Mängd gaffelolja i en Honda XL250S -78

wheelieman

I 300 kan ingen höra dig skrika
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Den enda jag har kvar står i bokhyllan
Hej!
Håller på att byta packboxar på ovanstående modell, men hittar inga uppgifter någonstans på hur mycket gaffelolja det ska vara i gafflarna.
Det går ju inte gärna att mäta hur mycket man häller ur då dom har läckt tidigare:gnissla
Har även ring till Honda verkstäder men ingen verkar ha några uppgifter kvar.

Någon här som råkar sitta på en servicebok/instruktionsbok till en sådan här hoj med uppgifter om detta??

Mvh
Henrik

Ta ur båda fjädrarna och töm olja.
Häll i olja så dom lagomt täcker spindlarna.
Tryck ihop gaffeln några gånger och palla upp hojen igen. Häll nu i olja så det täcker spindlarna med ca 3-4cm. Bara att stoppa ner tumstocken så långt det går och titta på den hur mycket den har badat i olja.
Det är en generell regel som fungerar på dom flesta gamla gafflar. Det ska absolut inte vara mindre olja. Slår den igenom väldigt lätt kan man fylla på 3-4 cm till. Men sedan blir det för mycket.

Ta ur båda fjädrarna och töm olja.
Häll i olja så dom lagomt täcker spindlarna.
Tryck ihop gaffeln några gånger och palla upp hojen igen. Häll nu i olja så det täcker spindlarna med ca 3-4cm. Bara att stoppa ner tumstocken så långt det går och titta på den hur mycket den har badat i olja.
Det är en generell regel som fungerar på dom flesta gamla gafflar. Det ska absolut inte vara mindre olja. Slår den igenom väldigt lätt kan man fylla på 3-4 cm till. Men sedan blir det för mycket.

VA????

Det är ju jag som har skrivit det där!:va

Mats

Man tackar för svaret.

Hann dock göra färdigt innan jag såg det här.
Gjorde helt enkelt så att jag fyllde på cl för cl tills den slutade suga ner luft när man tryckte ihop resp. drog isär gaffelbenet, plus ytterligare två cl så att oljenivån kom upp 1cm över hålen där den suger ner oljan.

Var detta totalt fel får jag väl göra om det, någon som har någon kommentar om detta...??
Var jag helt ute och cyklade?

Chansade lite när jag fyllde gafflarna på en 125cc scooter i somras och det blev stenhårt eller bottenkänning med bara några cl skillnad. Jobbigt. Lat är jag också.

Funktionen blev kanon på den här dock, tur ska man väl ha nån gång...=)

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti