

Mattias, mm.. det bor något mörkt kallt odefinierbart i den.. Man kan känna det ibland.. som koncentrerad ondska.. :eek:

Nu får den snart nya blåa racekläder med koola dekaler, då kanske den blir glad ?

*hoppas*

/KetogaN

PS. Vad är ett bryne? (känner mig oehört korkad just nu) Skulle man slipa tvärs över benet och inte i fjädringsriktningen, har jag förstått det rätt då ?
Jag har även hört autosol nämnas, är det rekommenderbart ?

Borde inte steg nr.1 vara att gå tillbaka till verkstaden där du bytte packboxar. Det är ju mest troligt att skadan uppkommit då.

Bryne: 'sten' man vässar/slipar/bryner t.ex. knivar o yxor med/mot. Ett litet fint (små slipkorn, inte sött) karborundombryne kanske är en bra ide. Tar automatiskt bara sånt som sticker ut, dvs. kan skada packboxen.
/u

Det står nåt om det här i AlltomMCs kunskapslyft, minns dock inte vad dom skrev. Är du intresserad kan jag leta upp det Keto.
jag har samma problem som du, min cykel äter också packboxar... Minst en varje service...

Jag ska höra med verkstaden men jag kan inte tänka mig att dom skulle ta på sig detta.
Det är isåfall av ren goodwill eftersom jag omöjligt kan bevisa att det uppkommit när dom haft isär gafflarna.

Jag återkommer i detta, men det lutar väl åt att försöka få rätt på graderna eftersom ett nytt gaffelben kostar 240 dollar i USA kostar det säkert 4000sek här i sverige. *usch*

Tack för all hjälp, och för att ni förklarade det där med bryne :fatta!

/KetogaN

Last edited:
KetogaN skrev:
Jag ska höra med verkstaden men jag kan inte tänka mig att dom skulle ta på sig detta.
Det är isåfall av ren goodwill eftersom jag omöjligt kan bevisa att det uppkommit när dom haft isär gafflarna.

Jag återkommer i detta, men det lutar väl åt att försöka få rätt på graderna eftersom ett nytt gaffelben kostar 240 dollar i USA kostar det säkert 4000sek här i sverige. *usch*

Tack för all hjälp, och för att ni förklarade det där med bryne :fatta!

/KetogaN

Har du köpt hojen där?? Har du köpt andra hojar där? Kort sagt är du en god kund? Är du det så kan du ju köra på samma linje som McB när han skulle byta batteri, typ vill ni ha kvar mig som kund så bla bla bla osv.

Mopperejsern läcker åxå olja ur gaffeln, sluta att stunta in i staket :finger

GSXR1100R skrev:
Mopperejsern läcker åxå olja ur gaffeln, sluta att stunta in i staket :finger

Jag tyckte också att det var att gå lite långt för att få till en stopie. :D

Keto, är inte märket allt för djupt kan du putsa ut det med fint slippapper. Jag ska ha lite 600 o 1000 korn liggande tror jag. Hör av dej så kollar vi påt.

Slipa med våtslippapper, gaffel ben ska ha en repig yta, inte en polerad... Är den för polerad så brinner packboxen upp av hettan som blir, finns det små repor så stannar oljan kvar å kyler...

Tro nu inte att det ska känns att det är repor men ta ett papper typ 1500-2000 i korn storlek så blir det bra... Jag brukar slipa längs med först sen avsluta med lite runt så det bildas ett rut mönster så oljan inte "rinner" av....

Funkar det inte så bytt ben alt kroma om...

Mathias

KetogaN skrev:
Tjo.

Nu sitter man där igen.. PGA min vanliga tur har jag ett märke på mitt gaffelben som jag inte kan förklara hur det kommit dit, det ser ut som det kommit av ett verktyg (typ skruvstäd el liknande), och ja jag har haft inne hojjen för packboxbyte för cirka 60 mil sen.

Du visade det igår när du hämtade fästet till avgassystemet och jag sa till dig att köra in med det.

Och du som skrev att han ska bevisa att det inte fanns där innan, du har delvis rätt. Men de har precis bytt packboxar och jag misstänker att de haft gaffelbenet i skruvstycket. Har sett sånt förr....

Stå på dig Karl :fakta

Rogerr skrev:
Jag tyckte också att det var att gå lite långt för att få till en stopie. :D

Keto, är inte märket allt för djupt kan du putsa ut det med fint slippapper. Jag ska ha lite 600 o 1000 korn liggande tror jag. Hör av dej så kollar vi påt.

Du får gärna ta en titt på mitt gaffelben om du känner för det. mest för att se om du kan hitta nåt som kan tänkas paja boxen. jag byter packbox på samma sida vid varje service o lite längre än så ska dom ju hålla tycker man. Själv kan jag dock inte se eller känna nån repa eller dyl. Man får kanske hissa upp skiten så den fäller ut benen ordentligt...

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra